• İstanbul 16 °C
  • Ankara 21 °C

Erdem Bayazıt, şiirini kısmen dünyaya açık tuttu

Erdem Bayazıt, şiirini kısmen dünyaya açık tuttu
Erdem Bayazıt şiiri için, etkiye açık bir şiirdir diyebiliriz. Bu da onun farklı şiir biçimlerini denemesiyle sonuçlanır. Ömer Yalçınova yazdı.

Edebiyat Dergisive Mavera’nın genç şairleri incelendiği zaman, onların üzerinde iki şairin belirgin etkileri gözlemlenebilir. Bunlardan biri Cahit Zarifoğlu, diğeri Erdem Bayazıt’tır. Tabii bir de Sezai Karakoç ve İsmet Özel etkisinden söz etmeliyiz. Fakat dergiyi çıkaranlar olarak Erdem Bayazıt ve Cahit Zarifoğlu’nun tahminim genç şairlerle mektupla veya yüz yüze görüşme imkanları da vardı. Dolayısıyla Cahit Zarifoğlu ve Erdem Bayazıt, gençlerin hem şiir hem düşünce hem de şahsiyetlerinden etkilendikleri iki şairdir.
Cahit Zarifoğlu şiirinin etkisini gözlemlemek ve açıklamak biraz güçtür. Onun şiiri nevi şahsına münhasır olduğu gibi, aldığı ve ilettiği etkileri de çok iyi saklayabilmektedir. Cahit Zarifoğlu şiirindeki Necip Fazıl, Sezai Karakoç, Cemal Süreya etkilerini her şiir okuyucusu hemen fark edemez. Ama o etkiler yok da diyemez, çünkü Zarifoğlu her ne kadar kapalı, anlaşılması güç, göndermeleri ve çağrışımları uzak bir şiir yazsa da, yer yer çok açık, hatta düzcümle diyebileceğimiz mısralar kurar. Oralardan olsun, Zarifoğlu şiirinin, şiir açısından beslendiği kaynakları yakalamak mümkündür. Belki bu, özel bir uğraş veya çok geniş, çeşitli alanlarda yapılacak bir okumayı gerektirir. Sadece Zarifoğlu’nu okuyarak veya onun yakın arkadaşlarını gözden geçirerek, Zarifoğlu’nu anlamak zordur veya eksik kalacaktır. “60 Kuşağı içinde Zarifoğlu”, “Türk şiirinde Zarifoğlu”, belki “Dünya şiirinde Zarifoğlu”, “Sünni şairler arasında Zarifoğlu” diye başlıklar atıp, o şekilde incelemek gerekir Zarifoğlu şiirini. Şimdilerde yeni yeni fark ettiğim bir şey, Mehmet Akif’in şiirleriyle, şahsiyetiyle de Zarifoğlu şiiri ve şahsiyeti karşılaştırılmalıdır. O kadar çok ortak yön yakalanır ki, şaşırmamak elde değildir.
Erdem Bayazıt şiiri için, etkiye açık bir şiirdir diyebiliriz
Yazı Zarifoğlu hakkında olmaya başladı. Dümeni hemen Erdem Bayazıt’a kaydırıyorum. Erdem Bayazıt şiirinin etki alanı ve etkilendiği alan, Zarifoğlu şiirine nazaran daha kolay bulunabilir. O, en çok Sezai Karakoç şiirinden etkilenmiş, hatta birkaç tane “diriliş erlerini” anlattığı, bir “diriliş eri” olarak konuştuğu şiiri de vardır. İkinci Yeni şiirinden ise Turgut Uyar esintilerine rastlamak mümkün Erdem Bayazıt şiirinde. İlginçtir, belki düşünce olarak, çok etkilendiği Necip Fazıl’dan, mısra kurma, şiir oluşturma, yakalama, söyleme açısından neredeyse hiç etkilenmemiş gibidir. Beyitlerden oluşan birkaç şiirinde bile Necip Fazıl’dan ziyade belki Akif İnan şiiri esintisinden söz edilebilir. Ya da yüzeysel olarak Karacaoğlan veya Fuzuli esintisinden. Turgut Uyar şiirinin ise tavrından, düşüncesinden değil, biçiminden, sesinden etkilenmiş gibidir.

Devamı için: http://www.dunyabizim.com/Manset/19887/erdem-bayazit-siirini-kismen-dunyaya-acik-tuttu.html

Bu haber toplam 1461 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim