26 Ekim 2025
  • İstanbul12°C
  • Ankara13°C
  • İzmir15°C
  • Konya13°C
  • Sakarya16°C
  • Şanlıurfa20°C
  • Trabzon18°C
  • Gaziantep15°C

İBRAHİM HALİL ER: İSTANBUL’UN FETHİ İLE İLGİLİ HADİS

İbrahim Halil Er: İstanbul’un Fethi ile İlgili Hadis

07 Haziran 2023 Çarşamba 13:32

بِسْمِ اللهِ، اَلْحَمْدُ ِللهِ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ وَ بَعْدُ 

” لَتُـفْتَحَنَّ  الْقُسْطَنْطِينِيَّةُ فَـلَنِعْمَ  الْأَمِيرُ  أَمِيرُهَا،  وَ لَنِعْمَ الْجَيْشُ  ذَلِكَ  الْجَيْشُ”  

“İstanbul mutlaka fethedilecektir. Onu fetheden komutan ne güzel komutan, o ordu ne güzel ordudur.” [Ahmed b. Hanbel, Müsned, IV, 335; Buharî, et-Tarihu’l-Kebir, I, 81; et-Tarihu’s-Sağîr, I, 306; el-Bezzâr, el-Müsned, el-Müsned, c. II, s. 308; Taberani, el-Mu’cemu’l-Kebir, II, 38; Hakim, Müstedrek, IV, 422; Heysemî, Mecmeu’z-Zevâid, VI, 219.] 

Hadîsin geçtiği kaynaklar kronolojik olarak şöyledir: 

Buhârî (öl. 870), et-Târih’ul Kebîr  

Ahmed b. Hanbel (öl. 855), Müsned  

Taberânî (öl. 971), el-Mûcem’ül-Kebîr  

İbn Kani (öl. 962), Mûcem’üs-Sahâbe 

Hâkim en-Nisâbûrî (öl. 1014), el-Müstedrek Alâ’s-Sahihayn 

Bezzâr (öl. 905), Müsned 

Ayrıca İbn Abdilberr (öl. 1071), el-İstiâb’da, İbn’ül-Esîr (öl. 1233), Üsd’ül-Gâbe’de, İbn Hacer (öl. 1448), el-İsâbe’de, Zehebî (öl. 1347), Telhîs’ül-Müstedrek’te, Suyûtî (öl. 1505), el-Câmi’us-Sağîr’de hadîsi nakletmişler, Hâkim, İbn Abdilberr, Zehebî ve Suyûtî “isnâdı sahîhtir” demişlerdir. 

HADİSİN SENEDİ 

Metnini aldığımız hadis Ahmed b. Hanbel’in Müsned’inden alınmıştır. Bütün kitaplardaki rivayet aynı şekildedir. Hadisin senedi muttasıl olup, herhangi bir kopukluk bulunmamaktadır. Hadisin Sened zinciri şu şekildedir:  

Hz. Peygamber 

Bisr el-Ganevî 

Abdullah b. Bisr 

El-Velîd b. el-Muğîre 

Zeyd b. el-Hubâb 

Abdullah b. Muhammed b. Ebî Şeybe 

Ahmed b. Hanbel 

SIHHATİ 

Bu hadisin ravileri arasında herhangi bir kesinti yoktur ve tüm ravileri sika/güvenilir olduğundan hadis kriteri açısından sahihtir.  

Hadisimiz hakkında Hâkim, “isnâdı sahîh” derken, meşhur rical alimi Zehebî de hadisin “sahîh” olduğunu belirtmektedir. 

ZAYIF DİYENLER 

Hadisi tartışmaya açanların başında Selefilerin meşhur hadis hocası Albani gelmektedir. Albani, İbni Hibban’ın ravi Bişr hakkındaki olumlu kanaatine rağmen, ilk sahabi ravi olan Bişr’i meçhul görmekte ve bundan dolayı hadise zayıf demektedir.  

Hadise zayıf diyenlerin diğer bir delili de hadisi, münferit bir rivayetle yani sadece tek bir isnad zinciri ile rivayet edilmesinden dolayı eleştirmişlerdir.  

Devamı: https://www.insaniyet.net/istanbulun-fethi-ile-ilgili-hadis/

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.