Kümbet’te “D. Mehmet Doğan’la Edebiyat Sohbetleri” Başladı

Kümbet’te “D. Mehmet Doğan’la Edebiyat Sohbetleri” Başladı
Keçiören Belediyesi’nin düzenlediği “Edebiyat Sohbetleri”nin ilk konuğu ünlü hikayeci ve yazar Rasim Özdenören hikayecilik ve yazarlık serüvenini anlattı: “Necip Fazıl’ın Büyük Doğu’sundan ve Osman Yüksel’in Serdengeçti’sinden etkilenmedim.

dmdoganrasimKeçiören Belediyesi’nin düzenlediği “Edebiyat Sohbetleri”nin ilk konuğu ünlü hikayeci ve yazar Rasim Özdenören

hikayecilik ve yazarlık serüvenini anlattı:

“Necip Fazıl’ın Büyük Doğu’sundan ve Osman Yüksel’in Serdengeçti’sinden etkilenmedim. Sezai Karakoç’la tanışmam, kimliğimi bulmamı sağladı ve yazma serüvenimin yönünü değiştirdi”

 

Ankara’da kültürel çalışmalara en fazla yakın duran belediyelerden biri olan Keçiören Belediyesi, 16 Şubat akşamı yeni bir etkinlik başlattı. Yazar D. Mehmet Doğan’ın yönettiği “Edebiyat Sohbetleri” isimli etkinliğin ilk konuğu günümüzün tanınmış hikâyeci ve fikir adamlarından Rasim Özdenören’di.

Sohbet için mekan olarak Estergon Kültür Merkezi’nin üstündeki Kümbet seçilmişti.

16 Şubat Çarşamba akşamı 18.30’da başlayan “D. Mehmet Doğan’la edebiyat sohbeti” 20.30’da sona erdikten sonra Rasim Özdenören’e soru sormak isteyen edebiyat meraklıları daha dar bir çerçevede ünlü yazarla sohbet imkanı buldular.

Maraş’ta 1940 yılında doğan Rasim Özdenören, 16 yaşında hikaye yazmaya başlamış ve ilk hikayesi 17 yaşında iken dönemin ünlü dergisi Varlık’ta yayınlanmıştı.

Maraş’taki edebiyatçı arkadaş çevresi ile ilişkilerini daha sonra da sürdüren Özdenören, D. Mehmet Doğan’ın bir sorusu üzerine, İstanbul’da hukuk tahsili sırasında Sezai Karakoç’la tanışmalarının hayatı için bir dönüm noktası olduğunu söyledi.

1950’li yılların sonu ile 60’lı ylların başında Türkiye’de fikir alanının çok kısır olduğunu, Cumhuriyet’in propaganda ettiği konular üzerinde tereddüt uyandıracak şeylerin bile yazılamadığını, bu yüzden Mümtaz Turhan’ın “Garplılaşmanın Neresindeyiz?” isimli kitabının dahi tepki gördüğünü belirtti.

10. Yıl Marşı’nın “Demir ağlarla ördük ana yurdu dört baştan” mısraının gerçekliğini sorgulamaya başlaması Özdenören’in, sistem hakkında şüphelerini belirginleştirmesine yol açmış.

O yıllardan Nureddin Topçu’nun “Türkiye’nin Maarif Davası” isimli kitabını hatırladığını belirten Özdenören, Maraş’tan tandığı bir arkadaşının kendisine Serdengeçti ve Büyük Doğu mecmualarını tavsiye ettiğini, fakat Serdengeçti’de Gülünç Hakikatler ve Büyük Doğu’nun ortasında Dedektif X-1 yazılarını okuduktan sonra her iki dergiyi de ciddiye almadığını söyledi.

Düşünce ve sanat hayatında en büyük dönüşümün Sezai Karakoç’la tanıştıktan sonra meydana geldiğini belirten Özdenören, “Sezai Bey o güne kadar duymadığımız yorumlar yapıyor ve kimliğimizin doğru tanımlanması konusunda uyarıcı sözler söylüyordu. Nasıl olsa o yazıyor, artık bizim yazmamıza gerek yok diye üç yıl hiç bir şey yazmadım” dedi. Daha sonra Sezai Bey’in yazması gerektiği konusunda hatırlatması üzerine kalemi eline aldığını belirten Rasim Özdenören’in ilk hikaye kitabı 1967 yılında yayınlanan Hastalar ve Işıklar.

1966-67 yıllarında Diriliş’te yazan Rasim Özdenören, 1969’de Edebiyat, 1976’da Mavera dergisinin yayınlayan ekipte yer almış. Çeşitli resmi görevlerle birlikte yazarlığı da sürdüren Özdenören’in bugüne kadar 30’dan fazla kitabı yayınlanmış. Bu kitapların neredeyse yarısı hikaye kitabı, diğer yarısı ise deneme ve fikir kitapları. Halen Yeni Şafak gazetesinde yazılarını sürdüren Özdenören, köşe yazarlığına Yeni Devir’de başlamış.

Yeni Devir günlerini de anlatan Özdenören, gazetenin paralı yazma teklifini ancak ihtiyaç olursa kabul edeceğini belirterek reddettiğini, resmi vazifesini bıraktıktan sonra ihtiyaç hasıl olduğunda da gazetenin ödeme yapma konusunda gerekli destaği vermediğini söyledi.

Rasim Özdenören, o dönemde ihtiyaç yüzünden Yeni Devir’e bir tefrika roman olarak Gül Yetiştiren Adamı yazdığını, böylece para kazanmak için yazılmış tek kitabının Gül Yetiştiren adam olduğunu belirtti.

kecioren1 kecioren2

Bu haber toplam 802 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim