- Hakkımızda
- TYB Ödülleri
- Genç Yazarlar Kurultayı
- Kitaplık
- Ahlâk Şûrası
- Yazar Okulu
- Mehmet Âkif Ersoy
- Türkçe Şûrası
- Milletlerarası Şehir Tarihi Yazarları Kongresi
- Yayınlar
- Söyleşi
- Şube Haberleri
- Salgın Edebiyatı
- Haberler
- Şiir Şölenleri
- Mesnevi Okumaları
- Kültür & Sanat Haberleri
- Kültür Kervanı
- Kırklar Meclisi
- Duyurular
- Biyografiler
08 Kasım 2025- İstanbul19°C▼
- Ankara19°C
- İzmir22°C
- Konya18°C
- Sakarya18°C
- Şanlıurfa25°C
- Trabzon17°C
- Gaziantep21°C
'EBRU KLASİK KALIRSA BİTER GİDER'
Türk geleneksel sanatları, bilhassa ebru; son 10 yıldır Japonya'da epey popüler. Sebebi bundan 11 yıl önce gemileri yakıp Tokyo'ya yerleşen 5 kardeş: Nimet, Hikmet, Emre, Hatice ve Semra Ekrekli.

Ekrekli kardeşlerin ders ve kurs dışında birtakım sanatsal denemeleri var ki belki de en önemlisi... Ebruda yeni bir teknik geliştirmişler; büyük ebatlı ve üç boyutlu. Washe kâğıdı üzerine yaptıkları ebruya tekne üzerinde üç boyutlu bir derinlik kazandırıyorlar; sonradan bir müdahale olmaksızın... Bu çalışmalara verdikleri isim Ekrekli Ebrusu; savundukları görüş de şu: "Ebru klasik kalırsa biter gider. Ebruyu; geçmişteki örneklerin izini sürerek ve klasik örnekler üzerine bir şeyler ekleyerek yaşatabiliriz ancak. Yanlış anlaşılmasın... Ne klasik ebruyu unuttuk ne ona körü körüne bağlandık. Amacımız yeni teknikler geliştirmek ve sanatımızı çağdaşlaştırmak."
Kardeşlerin yaptıkları bir yenilik de hanga, nihonga, katazome ve sumi-e gibi geleneksel Japon sanatlarını ebruyla birleştirmek. Japonya'da asıl ses getiren de bu. 2003'te düzenlenen Türk Yılı'nda iki sergi açmışlarken şu anda bu sayı Japonya genelinde 55'e yükselmiş. Ve dediklerine bakılırsa her bir sergi ciddi galeri ve müzelerde açılmış. Örneğin Mikimoto, İto-ya ve Maruzen Sanat Galerisi ile The Shoto Sanat Müzesi...
Ama Ekreklilerin işleri yeni teknikler geliştirmek, sergi açmak ve geleneksel Türk sanatlarını öğretmekle bitmemiş. En çok çabayı ebrunun İtalyan değil Türk sanatı olduğunu kabul ettirmek için göstermişler. Japonya'da ve dünyanın pek çok yerinde 'İtalyan Marbling' olarak bilinen ebrunun bir Türk geleneksel sanatı olduğunu, köklerinin Orta Asya'ya gittiğini anlatmaya hâlâ devam ediyorlar.
Japonya'da bunca yıl varlık gösterdikten sonra yeniden Türkiye ile bağlantı kurmaları ise 2010'a rastlamış. 2010'da Türkiye'de Japonya Yılı kapsamında düzenlenen 'Resm-i Dostluk, Japon-Türk Dostluk ve Sanat Sergisi'ni açmışlar ilk. Çırağan Sarayı Sanat Galerisi'nde; 6 Türk, 14 Japon sanatçının eserleriyle. Bu yıl da 'Resmen Dostluk Sergisi' ismiyle ikincisini İstanbul Deniz Müzesi'nde açtılar. Türk ve Japon sanatlarından örneklerin yer aldığı sergide Devrim Erbil, Çiğdem Erbil ve İskender Pala'nın da desteği var. Sergi için son tarih 11 Temmuz.
Haber: Zaman 09.07.2012
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.