09 Kasım 2025
  • İstanbul16°C
  • Ankara5°C
  • İzmir15°C
  • Konya4°C
  • Sakarya11°C
  • Şanlıurfa15°C
  • Trabzon16°C
  • Gaziantep8°C

ALİ FERŞADOĞLU'NDAN: SADELEŞTİRME NEYİN ESERİ?

Değil Risâle-i Nur'u, başka bir eseri de sadeleştirmek, Mimar Sinan'ın şaheseri Selimiye'nin bazı taşlarını ve boyutlarını değiştirip, tuğla, kerpiç, tahta, aleminyum veya plâstik yerleştirmek gibidir.

Ali Ferşadoğlu'ndan: Sadeleştirme neyin eseri?

"Vur pençe-i Alî'deki şemşîr aşkına / Gülbangi âsmânı tutan pîr aşkına

Ey leşker-i Müfettihü'l-ebvâb vur bugün / Feth-i mübîni zâmin o tebşîr aşkına

Vur deyr-i küfrün üstüne rekz-i hilâl içün / Gelmiş bu şehsüvâr-ı cihangîr aşkına

Düşsün çelengi Rûm'un eğilsün ser-i Firenk / Vur Türk'ü gönderen yed-i takdîr aşkına

Son savletinle vur ki açılsın bu sûrlar / Fecr-i hücûm içindeki Tekbîr aşkına" (Kemal, 1993: 27) 1

Risâle-i Nur, İslâm ilimlerini, imanı şiirleştirmiş; yüksek bir üslûp kullanmış ve muhteşem bir müzikal âhenge sagiptir.

İngiliz edebiyatının ustası Şekspir'in, 1830'ların Fransız büyük şairi Viktor Hugo'nun eserleri sadeleştirilmiş midir? Bunu düşünmeleri bile kendilerine çılgınlık gelir!

Risâle-i Nur'u sadeleştirip orijinal kelimelerini değiştirmek hangi anlayışın ürünüdür? "Hizmet zannıyla yapılan bir yanlışın", bir "gafletin" mi; yoksa işin içinde bilemediğimiz başka sâikler mi var?

Dipnot: 1- Yahya Kemal Beyatlı'nın Şiirlerinde Dil ve Ahenk, Yrd. Doç. Dr. Bilal Aktan, Dumlupınar Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi,Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.

11.02.2012 Yeni Asya

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.