- Hakkımızda
- TYB Ödülleri
- Genç Yazarlar Kurultayı
- Kitaplık
- Ahlâk Şûrası
- Yazar Okulu
- Mehmet Âkif Ersoy
- Türkçe Şûrası
- Milletlerarası Şehir Tarihi Yazarları Kongresi
- Yayınlar
- Söyleşi
- Şube Haberleri
- Salgın Edebiyatı
- Haberler
- Şiir Şölenleri
- Mesnevi Okumaları
- Kültür & Sanat Haberleri
- Kültür Kervanı
- Kırklar Meclisi
- Duyurular
- Biyografiler
09 Kasım 2025- İstanbul16°C▼
- Ankara9°C
- İzmir16°C
- Konya10°C
- Sakarya14°C
- Şanlıurfa18°C
- Trabzon17°C
- Gaziantep11°C
EBUBEKİR SİFİL'DEN: KABİRLER ÜZERİNE TÜRBE YAPMAK3
Bir önceki yazıyı, "ez-Zehebî, el-Hâkim'in bu ta'liline itiraz etmiştir. Onun itirazını ve meselenin diğer boyutlarını bir sonraki yazıda görelim" diyerek bitirmiştik.

Kabirlerin üstüne bina yapma meselesine gelince, İmam en-Nevevî, bunun mekruh olduğunu, aralarında İmam Mâlik ve eş-Şâfi'î'nin de bulunduğu cumhur-u fukahaya (fakihlerin çoğunluğuna) nisbet etmektedir.2 Buradaki "kerahet" ifadesine dikkat edilmelidir. Bir önceki yazıda İbn Âbidîn'den naklen İmam Ebû Nanîfe'den de aynı hüküm zikredilmişti. Bu hükümle, "kabirler üzerine bina yapmak haramdır" hükmü arasında elbette fark vardır!
Ali el-Karî şöyle der: "et-Tûrbeştî şöyle demiştir: "(Kabirler üzerine bina yapılmasından nehyedilmesi) iki noktaya ihtimallidir. Birincisi, kabrin kendisinin taş ve benzeri şeylerle bina edilmesi, ikincisi de, kabrin üstüne çadır gibi bir şey yapılması. Bir faydası olmadığı için bunların ikisi de nehdedilmiştir."
"Ben (Ali el-Karî) derim ki: Bu ifadeden elde edilen netice şudur: Eğer (meyyit için) Kur'an okuyan kimselerin (güneş, yağmur vb. etkilerden korunmak maksadıyla) oturması için yapılırsa (çadır vb. bina) nehyedilmiş değildir. İbnu'l-Hümâm şöyle der: "Kur'an okuyucularının ("kari"lerin) Kur'an okusunlar diye kabrin yanına oturtulmalarının hükmü konusunda ihtilaf edilmiştir. Tercih edilen görüş bunun mekruh olmadığıdır."
"Ulemamızdan bazı şarihler şöyle demiştir: "Selef, insanlar ziyaret ve içinde oturarak istirahat etsin diye meşhur ulema ve meşayıhın kabirlerinin üstüne bina yapılmasının mübah olduğunu söylemiştir..."3
Devam edecek.
1 ez-Zehebî, Telhîsu'l-Müstedrek (el-Müstedrek ile birlikte), I, 370.
2 en-Nevevî, el-Mecmû', V, 266.
3 Ali el-Karî, Mirkatu'l-Mefâtîh, IV, 156.
28.04.2012 Milli Gazete
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.