19 Mayıs 2024
  • İstanbul14°C
  • Ankara12°C

ABDÜLBAKİ DEĞER: MÜFREDATIN YOĞUNLUĞU, EZBERİMİZ VE SORULMAYAN SORULARIMIZ

Abdülbaki Değer: Müfredatın yoğunluğu, ezberimiz ve sorulmayan sorularımız

21 Kasım 2023 Salı 13:58

Uzun süredir eğitimin mahiyetine ilişkin bir tartışma gündeminden yoksunuz maalesef. Eğitim-öğretim faaliyetlerinin teknik aksaklıklarında tüketilen bir konuşma üzerinden günlerimiz geçiyor. Sınavlar, atamalar, öğrenci-öğretmen temalı vakalar üzerinden alanı konuşuyoruz. Müfredatı hafifletme çalışmalarından bahsetmişti Milli Eğitim Bakanı geçenlerde. Bu konuşmadan hareketle tartışmayı yürüttüğümüz faaliyetin mahiyetine kaydırmaya çalışmakta yarar görüyorum.

Yusuf Tekin mevcut müfredatın fazla, yoğun olduğuna ilişkin bir gerekçeden hareketle hafifletme çalışmaları yürüttüklerini ifade ediyor. Bakanın müfredatın yoğun olduğuna ilişkin bir tespitte bulunurken hangi ölçme-değerlendirme mekanizmasından hareket ettiğini bilemiyorum. Dolayısıyla bunu bilemediğimizde müfredatın fazla veya eksik olduğuna ilişkin bir tartışmanın da kendi başına bir anlamı olmuyor. Burada bize ölçü gerekiyor. Ölçümüz nedir? Nasıl bu ölçüyü belirledik? Belirlememizin gerekçesi nedir? Bilindiği üzere bizde eğitim-öğretim alanın anlamsız geleneklerin, mahiyeti bilinmeyen uygulamaların bolluğunda gidiyor. Ders saati kırk dakika örneğin ancak bir dersin neden kırk dakika olduğunu kimse bilmiyor. Bir dersin içeriğinde neyin olacağını neyin olmayacağını belirlerken de yanı şekilde keyfilikle yol alıyoruz. Şüphesiz birileri kendince bir takım gerekçeler ileri sürüyor. Ancak ileri sürülen gerekçelerin makuliyetini, meşruiyetini tartışmak da kamusal bir denetimle, canlı ve derin bir tartışmayla mümkün. Belirttiğim gibi müfredatı yoğun olduğunu belirttiğimizde kastettiğimiz şeyin ne olduğu anlaşılır olmalı. Öğrencilere aktarmak istediğimiz bilgi yoğun ise öncelikle neden yoğun olduğunu belirtmemiz, belirlememiz gerekiyor. Bugün yoğun olarak nitelediğimiz bu müfredat dün nasıl hangi gerekçelerle aktarılması gereken olarak belirlendi? Bugün bu müfredatı yoğun kılan husus nedir? Hangi değişiklikler, hangi veriler, hangi analiz bizi böyle bir arayışa daha doğrusu böyle bir çözüme getirdi?

Devamı: https://www.maarifinsesi.com/mufredatin-yogunlugu-ezberimiz-ve-sorulmayan-sorularimiz/

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.