• İstanbul 20 °C
  • Ankara 21 °C

Cihangir İşbilir'den: İslamofobi ile Mücadelede Neredeyiz?

Cihangir İşbilir'den: İslamofobi ile Mücadelede Neredeyiz?
Sü­rek­li ye­ni­le­nen, mu­tas­yo­na uğ­ra­yan ve sü­rat­le ya­yı­lan top­lum­sal bir kan­ser vi­rü­sü gi­bi İs­la­mo­fo­bi.

Sü­rek­li ye­ni­le­nen, mu­tas­yo­na uğ­ra­yan ve sü­rat­le ya­yı­lan top­lum­sal bir kan­ser vi­rü­sü gi­bi İs­la­mo­fo­bi. Meş­rû­iye­ti hâ­lâ sor­gu­lan­sa ve za­man za­man ye­ri­ne baş­ka kav­ram­lar ika­me edil­me­ye ça­lı­şıl­sa da bir­çok ey­lem ve söy­le­mi kap­sa­yan bir tür ‘ça­tı kav­ra­m’ hâ­li­ne ge­len İs­la­mo­fo­bi, li­te­ra­tür­de ve gün­lük dil­de yay­gın ola­rak ka­bul gör­dü. Kav­ra­mın te­da­vü­le so­kul­ma­sı ve ya­yıl­ma­sın­da ay­rı bir tu­zak olup ol­ma­dı­ğı tar­tış­ma­la­rın­dan ar­tık epey uza­ğız. İs­lam kar­şıt­lı­ğı (an­ti-İs­lam) so­nu­cu tü­re­yen, ta­ri­hi kö­ken­le­ri olan ama bu yüz­yı­lın son çey­re­ğin­de kit­le ile­ti­şim araç­la­rı­nın ge­liş­me­siy­le hız­la ya­yı­lan bu ırk­çı­lık mik­ro­bu özel­lik­le Ba­tı top­lum­la­rı­nın bün­ye­sin­de yer et­me­siy­le kü­re­sel bir ol­gu­ya dö­nüş­tü.

İs­la­mo­fo­bi­’nin ‘çok amaç­lı­’ kul­la­nı­ma el­ve­riş­li olu­şu, İs­lam Dün­ya­sı­’nın İs­la­mo­fo­bi ile mü­ca­de­le­de sür­dü­rü­le­bi­lir, ku­rum­sal­laş­mış, et­kin ve kü­re­sel me­ka­niz­ma­la­rı he­nüz te­sis edip iş­le­te­me­me­si ve So­ğuk Sa­vaş son­ra­sı kü­re­sel güç ve nü­fuz mü­ca­de­le­si sa­ha­sı­nın Müs­lü­man­la­rın ço­ğun­luk­ta ol­du­ğu coğ­raf­ya­lar­da, bil­has­sa Or­ta­do­ğu­’da yo­ğun­laş­ma­sı gi­bi fak­tör­ler kü­re­sel si­ya­si ak­tör­ler ta­ra­fın­dan acı­ma­sız­ca is­tis­mar edil­di. 

Şüp­he­siz bu is­tis­mar sü­re­cin­de İs­lam ül­ke­le­rin­de­ki yö­ne­tim bi­çim­le­ri ve top­lum­sal ter­cih­ler, son yıl­lar­da şid­de­ti ar­tan DA­İŞ, Bo­ko Ha­ram ve El Kai­de gi­bi hü­kü­met dı­şı ak­tör­le­rin ve te­rör ör­güt­le­ri­nin si­lah­lı ey­lem­le­ri kü­re­sel med­ya ve­si­le­siy­le te­pe te­pe kul­la­nıl­dı. Bu sa­ye­de on­to­lo­jik ola­rak ‘ö­te­ki­leş­tir­me­’ye ol­duk­ça mü­sa­it Ba­tı top­lum­la­rın­da­ki ‘İs­la­mo­fo­bik  bi­lin­ç’ mu­tat ola­rak gün­cel­len­di. 

Ba­tı top­lum­la­rı için kork­tuk­la­rı, kar­şı ol­duk­la­rı, şüp­he­len­dik­le­ri ve bir tür­lü haz­me­de­me­dik­le­ri Müs­lü­man­lar ar­tık çok uzak­ta ol­ma­dı­ğı için bu ‘İs­la­mo­fo­bik bi­lin­ç’ kar­şı­lık­lı ola­rak ‘mar­ji­nal tem­sil­ci­le­ri­’ni do­ğur­mak­ta ge­cik­me­di; hat­ta bu tem­sil­ci­le­rin ma­ri­fe­tiy­le her ge­çen gün ku­rum­sall­lı­ğı ar­tan ve kor­ku­dan bes­le­nen deh­şet ve­ri­ci de­va­sa bir en­düs­tri­ye dö­nüş­tü. 

Ge­rek azın­lık ha­lin­de ya­şa­yan ve bu kor­kunç İs­la­mo­fo­bi en­düs­ti­ri­si­nin doğ­ru­dan mağ­du­ru olan Müs­lü­man bi­rey ve top­lum­lar ge­rek­se ço­ğun­lu­ğu Müs­lü­man olan İs­lam ül­ke­le­ri İs­la­mo­fo­bi ile mü­ca­de­le­de an­la­ma, an­lam­lan­dır­ma ve te­men­ni­le­rin öte­si­ne bü­yük oran­da ge­çe­me­di­ler. Bun­da son yıl­lar­da da­ha çok gün yü­zü­ne çı­kan ra­di­kal ör­güt­ler ve bu ör­güt­le­rin Ba­tı top­lum­la­rı­na ‘ya­ban­cı sa­vaş­çı­la­r’ ve­si­le­siy­le ya­nı­sı­tıl­ma bi­çi­mi­nin de cid­di pa­yı var. Baş­ta da ifa­de et­ti­ğim gi­bi İs­la­mo­fo­bik nef­ret mik­ro­bu bir kez da­ha mu­tas­yo­na uğ­ra­dı ve he­nüs ulus­la­ra­ra­sı ka­mu­oyun­da bu mik­ro­bun aşı­sı ve­ya te­da­vi­si de bu­lun­mu­yor. 

Bir yan­dan eği­tim­den med­ya­ya po­zi­tif/in­şâ edi­ci yön­de git­tik­çe bü­yü­yen bil­gi­len­dir­me açı­ğı­nı ka­pa­ta­cak, di­ğer yan­dan da mev­cut du­ru­mun mağ­dur­la­rı­nın hak­la­rı­nı sa­vu­na­cak, ko­ru­ya­cak; hak­la­rı­nın ih­lal­le­ri­ni en­gel­le­ye­cek ne­ga­tif/en­gel­le­yi­ci adım­la­rı, nab­zı kay­bet­me­den, an be an ve sü­rek­li at­mak ge­re­ki­yor.Sü­rek­li ye­ni­le­nen, mu­tas­yo­na uğ­ra­yan ve sü­rat­le ya­yı­lan top­lum­sal bir kan­ser vi­rü­sü gi­bi İs­la­mo­fo­bi. Meş­rû­iye­ti hâ­lâ sor­gu­lan­sa ve za­man za­man ye­ri­ne baş­ka kav­ram­lar ika­me edil­me­ye ça­lı­şıl­sa da bir­çok ey­lem ve söy­le­mi kap­sa­yan bir tür ‘ça­tı kav­ra­m’ hâ­li­ne ge­len İs­la­mo­fo­bi, li­te­ra­tür­de ve gün­lük dil­de yay­gın ola­rak ka­bul gör­dü. Kav­ra­mın te­da­vü­le so­kul­ma­sı ve ya­yıl­ma­sın­da ay­rı bir tu­zak olup ol­ma­dı­ğı tar­tış­ma­la­rın­dan ar­tık epey uza­ğız. İs­lam kar­şıt­lı­ğı (an­ti-İs­lam) so­nu­cu tü­re­yen, ta­ri­hi kö­ken­le­ri olan ama bu yüz­yı­lın son çey­re­ğin­de kit­le ile­ti­şim araç­la­rı­nın ge­liş­me­siy­le hız­la ya­yı­lan bu ırk­çı­lık mik­ro­bu özel­lik­le Ba­tı top­lum­la­rı­nın bün­ye­sin­de yer et­me­siy­le kü­re­sel bir ol­gu­ya dö­nüş­tü.

İs­la­mo­fo­bi­’nin ‘çok amaç­lı­’ kul­la­nı­ma el­ve­riş­li olu­şu, İs­lam Dün­ya­sı­’nın İs­la­mo­fo­bi ile mü­ca­de­le­de sür­dü­rü­le­bi­lir, ku­rum­sal­laş­mış, et­kin ve kü­re­sel me­ka­niz­ma­la­rı he­nüz te­sis edip iş­le­te­me­me­si ve So­ğuk Sa­vaş son­ra­sı kü­re­sel güç ve nü­fuz mü­ca­de­le­si sa­ha­sı­nın Müs­lü­man­la­rın ço­ğun­luk­ta ol­du­ğu coğ­raf­ya­lar­da, bil­has­sa Or­ta­do­ğu­’da yo­ğun­laş­ma­sı gi­bi fak­tör­ler kü­re­sel si­ya­si ak­tör­ler ta­ra­fın­dan acı­ma­sız­ca is­tis­mar edil­di. 

Şüp­he­siz bu is­tis­mar sü­re­cin­de İs­lam ül­ke­le­rin­de­ki yö­ne­tim bi­çim­le­ri ve top­lum­sal ter­cih­ler, son yıl­lar­da şid­de­ti ar­tan DA­İŞ, Bo­ko Ha­ram ve El Kai­de gi­bi hü­kü­met dı­şı ak­tör­le­rin ve te­rör ör­güt­le­ri­nin si­lah­lı ey­lem­le­ri kü­re­sel med­ya ve­si­le­siy­le te­pe te­pe kul­la­nıl­dı. Bu sa­ye­de on­to­lo­jik ola­rak ‘ö­te­ki­leş­tir­me­’ye ol­duk­ça mü­sa­it Ba­tı top­lum­la­rın­da­ki ‘İs­la­mo­fo­bik  bi­lin­ç’ mu­tat ola­rak gün­cel­len­di. 

Ba­tı top­lum­la­rı için kork­tuk­la­rı, kar­şı ol­duk­la­rı, şüp­he­len­dik­le­ri ve bir tür­lü haz­me­de­me­dik­le­ri Müs­lü­man­lar ar­tık çok uzak­ta ol­ma­dı­ğı için bu ‘İs­la­mo­fo­bik bi­lin­ç’ kar­şı­lık­lı ola­rak ‘mar­ji­nal tem­sil­ci­le­ri­’ni do­ğur­mak­ta ge­cik­me­di; hat­ta bu tem­sil­ci­le­rin ma­ri­fe­tiy­le her ge­çen gün ku­rum­sall­lı­ğı ar­tan ve kor­ku­dan bes­le­nen deh­şet ve­ri­ci de­va­sa bir en­düs­tri­ye dö­nüş­tü. 

Ge­rek azın­lık ha­lin­de ya­şa­yan ve bu kor­kunç İs­la­mo­fo­bi en­düs­ti­ri­si­nin doğ­ru­dan mağ­du­ru olan Müs­lü­man bi­rey ve top­lum­lar ge­rek­se ço­ğun­lu­ğu Müs­lü­man olan İs­lam ül­ke­le­ri İs­la­mo­fo­bi ile mü­ca­de­le­de an­la­ma, an­lam­lan­dır­ma ve te­men­ni­le­rin öte­si­ne bü­yük oran­da ge­çe­me­di­ler. Bun­da son yıl­lar­da da­ha çok gün yü­zü­ne çı­kan ra­di­kal ör­güt­ler ve bu ör­güt­le­rin Ba­tı top­lum­la­rı­na ‘ya­ban­cı sa­vaş­çı­la­r’ ve­si­le­siy­le ya­nı­sı­tıl­ma bi­çi­mi­nin de cid­di pa­yı var. Baş­ta da ifa­de et­ti­ğim gi­bi İs­la­mo­fo­bik nef­ret mik­ro­bu bir kez da­ha mu­tas­yo­na uğ­ra­dı ve he­nüs ulus­la­ra­ra­sı ka­mu­oyun­da bu mik­ro­bun aşı­sı ve­ya te­da­vi­si de bu­lun­mu­yor. 

Bir yan­dan eği­tim­den med­ya­ya po­zi­tif/in­şâ edi­ci yön­de git­tik­çe bü­yü­yen bil­gi­len­dir­me açı­ğı­nı ka­pa­ta­cak, di­ğer yan­dan da mev­cut du­ru­mun mağ­dur­la­rı­nın hak­la­rı­nı sa­vu­na­cak, ko­ru­ya­cak; hak­la­rı­nın ih­lal­le­ri­ni en­gel­le­ye­cek ne­ga­tif/en­gel­le­yi­ci adım­la­rı, nab­zı kay­bet­me­den, an be an ve sü­rek­li at­mak ge­re­ki­yor.

Devamı için: http://www.gazetevahdet.com/islamofobi-ile-mucadelede-neredeyiz-1972yy.htm

Bu haber toplam 464 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim