• İstanbul 14 °C
  • Ankara 13 °C

Osman Atalay: Çocuklarda bilgisayar bağımlılığı

Osman Atalay: Çocuklarda bilgisayar bağımlılığı
İngiliz sinir bilimi uzmanı Profesör Paul Howard-Jones, “Ailelerin endişelerini anlıyorum. Ancak tamamen yasaklamak da doğru değil.

Birçok okul, cep telefonları ve cihazları sınıfta yasaklıyor. Teknoloji artık hayatımızın bir parçası ve önemli olan hiç kullanmamaları değil doğru kullanmaları” dedi.

Uzmanlar, çocuklara bilgisayarı tamamen yasaklamanın ya da tamamen serbest bırakmanın kesinlikle uzak durulması gereken bir tutum olduğunu belirtiyor.

Çocuğun bağımlılık sorunu ileri boyuttaysa ve çocukla anne-baba arasında büyük bir çatışma varsa mutlaka bir uzmandan yardım alınmalıdır.

Anne-babalar, çocuk üzerindeki denetimlerini artırabilmek için çocukla daha çok nitelikli zaman geçirmeye özen göstermelidir.

Birlikte oynayarak oyunun içeriklerini yönlendirebilirler. Örneğin; problem çözme, duygularını ifade etme ve empati kurabilmeye yönelik oyunlar geliştirebilirler.

Eğitim Bilimci Özgür Bolat, teknoloji bağımlılığının bir sorun olduğunu, bağımlılıkta 4 temel ihtiyacın yoksunluğunu sebep olarak gösteriyor.

- Anne-babası ya da öğretmeni ile güven ilişkisi kuramayan çocuklar.

- İkincisi insanın en temel ihtiyacı gelişim ihtiyacıdır. Gelişim ihtiyacını karşılayamayan çocuklar ve insanlar.

- Üçüncüsü insanın bir diğer temel ihtiyacı kendi seçimlerini yapmak. Kendi seçimlerini yapma özgürlüğü olamayan çocuklar.

- Dördüncüsü insanın keşfetme ihtiyacı vardır. İnsan bir şey öğrenince beyni dopamin salgılıyor. Keşfetme ihtiyacını karşılayamayan insanlar dopamin ihtiyacını dış etkenlerden karşılıyor.

Bolat’ın, “Aile aslında çocukla ilişki kuramıyor. Çocuklar bilgisayar yoluyla ilişki kuruyor ve bağımlılık bu şekilde artıyor” tespitini ciddiye almak gerekiyor.

Amerikan Pediatri Derneği, 2 yaşında bir çocuğun tablet, cep telefonu, bilgisayar ve televizyon gibi cihazların hepsi dahil olmak üzere 2 saati geçmeyecek şekilde kullanabileceğini söylüyor. Ama bu 2 saati de tek seferde değil yine parça parça, 15-20 dakikaya bölerek yapması gerekiyor.

2 yaşındaki bir çocuğun eline tablet verip puzzle yapmasına izin verirseniz, dokunamaz, 3 boyutlu hissedemez ve düşünemez.

Çocuğunuz bir şey yaparken elektronik cihazla mutlaka onunla olması, aktiviteyi paylaşması lazım ve bu da gelişimini olumlu etkiler.

Çünkü onunla beraber bakarken onunla konuşursanız düşünmesini sağlarsınız. Anne ev kadını, iş yapmak için tableti çocuğa veriyor. İşte maalesef en zararlı tip bu çocuğumuzu bilgisayar karşısına oturtup onunla cihazı baş başa bırakmak.

0 – 3 yaş grubunda cep telefonu, tablet gibi teknolojik cihazların kullanımı; konuşma gecikmesine, yutarak yemeyi artırdığı için yeme bozukluklarına, anne ile göz teması azaldığı için empati yeteneğinin gelişememesine neden olur.

Devamı: https://www.yeniakit.com.tr/yazarlar/osman-atalay/cocuklarda-bilgisayar-bagimliligi-28249.html

Bu haber toplam 783 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim