04 Kasım 2025
  • İstanbul16°C
  • Ankara20°C
  • İzmir21°C
  • Konya19°C
  • Sakarya21°C
  • Şanlıurfa25°C
  • Trabzon18°C
  • Gaziantep25°C

GİDECEKLERİ İSTİKAMETİ BİLEN BİR DURUŞ ONLARINKİ

Mehmet Can Doğan, Mehmet S.Fidancı ve Cengizhan Orakçı, yıllardan beri Ankara’da hiç dağılmayan bir kümeyi dolduruyor. Bu devamlılığı önemsemek gerekli. Selçuk Küpçük, bu üç ismin yeni çıkan şiir kitapalrı üzerine yazdı..

Gidecekleri istikameti bilen bir duruş onlarınki

Benim bu konseptte yıllardır takip ettiğim bir küme, söylediklerimi boşa çıkartır türde uzun süreli bir birliktelik ortaya koyuyor. Bu birliktelik sadece dergi çıkarma pratiği ile de sınırlı değil. Aynı dergi çevresinde kitaplarını da yayınlayarak süreci zenginleştiren ve hatta kurumsallaştırmaya yönelik bir kümelenme bu. -A’raf dergisinden Son Duvar dergisine, Sonsuzluk ve Birgün dergisinden şimdilerde çıkan Kurgan edebiyat dergisine kadar-, 1990’ların başından itibaren kesintiye uğrasa da, tarihsel devamlılığın sürdürüldüğü bu birliktelik üç isimden oluşuyor: Mehmet Can Doğan,Mehmet S.Fidancı ve Cengizhan Orakçı...

Bu üç isim yıllardan beri Ankara’da hiç dağılmayan bir kümeyi dolduruyor. Bu devamlılığı önemsemek gerekli. Ben bu devamlılığın salt edebi ilişkiler ile sınırlı bir şekilde ilerleyemeyeceği, daha öte bir dostluk ilişkisinin ancak bu biraradalığı inşa ettiğini düşünüyorum. Oysa şairler, kırılgan, naif, alıngan kişilikleri ile bu tür bir mizacın anaforuna her zaman kapılabilirler. Biraz evvel de belirttiğim gibi böyle bir araya gelen ama kısa süre sonra dağılan birçok kümeden bahsetmek mümkün. Dolayısıyla bu üç isim 90’lardan bugüne hiç dağılmadan nasıl sürdürülebilir bir edebi ilişkinin ortasında yer alıyorlar, bu her yönü ile bence kıymetli bir soru.

Şiirlerini yazıp kenara çekilen bir duruştan bahsediyorum

A’raf dergisinden Kurgan edebiyat dergisine kadar boşluklarla devam eden ama tarihsel devamlılığı bulunan yayın pratiğini ayrı ve çok detaylı bir yazı olarak her zaman kafamda gezdiriyorum. Ama bu yazı bağlamında bir süre evvel üçünün birden çıkardığı şiir kitaplarına değinmek isterim. Daha evvel çıkardıkları dergi çevreleri ya da yayın ortaklıkları bağlamında sürekli üç kitap birden yayınlama geleneklerini bozmadılar ve geçtiğimiz günlerde “Üçlü Şiir Dizisi” alt başlığı altında Kurgan Edebiyat Yayınları olarak üç şiir kitabını birden okurlarına sundular. Tıpkı daha evvel yaptıkları gibi... 1997-98’lerde Mağara Kitapları üçlemesinden Can Doğan’ın Törenler ve Komplolar, Fidancı’nın Kapanan Pencere’den, Orakçı’nın Ateş Bahçeleri kitapları ya da Bağ Şiir Dizisiüçlemesinden 2005’lerde yayınladıkları...

Aslında, kimi zaman düzey kaybeden edebi tartışmaların, polemiklerin, gerginliklerin çok dışında, salt kendi işlerine bakan bir birliktelik bu. Gidecekleri istikameti bilen, bu istikamet dışındaki zaman alıcı meşguliyetlere kapı aralamayan, şiirlerini yazıp kenara çekilen bir duruştan bahsediyorum. Tabi bu üçlü içerisinde en çok ürün ortaya koyan ve şiir yazmanın dışında, poetik metinler, eleştiriler ve akademik çalışmalar ile daha yoğun bir yazı hayatını tercih eden Mehmet Can Doğan ayrışıyor ama altını çizmiş olduğum, “salt işini yapma” ve başkaca meselelere fırsat vermeme meselesi açısından yine O da aynı pozisyonunu yıllardır koruyor.

Yeni yayınlanan bu üçlü şiir dizisi, Mehmet S. Fidancı’nın Bîilaç ve Cengizhan Orakçı’nın Zamansız Sipahi adlı şiir kitaplarından oluşuyor. Can Doğan ise daha evvel yayınlanmış olduğu Törenler ve Komplolar kitabını yeniden bu dizi bağlamında okuruna sunmuş. Tıpkı daha evvel Mağara Kitapları ya da Bağ Şiir Dizisi’nin kapak ve iç tasarımında sıra dışı konseptleri tercih eden ve bence ufuk açıcı kitap kapakları ile -benim ortaya koyduğu işleri çok beğendiğim- Fidancı, bu yeni üçlü dizinin kapaklarında da özgün bir form çıkartarak gıpta edilecek sunuşlar yapmış.

Yazının devamı için: http://www.dunyabizim.com/Manset/16911/gidecekleri-istikameti-bilen-bir-durus-onlarinki.html

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.