04 Mayıs 2024
  • İstanbul14°C
  • Ankara14°C

CİHANGİR İŞBİLİR'DEN: İSLAMOFOBİ İLE MÜCADELEDE NEREDEYİZ?

Sü­rek­li ye­ni­le­nen, mu­tas­yo­na uğ­ra­yan ve sü­rat­le ya­yı­lan top­lum­sal bir kan­ser vi­rü­sü gi­bi İs­la­mo­fo­bi.

Cihangir İşbilir'den: İslamofobi ile Mücadelede Neredeyiz?

03 Mayıs 2015 Pazar 09:53

Sü­rek­li ye­ni­le­nen, mu­tas­yo­na uğ­ra­yan ve sü­rat­le ya­yı­lan top­lum­sal bir kan­ser vi­rü­sü gi­bi İs­la­mo­fo­bi. Meş­rû­iye­ti hâ­lâ sor­gu­lan­sa ve za­man za­man ye­ri­ne baş­ka kav­ram­lar ika­me edil­me­ye ça­lı­şıl­sa da bir­çok ey­lem ve söy­le­mi kap­sa­yan bir tür ‘ça­tı kav­ra­m’ hâ­li­ne ge­len İs­la­mo­fo­bi, li­te­ra­tür­de ve gün­lük dil­de yay­gın ola­rak ka­bul gör­dü. Kav­ra­mın te­da­vü­le so­kul­ma­sı ve ya­yıl­ma­sın­da ay­rı bir tu­zak olup ol­ma­dı­ğı tar­tış­ma­la­rın­dan ar­tık epey uza­ğız. İs­lam kar­şıt­lı­ğı (an­ti-İs­lam) so­nu­cu tü­re­yen, ta­ri­hi kö­ken­le­ri olan ama bu yüz­yı­lın son çey­re­ğin­de kit­le ile­ti­şim araç­la­rı­nın ge­liş­me­siy­le hız­la ya­yı­lan bu ırk­çı­lık mik­ro­bu özel­lik­le Ba­tı top­lum­la­rı­nın bün­ye­sin­de yer et­me­siy­le kü­re­sel bir ol­gu­ya dö­nüş­tü.

İs­la­mo­fo­bi­’nin ‘çok amaç­lı­’ kul­la­nı­ma el­ve­riş­li olu­şu, İs­lam Dün­ya­sı­’nın İs­la­mo­fo­bi ile mü­ca­de­le­de sür­dü­rü­le­bi­lir, ku­rum­sal­laş­mış, et­kin ve kü­re­sel me­ka­niz­ma­la­rı he­nüz te­sis edip iş­le­te­me­me­si ve So­ğuk Sa­vaş son­ra­sı kü­re­sel güç ve nü­fuz mü­ca­de­le­si sa­ha­sı­nın Müs­lü­man­la­rın ço­ğun­luk­ta ol­du­ğu coğ­raf­ya­lar­da, bil­has­sa Or­ta­do­ğu­’da yo­ğun­laş­ma­sı gi­bi fak­tör­ler kü­re­sel si­ya­si ak­tör­ler ta­ra­fın­dan acı­ma­sız­ca is­tis­mar edil­di. 

Şüp­he­siz bu is­tis­mar sü­re­cin­de İs­lam ül­ke­le­rin­de­ki yö­ne­tim bi­çim­le­ri ve top­lum­sal ter­cih­ler, son yıl­lar­da şid­de­ti ar­tan DA­İŞ, Bo­ko Ha­ram ve El Kai­de gi­bi hü­kü­met dı­şı ak­tör­le­rin ve te­rör ör­güt­le­ri­nin si­lah­lı ey­lem­le­ri kü­re­sel med­ya ve­si­le­siy­le te­pe te­pe kul­la­nıl­dı. Bu sa­ye­de on­to­lo­jik ola­rak ‘ö­te­ki­leş­tir­me­’ye ol­duk­ça mü­sa­it Ba­tı top­lum­la­rın­da­ki ‘İs­la­mo­fo­bik  bi­lin­ç’ mu­tat ola­rak gün­cel­len­di. 

Ba­tı top­lum­la­rı için kork­tuk­la­rı, kar­şı ol­duk­la­rı, şüp­he­len­dik­le­ri ve bir tür­lü haz­me­de­me­dik­le­ri Müs­lü­man­lar ar­tık çok uzak­ta ol­ma­dı­ğı için bu ‘İs­la­mo­fo­bik bi­lin­ç’ kar­şı­lık­lı ola­rak ‘mar­ji­nal tem­sil­ci­le­ri­’ni do­ğur­mak­ta ge­cik­me­di; hat­ta bu tem­sil­ci­le­rin ma­ri­fe­tiy­le her ge­çen gün ku­rum­sall­lı­ğı ar­tan ve kor­ku­dan bes­le­nen deh­şet ve­ri­ci de­va­sa bir en­düs­tri­ye dö­nüş­tü. 

Ge­rek azın­lık ha­lin­de ya­şa­yan ve bu kor­kunç İs­la­mo­fo­bi en­düs­ti­ri­si­nin doğ­ru­dan mağ­du­ru olan Müs­lü­man bi­rey ve top­lum­lar ge­rek­se ço­ğun­lu­ğu Müs­lü­man olan İs­lam ül­ke­le­ri İs­la­mo­fo­bi ile mü­ca­de­le­de an­la­ma, an­lam­lan­dır­ma ve te­men­ni­le­rin öte­si­ne bü­yük oran­da ge­çe­me­di­ler. Bun­da son yıl­lar­da da­ha çok gün yü­zü­ne çı­kan ra­di­kal ör­güt­ler ve bu ör­güt­le­rin Ba­tı top­lum­la­rı­na ‘ya­ban­cı sa­vaş­çı­la­r’ ve­si­le­siy­le ya­nı­sı­tıl­ma bi­çi­mi­nin de cid­di pa­yı var. Baş­ta da ifa­de et­ti­ğim gi­bi İs­la­mo­fo­bik nef­ret mik­ro­bu bir kez da­ha mu­tas­yo­na uğ­ra­dı ve he­nüs ulus­la­ra­ra­sı ka­mu­oyun­da bu mik­ro­bun aşı­sı ve­ya te­da­vi­si de bu­lun­mu­yor. 

Bir yan­dan eği­tim­den med­ya­ya po­zi­tif/in­şâ edi­ci yön­de git­tik­çe bü­yü­yen bil­gi­len­dir­me açı­ğı­nı ka­pa­ta­cak, di­ğer yan­dan da mev­cut du­ru­mun mağ­dur­la­rı­nın hak­la­rı­nı sa­vu­na­cak, ko­ru­ya­cak; hak­la­rı­nın ih­lal­le­ri­ni en­gel­le­ye­cek ne­ga­tif/en­gel­le­yi­ci adım­la­rı, nab­zı kay­bet­me­den, an be an ve sü­rek­li at­mak ge­re­ki­yor.Sü­rek­li ye­ni­le­nen, mu­tas­yo­na uğ­ra­yan ve sü­rat­le ya­yı­lan top­lum­sal bir kan­ser vi­rü­sü gi­bi İs­la­mo­fo­bi. Meş­rû­iye­ti hâ­lâ sor­gu­lan­sa ve za­man za­man ye­ri­ne baş­ka kav­ram­lar ika­me edil­me­ye ça­lı­şıl­sa da bir­çok ey­lem ve söy­le­mi kap­sa­yan bir tür ‘ça­tı kav­ra­m’ hâ­li­ne ge­len İs­la­mo­fo­bi, li­te­ra­tür­de ve gün­lük dil­de yay­gın ola­rak ka­bul gör­dü. Kav­ra­mın te­da­vü­le so­kul­ma­sı ve ya­yıl­ma­sın­da ay­rı bir tu­zak olup ol­ma­dı­ğı tar­tış­ma­la­rın­dan ar­tık epey uza­ğız. İs­lam kar­şıt­lı­ğı (an­ti-İs­lam) so­nu­cu tü­re­yen, ta­ri­hi kö­ken­le­ri olan ama bu yüz­yı­lın son çey­re­ğin­de kit­le ile­ti­şim araç­la­rı­nın ge­liş­me­siy­le hız­la ya­yı­lan bu ırk­çı­lık mik­ro­bu özel­lik­le Ba­tı top­lum­la­rı­nın bün­ye­sin­de yer et­me­siy­le kü­re­sel bir ol­gu­ya dö­nüş­tü.

İs­la­mo­fo­bi­’nin ‘çok amaç­lı­’ kul­la­nı­ma el­ve­riş­li olu­şu, İs­lam Dün­ya­sı­’nın İs­la­mo­fo­bi ile mü­ca­de­le­de sür­dü­rü­le­bi­lir, ku­rum­sal­laş­mış, et­kin ve kü­re­sel me­ka­niz­ma­la­rı he­nüz te­sis edip iş­le­te­me­me­si ve So­ğuk Sa­vaş son­ra­sı kü­re­sel güç ve nü­fuz mü­ca­de­le­si sa­ha­sı­nın Müs­lü­man­la­rın ço­ğun­luk­ta ol­du­ğu coğ­raf­ya­lar­da, bil­has­sa Or­ta­do­ğu­’da yo­ğun­laş­ma­sı gi­bi fak­tör­ler kü­re­sel si­ya­si ak­tör­ler ta­ra­fın­dan acı­ma­sız­ca is­tis­mar edil­di. 

Şüp­he­siz bu is­tis­mar sü­re­cin­de İs­lam ül­ke­le­rin­de­ki yö­ne­tim bi­çim­le­ri ve top­lum­sal ter­cih­ler, son yıl­lar­da şid­de­ti ar­tan DA­İŞ, Bo­ko Ha­ram ve El Kai­de gi­bi hü­kü­met dı­şı ak­tör­le­rin ve te­rör ör­güt­le­ri­nin si­lah­lı ey­lem­le­ri kü­re­sel med­ya ve­si­le­siy­le te­pe te­pe kul­la­nıl­dı. Bu sa­ye­de on­to­lo­jik ola­rak ‘ö­te­ki­leş­tir­me­’ye ol­duk­ça mü­sa­it Ba­tı top­lum­la­rın­da­ki ‘İs­la­mo­fo­bik  bi­lin­ç’ mu­tat ola­rak gün­cel­len­di. 

Ba­tı top­lum­la­rı için kork­tuk­la­rı, kar­şı ol­duk­la­rı, şüp­he­len­dik­le­ri ve bir tür­lü haz­me­de­me­dik­le­ri Müs­lü­man­lar ar­tık çok uzak­ta ol­ma­dı­ğı için bu ‘İs­la­mo­fo­bik bi­lin­ç’ kar­şı­lık­lı ola­rak ‘mar­ji­nal tem­sil­ci­le­ri­’ni do­ğur­mak­ta ge­cik­me­di; hat­ta bu tem­sil­ci­le­rin ma­ri­fe­tiy­le her ge­çen gün ku­rum­sall­lı­ğı ar­tan ve kor­ku­dan bes­le­nen deh­şet ve­ri­ci de­va­sa bir en­düs­tri­ye dö­nüş­tü. 

Ge­rek azın­lık ha­lin­de ya­şa­yan ve bu kor­kunç İs­la­mo­fo­bi en­düs­ti­ri­si­nin doğ­ru­dan mağ­du­ru olan Müs­lü­man bi­rey ve top­lum­lar ge­rek­se ço­ğun­lu­ğu Müs­lü­man olan İs­lam ül­ke­le­ri İs­la­mo­fo­bi ile mü­ca­de­le­de an­la­ma, an­lam­lan­dır­ma ve te­men­ni­le­rin öte­si­ne bü­yük oran­da ge­çe­me­di­ler. Bun­da son yıl­lar­da da­ha çok gün yü­zü­ne çı­kan ra­di­kal ör­güt­ler ve bu ör­güt­le­rin Ba­tı top­lum­la­rı­na ‘ya­ban­cı sa­vaş­çı­la­r’ ve­si­le­siy­le ya­nı­sı­tıl­ma bi­çi­mi­nin de cid­di pa­yı var. Baş­ta da ifa­de et­ti­ğim gi­bi İs­la­mo­fo­bik nef­ret mik­ro­bu bir kez da­ha mu­tas­yo­na uğ­ra­dı ve he­nüs ulus­la­ra­ra­sı ka­mu­oyun­da bu mik­ro­bun aşı­sı ve­ya te­da­vi­si de bu­lun­mu­yor. 

Bir yan­dan eği­tim­den med­ya­ya po­zi­tif/in­şâ edi­ci yön­de git­tik­çe bü­yü­yen bil­gi­len­dir­me açı­ğı­nı ka­pa­ta­cak, di­ğer yan­dan da mev­cut du­ru­mun mağ­dur­la­rı­nın hak­la­rı­nı sa­vu­na­cak, ko­ru­ya­cak; hak­la­rı­nın ih­lal­le­ri­ni en­gel­le­ye­cek ne­ga­tif/en­gel­le­yi­ci adım­la­rı, nab­zı kay­bet­me­den, an be an ve sü­rek­li at­mak ge­re­ki­yor.

Devamı için: http://www.gazetevahdet.com/islamofobi-ile-mucadelede-neredeyiz-1972yy.htm

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.