• İstanbul 20 °C
  • Ankara 17 °C

Yeşilçam’da Yüzümüzü En Çok Güldüren Aktör: Kemal Sunal

Fahri TUNA

Son kırk, kırk beş yılda ‘ülkemizin yüzünü güldürenler’e bir göz atalım mı? ‘Evet, atalım’ dediğinizi duyar gibiyim.

İlk akla gelen kimdir? Vahi Öz’e yetişmedik biz. Sadri Alışık, Öztürk Serengil mi dediniz. Yok, onlara da yetişemedik. Onlar altmış yıl öncesinin aktörleri.

Son kırk yılda peki? Elbette ki ilk sırada Kemal Sunal değil mi? Sonra? Şener Şen. Evet. Sonra? Metin Akpınar - Zeki Alasya. Okkalı bir evet daha. Müjdat Gezen ile Levent Kırca. Tamam. Onlar da ilk altıya girerler. Yedinciliğe İlyas Salman oturabilir. Sekiz ile dokuzunculuk için Nokta ile Virgül’e (Abdullah Şahin ve Enver Demirkan) evet diyelim.

Son yirmi beş yıldır ise hiç tartışmasız ilk sırada Cem Yılmaz. Ata Demirer ile Mükremin Ağbi (Yılmaz Erdoğan) ikinci üçüncü sıraya elbette. ‘Düğün Dernek’ filan derken son yıllarda Ahmet Kural - Murat Cimcir de potaya girdiler, haklarını yemeyelim.  Biraz da Beyaz (Beyazıt Öztürk), biraz da Şahan Gökbakar. O kadar işte.

Ne kadar ilginç; eski kuşağın ve yeni kuşağın komedyenleri arasında - gönül rahatlığıyla yazabileceğimiz - bir bayan komedyenimiz yok. Belki biraz Adile Naşit Ablamız. Masalcı Teyzemiz yani. Biraz da Demet Akbağ. Ne acı. Zorlasak zorlasak azıcık da Yasemin Yalçın.

KEMAL SUNAL SON ELLİ YILIN BİRİNCİSİ

Gerek televizyonda filmi tekrar gösterimi, gerek tekrarında bile izleyiciye ellinciye seyrettirme, gerek yediden yetmiş yediye herkesi eğlendirme açısından bakıldığında, Yeşilçam’da, son elli yıla damga vuran komedyenimiz hiç tartışmasız - Kemal Sunal’dır. İkinci sıra için, Zeki-Metin ile Cem Yılmaz yarışırlar herhalde.

Diyeceksiniz ki film yönetmenindir, komedyene ne oluyor? Yapımcı öyle bir film istemese, yönetmen öyle oynatmasa, senaryo öyle yazılmasa komedyen ne yapabilir ki? Elhak doğru söylüyorsunuz. İtiraz etmem. Kemal Sunal, neredeyse tüm rollerinde, en çok da Şaban tipinde Ertem Eğilmez’in ürettiği ‘çağdaş Keloğlan’ımızdır. Bu kadar çok sevilmesinin belki yüzde ellisini-altmışını ‘Keloğlan Şaban’ olmasındandır. Evet.

Ama yönetmen kadar, verilen karakteri başarıyla canlandırması da tipi ve karakteri ölümsüzleştirir, gönüllere nakşeder.

Kemal Sunal bunu başarabilen az sayıdaki büyük oyuncumuzdan birisidir.

HALDUN TANER’DE BİRLİKTE TİYATRO İZLEYİŞİMİZ

Bilenler bilir, tiyatroya özel bir meftuniyetim vardır. Lüküs Hayat’ı on yedi, Hürrem’i on dört kez sahnede izleyecek kadar. 

1999 kışıydı. Bahar yüzünü göstermişti yavaş yavaş. Kadıköy’de, İstanbul Şehir Tiyatroları’nın uzun yıllar sahnelediği, 2007’de vefatına kadar aktör Savaş Dinçel’in başarılı oyunuyla renk kattığı ‘Sersem Kocanın Kurnaz Karısı’nı izliyordum. Antrakta çayımı aldım, bir köşede yudumlarken, baktım Kemal Sunal da bir buçuk metre kadar yan tarafımda. Uzunca boylu, uzunca yüzlü, bıyıksız, zayıfça, elli - elli beş yaşlarında, sağ kolunda ortasından bükülmüş siyah ceketi, ciddi ve asık suratlı bir bey. İşte size Kemal Sunal. Oyunun ikinci perdesinde çaktırmadan onu da izledim. En komik yerinde bile bir kahkahasına rastlamadım.

Rolünde ne kadar başarılıysa özel hayatında o derece yalnız ve ciddi adamdı yani. Haklıydı. Şaklabanlık yapacak hâli yoktu ya sokakta. Yalnız, yapayalnızdı. Bütün büyük komedyenler gibi özel hayatında, kamusal alanda ciddi adamdı o da.

80 FİLM ARASINDA HABABAM SINIFI AÇIK ARA ÖNDE

Şairinden roman yazarına, gazetecinden sanatçısına, doktorundan mühendisine, öğretmeninden yöneticisine, tüccarından esnafına, emeklisinden çalışanına, lise öğrencisinden profesörüne. 90 kişiye sordum: ‘Yeşilçam’da Kemal Sunal’ın rol aldığı 80 filmin içinde en beğendiğiniz hangisidir?’ Edirne’den Mardin’e, Ankara’dan İstanbul’a, Adapazarı’ndan Bingöl’e, Kayseri’den İzmir’e. Birçok şehirden oy kullanan dostlarıma çok ama çok teşekkür ediyorum.

İzleyicilerden 31 farklı Kemal Sunal filmine beğeniler geldi.

Birinciliği açık ara Hababam Sınıfı aldı. İşte bu filme oy kullanan dostlarım: Muharrem Dayanç (Akademisyen (edebiyat profesörü)/İstanbul), Mehmet Özdemir (Akademisyen (eğitim doktoru)/ Adapazarı), Sedat Sayın (Hikâye yazarı, edebiyat öğretmeni / Edirne), Esin Yılmaz (Şair, sosyolog / İstanbul), Taner Küse (Toyota uzmanı / Adapazarı), Emine Güzel Kantar (Öğretmen / İstanbul), Kardelen Tören (Lise öğrencisi / Yalova), Semanur Tedik (Lise öğrencisi / Gölcük), Gönül Azad (Sağlıkçı / Bingöl), Ertan Gökmen (Çalışan / Almanya), Nisa Nur Azak (Lise öğrencisi / İzmit), Aslı Kuruş (Lise öğrencisi / Adapazarı).

İKİNCİ SIRADA AYNI OYLA TOSUN PAŞA, KAPICILAR KRALI VE ÇÖPÇÜLER KRALI VAR

İkinci sırada aynı oyu alan üç Kemal Sunal filmi var: Tosun Paşa, Kapıcılar Kralı ve Çöpçüler Kralı.

Tosun Paşa’mıza oy veren arkadaşlarımız: Abdullah Uysal (Şair, bestekâr, tıp doktoru / İstanbul), Vildan Külahlı Tanış (Yazar, fen bilgisi öğretmeni / Adapazarı), Hasan Topçu (Şair, öğretmen, yönetici / Adapazarı), Üftade Kurnaz (Mali müşavir / Ankara), Kübra Bozkurt (Lise öğrencisi / Adapazarı), Bilal Balıklıkaya (Bilişimci / Adapazarı), Aysun Meriç (Ressam, öğretmen / Adapazarı), Hatice Tuğçe Kaya (Lise öğrencisi / Adapazarı),

Kapıcılar Kralı filmi bakın kimlerden oy almış: Cihat Zafer (Yazar / İstanbul), Mehmet Kâmil Berse (Yazar, dergi yöneticisi/İstanbul), Tacettin Özkaraman (Şair, öğretmen, belediye eski başkanı / Taraklı), Müjgan Zaman (Gazeteci, yönetici / Adapazarı), Rüstem Budak (Yazar, öğretmen / İstanbul), Aykut Okçu (Matematik uzmanı / İzmit), Mustafa Erdoğan (Sınıf öğretmeni/Adapazarı), Turgay Uludağ (Yönetici / İstanbul).

Diğer iki filmle aynı sayıda beğeni toplayan Çöpçüler Kralı filmine bakınız kimler oy vermiş: Hakan Sarı (Yazar-dergi yöneticisi, öğretmen / Kayseri), Umut Sezer (Romancı, vergi müfettişi / İstanbul), Hilmi Berkant (Lise öğrencisi / Adapazarı), Sıla Tahtakılıç (Lise öğrencisi / Adapazarı), Elif Erciyes (Lise öğrencisi / Adapazarı), Berivan Hüda, Nurşen Gürarda (Emekli yönetici/ Adapazarı), Hakan Duran (Mühendis, yönetici /İstanbul).

HASSASİYETE GÖRE TERCİHLER GÖRÜYORUZ

hababam-sinifi.jpg

Mizaca meşrebe mesleğe yaşa hassasiyetlere göre tercihler tespit ettiğimi söylemeliyim.

Eğitimciler ile öğrenciler Hababam Sınıfı’nı tercih etmişler ağırlıklı olarak mesela. Sonra da Öğretmen’i. Yöneticilerin tercihi Çöpçüler Kralı olmuş, şairlerin tercihi Deli Deli Küpeli.

İki roman yazarı ile bir şairin tercihleri ise Zübük.

Lise öğrencileri Garip demiş en çok.

FAHRİ TUNA’NIN İLK BEŞİ

100numaraliadam.jpgAçık söylemek gerekirse benim en beğendiğim Kemal Sunal filmi ‘Yüz Numaralı Adam’dır. Bilenler bilir, ben facebook ve instegramdan sık sık ‘Kahrolsun Kapitalizm’ sloganını atan bir endüstri mühendisi - yazarım. Vahşi Kapitalizmin bireyleri aileleri sokakları mahalleleri caddeleri şehirleri, kalpleri gönülleri sevgileri nasıl kirlettiğini en iyi görebilenlerden biri de benim düşüncesindeyim. Modernizmi, vahşeti, acımasız kazanç ve hırsı, sömürüyü en iyi veren / en iyi yeren filmlerin başında Yüz Numaralı Adam geliyor bana göre.

İkinci sıramda ise Propaganda, üçte Düttürü Dünya var. İkisi de trajedi yahut dramdır. Propaganda’nın çekildiğinden on sene kadar sonra Mardin’de filmin canlısına şahit olunca bir kere daha yaşadım o trajediyi.

Dördüncü sıramda Zübük var benim de. Ki Zübük’ün Sakarya Hendek Kurtköy eski muhtarı Fethi Tok’un hayatı olduğu iddiası da vardır.

Beşinci sıramda ise bir Aziz Nesin filmi olan Gol Kralı.

Teşekkürler Atıf Yılmaz. Teşekkürler Ertem Eğilmez.

Ve çok teşekkürler Kemal Sunal.

ÇAĞDAŞ KELOĞLAN YERLİ VE MİLLİ DEĞİLDİR, EVET!

Ertem Eğilmez’in ürettiği bu Keloğlan tipi hakkında ciddi eleştiriler vardır; bu eleştirilerin bir kısmına ben de katılırım.

Zira bu Keloğlan çağdaştır ya, - sanki çağdaşlığın ilk şartıymış gibi - Sosyalisttir. Kuru bir halkçılık propagandası yapar daima. O kadar kurudur ki bu, hiçbir filmde - eleştiri / dalga geçmeler hariç - Kemal Sunal’ı camide yahut evinde, namaz kılarken bir kere bile göremezsiniz mesela.

Yerli ve milli değildir Kemal Sunal’ın Keloğlan’ı diyorlar bazı eleştirmenler. Gel de hak verme.

Kemal Sunal yönetmenlerce üstüne giydirilen bu ‘çağdaş batılı biraz da halkçı Keloğlan’ tiplemesine ne kadar razıdır, ne kadar memnundur bilinmez. Bilemedik.

Ama bütün bu eleştiriler de Kemal Sunal’ın büyük oyunculuğuna gölge düşürmez düşüremez, elbette. Biz böyle düşünenlerdeniz.

Bu yazı toplam 50 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim