01 Kasım 2025
  • İstanbul20°C
  • Ankara15°C
  • İzmir25°C
  • Konya20°C
  • Sakarya21°C
  • Şanlıurfa26°C
  • Trabzon19°C
  • Gaziantep25°C

MUSTAFA ÖZCAN'DAN:KEMALİZMDEN CEMALİZME

Ergün Göze’nin Arthur Conte’dan dilimize aktardığı ve çevirdiği Diktatörler Yüzyılı kitabı bize yaşadığımız dönemi veya yirminci yüzyılın kaderini ve kimyasını anlatıyor.

Mustafa Özcan'dan:Kemalizmden Cemalizme

mustafaozcan11Ergün Göze’nin Arthur Conte’dan dilimize aktardığı ve çevirdiği Diktatörler Yüzyılı kitabı bize yaşadığımız dönemi veya yirminci yüzyılın kaderini ve kimyasını anlatıyor. Nasıl bir siyasi ve sosyal iklim ve atmosferden geçtiğimizi analiz ediyor. Bazı yazılarımda değindiğim gibi kitabın müellifi farkında olmadan bir hadisi şerifin manasını izah ediyor ve aydınlatıyor. İslam tarihinin veya gününün beş diliminden dördüncüsünü yani cebabire ve diktatörler dönemini ve yüzyılını bize tahlil ediyor. Diktatörler yüzyılında çığır açan bir model diktatör veya baş diktatör bir de ondan kopya çeken tali diktatörler vardır. Sözgelimi, Mustafa Nahas Paşa’dan beri Mısırlı liderler sağa da yatsa sola da yatsa hep Mustafa Kemal’in izinden gitmiş ve onu kopya etmişlerdir. Sözgelimi döneminde Mısır’ı sola yatıran ve milliyetçi kimliğiyle sol kimliğini mezceden Nasır, Mustafa Kemal’i taklit etmiştir. Onun halefi olan Enver Sedat da Nasır’dan ziyade Mustafa Nahas Paşa’ya benzese de selefi Nasır gibi Kemalizme özenmiştir. Sedat, Nasır’ın hilafına ekonomik kapanmayı değil de açılmayı yani liberalizmi esas alsa da Mustafa Kemal’in yolundan ayrılmamış veya en azından kendisini bu çerçevede ve zeminde tanımlamıştır. Sonuç itibarıyla, sağ ve sol türevleri olsa da hepsi Batılaşma yolunu ve vetiresini izlemiştir. Ebu’l Hasan Ali el Haseni en Nedevi, ‘İslam Dünyasında İslam Düşüncesi ile Batı Düşüncesinin çatışması (Es Sira Beyne el Fikreti’l İslamiyye ve’l Fikreti’l Garbiyye fi’l Aktar el İslamiyye) kitabında Mustafa Kemal’in bu ideolojileşme döneminde bir batılılaşma çığırı başlattığını ve Nasır’ın da bu modeli izlediğini ifade etmiştir (s: 123, Daru’l Kalem). Nedevi, Cemalizm olarak Abdunnasır’ın Kemalizm’den sadece bir farkla ayrıştığını; batılılaşmanın sosyalist yorumunu izlediğini ifade etmektedir. Halbuki Batı’nın panzehiri sol değil İslam’dır. Ötekisi Muhammed Gazali’nin ifadesiyle taklitlerin çatışmasıdır.

 

 

 

Yazının devamı için:http://www.habervaktim.com/yazar/66355/kemalizmden-cemalizme.html

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.