• İstanbul 24 °C
  • Ankara 16 °C

Ayraç 8 Çıktı

Ayraç 8 Çıktı
Ayraç, eleştiriyle kazanılan anlamı arıyor…  www.ayracdergi.org Matbaanın icadı, yazılı kültürün demokratikleşmesi, herkesin “yazılı” bilgiye erişebilmesi adına bir dönüm noktasıydı.

Matbaanın icadının üzerinden geçen onca senede, müzik ve resim gibi başka türlü “dil” imkânlarının da demokratikleşmesi gerçekleşti. Adorno ve Horkheimer’ın etraflıca anlattığı “kültür endüstrisi” boy atıp serpildi. Artık her yanda resimler, sesler, harfler… Semboller ve anlamlar matbaada olduğu gibi, seri üretime geçtiler. Artık her yerden o görüntüler fışkırıyordu. O anlamlar, her köşe başında beliriyordu. Böyle olunca, anlamsızlaşıyorlardı. Görüntüler de, yazılar gibi bir doygunluğa ulaşıyor ve sonunda içi boşalan kavramlara dönüşüyordu. Edilgen okur, edilgen izleyiciye dönüşüyordu. Tam bu noktada, aslında “okunuyordu” her şey: Çünkü her şey “metin”di.

Ayraç, algı kapılarına dayanan ve o kapıları zorlayan anlamlara karşı eleştiri imbiğini tavsiye ediyor. Eleştirdikçe, tefekkür ettikçe, karşılaştırıp da yeni anlamlara kapılar araladıkça, okur/insan yeniden var olacaktı çünkü. Önyargılardan kurtulup hakikate açılacak, anlam kozaları örebilecek, ufku genişletecek bir perspektiften bakabilmenin önemine değiniyor.

Ayraç, düşünmeyi ve eleştirmeyi tavsiye ediyor bu sayısında da… Çizgiler üzerinden, biçimler üzerinden ve görsel kültürün yoğun anlamlarını gerçekten anlamlandırmak adına tefekkür etmeyi öneriyor.

Çizgi ve harfler dosyamıza Aydın Hız harflerin değişik şekillerde kullanımına dayanan simgesel inanç sistemlerini incelediği yazısıyla, Nurullah Turan Christian de Portzamparc ve Philippe Sollers’in görmek ve yazmak eylemlerinden hareketle hazırladıkları kitabı tahlil ediyor. Yunus Emre Tozal Francis D. K. Ching’in Mimarlık Ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç: Çizim kitabıyla Ömer Lekesiz’in Hasan Aycın’ın çizimlerini merkeze alarak çizgi sanatına ilişkin kuramsal bir çerçeve oluşturma çabasında bulunduğu kitabını tahlil ediyor. Söyleşimizi çizgi sanatında 30. yılını doldurduğu Hasan Aycın ile çizgi sanatı çerçevesinde ve çizgiden yola çıkarak edindiği tecrübeler üzerine yaptık.

Abdullah Yavuz Altun’un Godot’yu Beklerken, Cemil Üzen’in Stalker ve Décadance ve Ali Utku’nunHilmi Yavuz Dolayımında: Şiir/Felsefe Geleneğimiz Üzerine Bir Sorunlaştırma başlıklı yazıları, Mayıs sayımızın dikkat çeken yazılardan. Mukadder Erkan Postmodernist Anlatı Teknikleri’ni, Feridun Andaç Durrell’ı, Cenk Ç. Özkömür Pavese’nin Eylemi’ni, Şahin Torun Cahitce Bir Şiir ya da Şiirin Cahit Hali’ni yazdı. Gül Turanlı Marksizme Sıra Dışı Bir Giriş kitabını, Günay Güner Yüzışığı kitabını,İbrahim Tüzer Halit Ziya Uşaklıgil’in Hikaye’sini, İhsan Tevfik Feyza Hepçilingiler’in İşte Gidiyorum kitabını tahlil ediyor.

Yılmaz Yılmaz Tezer Özlü’nün Yaşamın Ucuna Yolculuk kitabına, Esra Şen Mehmet Altan’ın Kent Dindarlığı’na, Yakup Öztürk Selim İleri’nin son kitabı olan Bu Yalan Tango’ya, Gülşah ElikbankYaşar Kemal’in Ağrıdağı Efsanesi kitabına, Suavi Kemal Yazgıç Zeki Bulduk’un Züleyha’sına değiniyor. Selçuk Küpçük Kapanmış Dergiler Antolojisi bölümümüzde Poetika dergisini merceğe alıyor.

Sinema ile ilgili bu sayımızda üç yazımıza yer verdik. Ahmet Bozkurt Sinema ve İmgelemyazısıyla, Sadık Yemni TÖHAF, Hannibal Lecter ve Stephen Hawking başlıklı yazısıyla yer alırken,Enver Gülşen Faust’u inceledi. Tiyatro alanında da Ayça Okurlar, Ertan Örgen’in hazırladığıAdalet Ağaoğlu’nun Oyunları kitabını inceledi.

Not: 24-31 Mayıs’ta Harbiye Kültür Merkezi’nde düzenlenecek Boğaziçi Kitap Fuarı’ndaolacağız. Tüm okurlarımızı bekleriz…

AYRAÇ
http://ayracdergi.org/

Ayraç’a katkı sağlamak isteyenlerin dikkatine

    * Ayraç, bir edebiyat dergisi değil, kitap tahlili ve eleştiri dergisidir. Hikâye, şiir, deneme gibi ürünlere yer verilmemektedir.

    * Ayraç’a yayımlanması için gönderilen yazı, başka bir dergide, bir kitapta ya da internet ortamında daha önce yayımlanmamış olmalıdır.

    * Ayraç’a gönderilen yazı, aynı anda bir başka dergiye ya da dergilere gönderilmemelidir.

    * Yazıların son çıkan kitaplar hakkında yazılmış olması zorunluluğu yoktur. Başucu eserlerinden ya da çok önceden basılmış herhangi bir kitaptan yola çıkarak yazacağınız inceleme, eleştiri ya da tahlil yazılarınızı da yollayabilirsiniz. Ayraç, kitaplardan yola çıkarak bir dünya inşa etmeye, bir perspektif kazandırmaya, imgelerle donanmış bir yolculukta hakikat arayışı içinde olmaya çabalayan bir dergi olacaktır.

    * Bir ya da birkaç kitabın ortak imgelerinden yola çıkılarak inceleme, eleştiri ya da tahlil yazıları yazılabilir. Bu yazılarda kaynakça belirtilmelidir. Tek bir kitap üzerine inceleme, eleştiri ya da tahlil yazılarındaysa kitapla alakalı notlar ve kitaptan yapılacak alıntılar yazının içine yerleştirilmelidir. Kitaplardan yapılan alıntılarda sayfa numarası verilmeli, alıntılar birebir yapılarak aslına uygunluğu garanti edilmelidir.

    * Yazılar birilerine ithaf edilmemelidir.

    * Yazarlar, editörün yazılar hakkında değişiklik yapma, düzeltme ve kısaltma haklarını kabul etmiş sayılırlar.

    * Yazınızı editor@ayracdergi.org adresine yollayabilirsiniz.

 
Bu haber toplam 1684 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim