- Hakkımızda
- TYB Ödülleri
- Genç Yazarlar Kurultayı
- Kitaplık
- Ahlâk Şûrası
- Yazar Okulu
- Mehmet Âkif Ersoy
- Türkçe Şûrası
- Milletlerarası Şehir Tarihi Yazarları Kongresi
- Yayınlar
- Söyleşi
- Şube Haberleri
- Salgın Edebiyatı
- Haberler
- Şiir Şölenleri
- Mesnevi Okumaları
- Kültür & Sanat Haberleri
- Kültür Kervanı
- Kırklar Meclisi
- Duyurular
- Biyografiler
05 Kasım 2025- İstanbul17°C▼
- Ankara17°C
- İzmir21°C
- Konya18°C
- Sakarya18°C
- Şanlıurfa24°C
- Trabzon18°C
- Gaziantep21°C
GALATA MEVLEVİHANESİ'NDE MİRACİYE OKUNDU
Galata Mevlevihane, Cumhuriyet tarihinde ilk kez Miraciye okunmasına şahitlik etti. Ruhi Ayangil’in kurduğu İfade Dini Musiki Meşk Topluluğu tarafından icra edilen merasimden notlarını aktarıyor Hasan Burak Özkanlı..

Galata Mevlevihane, Cumhuriyet tarihinde ilk kez Miraciye okunmasına şahitlik etti. Ruhi Ayangil’in kurduğu İfade Dini Musiki Meşk Topluluğu tarafından icra edilen merasimden notlarını aktarıyor Hasan Burak Özkanlı..
Kıymetli musikişinas, kanuni Ruhi Ayangil hocamızın kurduğu İfade Dini Musiki Meşk Topluluğu, Cumhuriyet tarihinde Galata Mevlevihanesi’nde bir ilk gerçekleştirdiler. Kutb-un Nâyi Osman Dede’ye ait 400 beyitlik mesnevi formlu Miraciye’yi seslendirip dinleyenlere hayatın asl’ından bir soluk aldırdılar. Ardındansa Uşşak Mevlevi Ayini icra olundu. Saat 20.00’de başlayan konserde Mevlevihane’nin enfes bahçesini aydınlatan Ay’ın da kulağı Miraciye’de idi adeta.
Bu Miraciye’nin hikâyesi ise şöyle: Şeyh Mehmed Nasûhî Efendi, Üsküdar Doğancılar’daki tekkesinde Nâyî Osman Dede’den mevlid gibi okunmak üzere bir mi‘râciyye yazıp bestelemesini istemiş. Bunun üzerine Osman Dede kaleme aldığı eserini segâh, müstear, dügâh, nevâ, sabâ, hüseynî, nîşâbur makamlarında yedi bölüm (hâne) halinde besteleyip ilk defa burada okumuş. Eser geleneksel meşk usulüyle yaşatıldığı için nevâ bahri tevşîhiyle beraber Aziz Mahmud Hüdâyî Dergâhı şeyhi Mehmed Rûşen Efendi’nin (ö. 1891) ardından unutulmuş. Bu kısmı sonraları Balat şeyhi Hâfız Kemâleddin Efendi yeniden bestelemişse de tutunmamış. Tekkelerin sırlanmasından sonra dinî mûsikinin zayıflamasıyla birlikte mi‘râciyye de unutulmaya yüz tutmuş, ancak Mehmet Suphi Ezgi ve Abdülkadir Töre tarafından değişik sanatkârlardan dinlenip ayrı ayrı notaya alınarak neşredilmiş.
Bu malumattan sonra muhtasar beyan etmek icap ederse, mi’raciyye muhabbet çağlamasıdır.
Yazının devamı için: http://www.dunyabizim.com/Manset/17318/galata-mevlevihanesinde-miraciye-okundu.html
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.