- Hakkımızda
- TYB Ödülleri
- Genç Yazarlar Kurultayı
- Kitaplık
- Ahlâk Şûrası
- Yazar Okulu
- Mehmet Âkif Ersoy
- Türkçe Şûrası
- Milletlerarası Şehir Tarihi Yazarları Kongresi
- Yayınlar
- Söyleşi
- Şube Haberleri
- Salgın Edebiyatı
- Haberler
- Şiir Şölenleri
- Mesnevi Okumaları
- Kültür & Sanat Haberleri
- Kültür Kervanı
- Kırklar Meclisi
- Duyurular
- Biyografiler
05 Kasım 2025- İstanbul16°C▼
- Ankara5°C
- İzmir15°C
- Konya8°C
- Sakarya15°C
- Şanlıurfa14°C
- Trabzon15°C
- Gaziantep12°C
MUSTAFA ÖZCAN'DAN: MEHDİ’NİN MİSYONU VE VASİYETİ
Tarihi yıkıcı akımlardan birisi zındıklık ve onun girmiş olduğu çeşitli kalıplardır. Bunlardan birisi günümüzde İlluminati olarak anılan Maniheizm uzantılarıdır.

Tarihi yıkıcı akımlardan birisi zındıklık ve onun girmiş olduğu çeşitli kalıplardır. Bunlardan birisi günümüzde İlluminati olarak anılan Maniheizm uzantılarıdır. Maniheizmin günümüze uzanması Illuminati köprüsü üzerinden olmuştur.
Batı’da yazılan İlluminatiye dair kitaplarda ilginç bir ayrıntı göze çarpar. Bu ayrıntı Abbasiler ile günümüz Batı alemi arasındaki geçişlilik ve fikir köprüleridir. Ya da daha doğrusu eski İran ile İlluminati arasındaki gizli köprüler ve bağlantılardır. Daha estirmeden, Maniheizm ile İlluminati arasındaki sırlı köprüdür. Bazen Ruşenilik bağlantısı kurulsa da asıl bağlantı Maniheizm üzerindendir. Maniheizm dini anlamda Seneviye veya Dualizm anlamına da gelmektedir. Abbasiler Horasan üzerinden Emevilere galebe çalınca Bağdat üzerinde İran etkisi kaçınılmaz olmuştur. İran’da yeraltına çekilmiş etkin dini anlayışlar Bağdat’a da yansımıştır. Bunlardan birisi de Maniheist eğilimler olmuştur. Bu akımlar daima zındıka sıfatıyla birlikte anılmıştır. Abbasiler döneminde, Memun, Mutasım, Vasık gibi halifeler Mutezile’ye destek verdiği ve ehl-i hadise cephe aldığı ölçüde Maniheizmle de mücadele etmiştir. Sahibu’z zındıka adıyla zındıka takip birimi kurmuşlardır. Zındıklar ve Maniheizmle en fazla mücadele eden Abbasi halifesi ise Mehdi’dir. Ölünceye kadar onlarla mücadele etmiş, yılgınlık göstermemiş hatta yazdığı vasiyetle birlikte öldükten sonra da mücadelesini oğlu Hadi’ye devretmiştir. Kimilerine göre Abbasi halifesi Mehdi zındık avı başlatmıştır. Bir nevi cadı avcılığına benzetilebilir. Bundan dolayı kendisini eleştirenler de olmuştur.
*
Abbasiler dönemi İran kaynaklı çalkantılara sahne olur. Bunlardan bir kısmı dini bir kısmı siyasi kaynaklıdır. Halife Mehdi bunun arkasında Maniheistlerin olduğuna inanmıştır. Yanlış da değildir. Eski dinlerine özlem duyan bir takım Maniheistler veya İranlılar gizliden gizliye Kur’an hakkında itibarsızlaştırma kampanyasında yürütürler. Bazı şairler kur’an’dan daha belagatlı şiirler yazabileceklerini iddia etmişler ve dolayısıyla Kur’an’ın meydan okumasını çürütmeye çalışmışlardır. Emevilerden sonra devlet, çarkını bir biçimde Horasanlılara kaptırmıştır. Derinden meydan okuma iki biçimde gelişir. Çeşitli adlar altında devrimlerle ve edebi ürünler üzerinden yürütülür. Her ne kadar zındıka hareketi Abbasiler döneminde yoğunluk kazansa da ikinci asırdan itibaren İslam toplumları içinde serpilmeye başlamıştır. Emevi Halifesi Hişam Bin Abdülmelik, Ca’d İbni Dirhem’ı zındıklık isnadıyla idam etmiştir. Ca’d İbni Dirhem ilk maniheist dalga arasında sayılmıştır. Elbette kurunun yanında yaşın yandığı da her zaman olabilecek ihtimaller dairesindedir.
*
Zındıkanın bilinen birkaç karakteri vardır. Bunlardan birisi Arap aleyhtarı ırkçı ve şuubi damardır. Arapları yermek ve rakiplerini yüceltmek suretinde ortaya çıkar. Böylece bir taşla çift kuş vurmak kabildir. Bu suretle gizlice hem Araplardan hem de İslam’dan intikam alırlar. Ebu’l A’la el Maarri gibi kimileri Kur’an’da suç ve cezanın mütenasip olmadığını savunmuştur. Gerekçesi de şudur:
Yedün bihamse miine ascedin vüdiyet ma baluha kutiat fi rub’i dinarin.
Diyeti beşyüz dinar veya altın olan kol ne hakla çeyrek dinar hırsızlık uğruna kesiliyor! Buna şöyle cevap verilmiştir, onu değerli kılan iffetidir. İfffet ve ahlakı sayesinde kolun değeri 500 dinara kadar yükselirken hisseti nedeniyle çeyrek altına, dinara inmiştir! Günümüzde örtülü ve açıktan zındıka cereyanı devam etmektedir. Bazen bu Türkçülük veya Arapçılık kisvesi altında da yürütülmektedir. Sözgelimi er Risale dergisinin sahibi Ahmet Hasan ez Zeyyat, Nasır’ı bazı yazılarında neredeyse Hazreti Peygamberin üzerine çıkarmıştır. Geçmişte Abbasiler döneminde Maniheizm ve türevleriyle anılan zındıklık hareketi günümüzde küreselleşmiş ve gölgesi bütün dünyaya vurmuştur. Şimdi yine bu zındıka hareketi gizli kapaklıdır ve Illuminati olarak anılmaktadır. Abbasi Halifesi Mehdi’nin misyonu günümüze küreselleşmiştir. Misyon adeta sahibini aramaktadır. Bakalım bu akımı günümüzde kim tepeleyecektir?
07.02.2014 Milli Gazete
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.