26 Nisan 2024
  • İstanbul18°C
  • Ankara28°C

İBRAHİM KİRAS: İSYAN ETTİREN TARİH

Bir önceki yazıda Osmanlı kaynaklarında Bedreddin-Börklüce ilişkisi hakkında söylenenler ile Börklüce isyanı hakkında verilen bilgilerin telifindeki zorluklara dikkat çekmeye çalışmıştık.

İbrahim Kiras: İsyan ettiren tarih

14 Eylül 2019 Cumartesi 10:52

 Söz gelimi “öğrenci”nin peygamberliğini ilan etmiş olmasına mukabil “öğretmen”in yalnızca padişahlık iddiasında bulunmuş olmasındaki tuhaflık gibi…

Bir rivayete göre Börklüce’nin müritleri “la ilahe illallah” diyor, ama “Muhammedun Resulullah” demeye yanaşmıyorlardı. Bedreddin’in ayaklanması hakkında anlatılanlarda ise böyle bir şey söz konusu değil. Şükrullah’a göre isyana katılan sufilerden “Muhammedun Resulullah” demeyi kabul etmeyen 4000’den fazla kişi öldürüldü, “Muhammedun Resulullah” diyenler bırakıldı. (Atsız, “Üç Osmanlı Tarihi”, Ötüken, 2011, sh. 224) Eğer burada ifade edilen yalnızca esir alınanların sayısı ise çok büyük bir kitlenin bu harekete katılmış olduğu ortaya çıkar. Nitekim kaynakların çoğunda Börklüce’nin “Aydın bölgesini neredeyse tamamen kendisine döndürdüğü” belirtilir. Dukas “altı binden fazla tarikatçı” diyor Börklüce’nin yanında savaşanlar için. (“Dukas Kroniği”, Çev. Mirmiroğlu, 2013, sh. 95) İdris-i Bitlisî’ye göre “Mustafa Halife” etrafına “on bin kadar ehl-i fesad” toplamıştı. (İdrîs-i Bitlisî, “Heşt Bihişt”, BETAV Yayınları, c. II, s. 277)

Buna mukabil, Bedreddin’in etrafına toplananların sayısı ise hiçbir kaynakta zikredilmez. Kaynakların söylediği: Rumeli’nin dört bir tarafından gelen dervişler, Bedreddin’in kazasker iken tımar verdiği kişiler ve tımar askerleri, akıncı beyleri ve askerleri vs… Her halükârda bunların bir ordu teşkil edecek sayıda olmaları icap eder.

Devamı: https://www.karar.com/yazarlar/ibrahim-kiras/isyan-ettiren-tarih-11308

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.