• İstanbul 17 °C
  • Ankara 22 °C

D. Mehmet Doğan'dan: Demokrasi, laiklik ve alevilik

D. Mehmet Doğan'dan: Demokrasi, laiklik ve alevilik
Türkiye’nin sünnî ortamı, dini sünnilik üzerinden algılamayı kolaylaştırıyor. İslâma olan eleştiriler sünnilik üzerinden veya sünnî yorumlar üzerinden yapılıyor.

Sünnî müslümanlık böyle görülünce, farklı bir konumda tutulan alevilik tamamen karşı kutupta sayılıp demokratik, laik ve hoşgörürlük tahtına oturtuluyor.

Gerçekten alevilik veya Türkiye’de genel geçer alevilik böyle niteliklere sahip mi? Türkiye’de aleviliği temsil etmek iddiasında olanlar bu konularda hiçbir zaman açık konuşmuyorlar.

Doğrusu alevilik sünnilikle kıyaslanamayacak kadar antidemokratik, antilaik unsurlar ihtiva ediyor.

Bir sünni çalışır çabalar, dini bir önder olabilir. Bunun yolları vardır, tahsili, eğitimi vardır. Fakat bir alevi vatandaş, ne yaparsa yapsın, dinî bir önder olamaz. Çünkü önderlik, soydan gelir. Kemal Kılıçdaroğlu veya Kamer Genç gibi siyasiler birer alevi önderidir; dini bilgileri sıfır bile olsa, bu böyledir. Dedelik soydandır. Dede mevzuya tamamen Fransız olsa da!

Bu sünnî anlayışla asla bağdaşmaz. Şimdi dinî bir akımda, din adamlığı soydan geliyor ve bunun dışında bir din adamlığı düşünülemiyorsa, bunu demokrasiyle nasıl bağdaştıracağız?

TBMM’de alevi kökenli milletvekilleri var. Bunlar arasında acaba bir hanım da var mı? Çünkü hanımların dede olması mümkün değil! Çünkü bütün alevi milletvekilleri dede! Dede olmayan bir alevi milletvekili varsa, onu tanıyıp, alkışlamak hakkımız.

Sünnî müslümanlığın hoşgörürlüğünü tartışmak yerine, aleviliğin buna gerçekten müsait olup olmadığına bakmamız gerekiyor.

Aleviliğin daha laik olduğunu savunanlar, alevilerin ibadetler konusundaki tutumlarından ve içkiye yakınlıklarından destek alıyorlar. Bir sünninin dinden çıkarılması, kendisi istemiyorsa, mümkün değildir. Halbuki alevilikte geçici veya sürekli ihraç kurumlaştırılmıştır. Yani hıristiyanlığın aforozuna benzer bir mekanizması var.

Türkiye’de alevî olmayan bir vatandaş, dinin sünnî yorumu yerine aleviliği seçmek istese, bu mümkün müdür? Yani sonradan alevi olmak imkânı var mıdır?

Bu soruların cevabı elbette bizden beklenmemeli. Kendini alevî olarak gören, hatta alevî önderi makamında olanlar bu konulara açıklık getirmeli, kamuoyu da bilgi sahibi olmalı.

02.12.2014 Yeni Akit


Bu haber toplam 876 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim