- Hakkımızda
- TYB Ödülleri
- Genç Yazarlar Kurultayı
- Kitaplık
- Ahlâk Şûrası
- Yazar Okulu
- Mehmet Âkif Ersoy
- Türkçe Şûrası
- Milletlerarası Şehir Tarihi Yazarları Kongresi
- Yayınlar
- Söyleşi
- Şube Haberleri
- Salgın Edebiyatı
- Haberler
- Şiir Şölenleri
- Mesnevi Okumaları
- Kültür & Sanat Haberleri
- Kültür Kervanı
- Kırklar Meclisi
- Duyurular
- Biyografiler
ÖMER LEKESİZ: BATI İRFANINDA MÜSLÜMAN BİR KANDİL: TİTUS BURCKHARDT
Arapça ‘rf kökünden gelen irfan bilme, anlayış, pratik/örfi usul ve bilgi demektir.
10 Nisan 2021 Cumartesi 13:45
Felsefeyi de içine alan düşüme tarzlarına mahsus kadim bir ekol/yol olması bakımından, irfanın bu esastaki manası ise, insanı da kapsayan âlemin hakikatlerini keşfetmede, sadece akılla ve istidlalle yetinmeyip, bilgiyi rûhî tekâmül ve dolayısıyla zevk ile elde etme yoludur. Diğer bir ifadeyle ilim/bilim aklın inşirahıyken, irfan aklın da emrinde olduğu kalbin inşirahıdır.
Peygamberler coğrafi planda bugünkü Güneydoğu Anadolu, Mısır ve Güney Arabistan üçgeninden seçilmişken, irfan ehli için bir had çizilmemiştir. Çin tefekküründen, Kızılderili bilgeliğine... yeryüzünün tamamı irfan için açık sayılmıştır.
Bu yaygınlığın tipik örneklerinden biri Tradisyonalizm’dir. Bizde sünnetilik, gelenekselcilik olarak bilinen Tradisyonalizm, Japon diyarından başlayıp, Hint, İslam ve Avrupa tefekkürlerini de içine çekerek Batı’da temerküz eden bir irfan hareketidir ve bugün itibariyle de bir grup Batılı Müslüman entelektüel tarafından temsil edilmektedir.
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.