Beşir Ayvazoğlu, D.Mehmet Doğan'la Edebiyat Sohbetleri'nde Konuştu

Beşir Ayvazoğlu, D.Mehmet Doğan'la Edebiyat Sohbetleri'nde Konuştu
Keçiören Belediyesi tarafından düzenlenen D.Mehmet Doğan ile Edebiyat Sohbetleri’nin bu ayki konuğu Beşir Ayvazoğlu oldu. Sohbetten önce kısa bir girizgâh yapan D.

Kendisi ile ilgili belli başlı noktaları ihtiva eden Rüzgarlar ve Kayalar adlı kitabını bitmek üzereyken bıraktığını belirten Beşir Ayvazoğlu, bazen ortaya konulan eserin beğenilmediğini; fakat o süreçte bir temrin gibi tecrübe kazanıldığını, sonradan da zaman içinde farklılaşıp ufku genişleyen insanın eski yazdıklarını okuyunca eserini dar bulduğunu kaydetti.

Para vererek aldığı ilk kitabın Binbir Gece Masalları serisinden Ali Baba ve Kırk Haramiler adlı kitap olduğunu söyleyen Ayvazoğlu, “ Çifte Minareli Medrese’nin civarında ahşap, Abdülhamid döneminden kalma çok güzel bir mektep vardı. Mektebin arkasında çocuk kütüphanesi olduğunu söylediler. Gittim. Kendimi âdeta cennette buldum. O günler çocukluğumun en unutulmaz günleridir” dedi. Ziya Bey Kütüphanesi’nin de altını çizen Beşir Ayvazoğlu, 1924 Bir Fotoğrafın Hikâyesi adlı eserini yazmasına vesile olan 1939 baskısı Mithat Cemal’in Mehmed Âkif kitabını da orada gördüğünü belirtti.

Battalname, Anadolu fütühatımızın destanıdır, diyen Ayvazoğlu, lise yıllarında okuduğu Nihat Sami Banarlı’nın edebiyat kitabının güzelliğini vurgulayıp, D. Mehmet Doğan’ın “ fakat şimdi liselerde okutulsa anlaşılmaz “ görüşüne de iştirak etti. Yahya Kemal’i Banarlı ile tanıdığını söyleyen Beşir Ayvazoğlu, 1969 – 1970  yıllarında ilk yazılarının çıktığı döneme denk gelen Kendi Gök Kubbemiz, Aziz İstanbul, Beş Şehir isimli kitapların kendisi için mucizevi bir buluşma gibi olduğunu dile getirdi. Yahya Kemal ile ilgili çalışmalar yaparken Ahmet Haşim ile karşılaşmamanın mümkün olmadığını kaydeden Ayvazoğlu, Haşim’in nasirliğinin şairliğinden daha kuvvetli olduğunu beyan etti.

1970’lerde edebiyat dünyasında ilgiyle takip edilen kitapları ciddi şekilde okumaya başlamasıyla muhafazakar kesimin sevdiği Tarık Buğra, Nurettin Topçu, Peyami Safa gibi yazarlar ile karşılaştığını belirten Ayvazoğlu, Peyami Safa’nın kitapları içinde ilk okuduğu kitabın Dokuzuncu Hariciye Koğuşu olduğunu söyledi. Ergun Göze’nin o yıllarda Peyami Safa hakkında yayınladığı çok güzel bir eserinin olduğunu da sözlerine ekleyen Beşir Ayvazoğlu, kitaptan etkilendiğini ifade etti.

Tarık Buğra kitabının yayınlanma safhasına gelene kadar kendisinin bizzat yaşadığı birtakım tecrübeleri de katılımcılarla paylaşan Beşir Ayvazoğlu, Buğra’nın kitaba çok büyük katkıları olduğunu, o meşhur hastalığa yakalanmasına rağmen yardım etmekten geri kalmadığını, ne yazık ki Tarık Buğra’nın kitabının yayınlandığını göremediğini söyledi.

Devlet Resim ve Heykel Müzesi’nin kurucularından Halil Dikmen hakkında da bilgiler veren Ayvazoğlu,  “ Dikmen büyük ressamdır. Teorik bilgisiyle ressamlar arasında temayüz etmiştir. Aynı zamanda Emin Dede’den ney meşk etmiş çok büyük bir neyzendir” dedi. Mimar Turgut Cansever’in ve ünlü neyzenlerden Niyazi Sayın’ın Halil Dikmen’in talebeleri olduğunu belirten Beşir Ayvazoğlu, radyolardan, konservatuvarlardan dışlanmış dini musikimizin, hayatımızdan çıkmak üzere olduğu bir zamanda, Devlet Resim ve Heykel müzesi gibi modernizmin mabedi sayılacak bir mekanda Dikmen’in gençlere ney dersleri verdiğini ifade etti. Ahmet Hamdi Tanpınar’ın bundan çok etkilendiğini kaydeden Ayvazoğlu, Tanpınar’ın Huzur adlı eserinde Halil Dikmen’i değişik bir adla romanında yaşattığını da sözlerine ilave etti.

Gazetecilikten çok şey kazandığını vurgulayan Beşir Ayvazoğlu, Tercüman’ın Kültür Sanat sayfasını yönetirken geniş bir çevreye sahip olduğunu, ufkunun genişlediğini belirterek “ Tercüman’da çalışmasaydım bu önemli kazanımları edinemezdim “ dedi.

Haber: Sami TERZİ

keci4

 

kecioren

 

 

 

keiren3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bu haber toplam 1166 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim