Eğitimci Memiş Okuyucu: Köklü bir maarif reformuna ihtiyaç var

Eğitimci Memiş Okuyucu: Köklü bir maarif reformuna ihtiyaç var
Türkiye’nin en çok tartışılan meselesi olan eğitim sistemi hakkında açıklamalarda bulunan Eğitimci-Yazar Memiş Okuyucu, “Milli bir maarif felsefesi ve kimliğimizi, değerlerimizi geleceğe taşıyacak bir insan modeli oluşturmamız gerektiği muhakkaktır”diyor.

Türkiye’de Eğitim meselesi bütün hükümetlerin öncelikleri arasında olmasına rağmen ideal bir sistem henüz kurulamadı. Her parti hatta her Bakan değişikliği yeni değişiklikleri getirdi. İstikrarsızlık sebebiyle denenen sistemlerin hiçbiri de oturmadı. Ülkenin bekası eğitim öğretimle doğrudan bağlantılı. Maalesef hâlâ yerli ve millî eğitim yapıldığı söylenemez. Bu toprakların çocuklarının hayallerini Batı’ya yönelik kurgulayan, kendi değerlerini öteleyen yanlışlıklar devam ediyor. Yakın zamanda Milli Eğitim Bakanımızın açıkladığı Yeni Eğitim Modelinde Tarih dersinin seçmeli İnkılap Tarihinin zorunlu olması da başladığımız yere tekrar döndüğümüzün bir göstergesi. Kemalist zihniyetin tarihi kendileriyle başlatma hastalığını devam ettirmek, bu memlekete fayda getirmez. Umarız bu yanlıştan dönülür. Hafta sonu okullar kapanıyor. Eğitim-öğretim, üzerindeki sorunların kamburuyla birlikte yaz arası vermeye hazırlanıyor. Biz de bu vesileyle hem Maarif davamızı konuşalım hem de nerede hata yapıyoruzu sorgulayalım istedik. Maarif meseleleri üzerine kapsamlı bir esere imza atan Eğitimci-Yazar Memiş Okuyucu ile maarifimizin  sorunlarını ve çözüm yollarını konuştuk...

-Maarif dâvâsı bu topraklarda neden birinci meseledir?

Millet varlığımızın teminatı olan dört temel toplumsal dayanağımızın nesillerimize inşası, gençliğimizin ihyası ve medeniyetimizin devamı ancak maarif (eğitim) sistemiyle mümkün olabilecektir. Bunlar: 1- Ana dilimizi talim ve terbiye 2- Kimlik ve kültür donanımı 3- Ülkenin insan kaynağını yetiştirmek 4- Bilgi, bilim, kavram ve değer üretmek.  

Bakan iyi niyetli

-Gündemdeki yerini koruyan Yeni Eğitim Modeli hakkında düşünceleriniz nedir?

Yeni Eğitim Modeli, bir arayışın ürünüdür. Milli Eğitimimiz, sorunların farkındadır ve çıkış yolları ve çareler aramaktadır. Gözden kaçırılmaması gereken en önemli nokta; eğitim modeli değil insan modelidir. Hem çağın ruhunu okuyacak, hem de zamanın ruhunu yazacak bir insan modeline ihtiyacımız olduğu çok açıktır.

-Tarih dersinin seçmeli olması hakkında ne düşünüyorsunuz?

Tarih dersi ve İnkılap Tarihi dersi birbirinin alternatifi değildir. Burada esas mesele, ne okuttuğunuz değil neyi, nasıl okuttuğunuzdur.

-Maarifimizin ayağa kalkması için hangi atılımları yapmalı?

Milli bir maarif felsefesi ve kimliğimizi, değerlerimizi geleceğe taşıyacak bir insan modeli oluşturmamız gerektiği muhakkaktır. Bunun için de son iki yüz yıllık ideolojik çerçeveye göre yapılandırılmış olan devlet ve akademik sistemimizi köklü bir maarif reformuna tabi tutmalıyız. Küresel gelişmeleri ve dünyayı da içine alan milli bir insan modeli ve milli bir kimlik tasavvuru ortaya koymalıyız. Geniş bir uzlaşma ve meşveret ile temelden çözüm hedefli bir ilim adamları gurubu oluşturulmalı.

İngilizce’ye “evet” Londra’ya “hayır”!

-İngilizce eğitim hakkında görüşleriniz nelerdir?

İlim sahasında son 150 senede Batı’nın oluşturduğu birikimi göz önüne alırsak, neslimize İngilizce öğretmek temel kaynakların bir kısmına ulaşmak açısından büyük önem taşımaktadır. Sonuç olarak; İngilizce öğrenmeye ve öğretmeye evet, ancak, bütün sermayesi ve maliyeti bizden olup, sonuçları İngilizce olan İngilizce eğitime hayır dememiz gerekmektedir.

-Eğitimde öğretmen faktörü neden önemlidir?

Klasik sistemimizde ay yıldız modeli geçerli idi. Öğretmen merkezde, talebe onun etrafında halka olan bir sistemdi. Modern dönemde talebe merkezde, muallim talebeye öğrenme yollarını ve bilgiye giden yolu açan, analiz, sentez, strateji, kurgu yapabilme ve muhakeme yeteneğini kazandıran bir niteliğe bürünmüştür.

Meşrutiyet’ten beri problem

-Eğitimde neden bocalıyoruz? Bu ülkenin çocukları neden yabancı ülke vatandaşı olma hayali taşıyor?

Bizim milli maarifimizin milli hedeflerine inanmış bilim adamlarına ihtiyacı vardır. II. Meşrutiyet’le birlikte devlet ve toplum hayatımızı domine eden ‘Batıcı’ bakışın üzerine çıkarak teori üretecek yerli bir maarif için geniş toplumsal kesimlerle bir meşveret ortamı oluşturmak ve bu kesimleri harekete geçirmek gerekmektedir.

Devamı: https://m.yeniakit.com.tr/haber/egitimci-memis-okuyucu-koklu-bir-maarif-reformuna-ihtiyac-var-790510.html

Bu haber toplam 1370 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim