- Hakkımızda
- TYB Ödülleri
- Genç Yazarlar Kurultayı
- Kitaplık
- Ahlâk Şûrası
- Yazar Okulu
- Mehmet Âkif Ersoy
- Türkçe Şûrası
- Milletlerarası Şehir Tarihi Yazarları Kongresi
- Yayınlar
- Söyleşi
- Şube Haberleri
- Salgın Edebiyatı
- Haberler
- Şiir Şölenleri
- Mesnevi Okumaları
- Kültür & Sanat Haberleri
- Kültür Kervanı
- Kırklar Meclisi
- Duyurular
- Biyografiler
PROF. DR. YÜCEL OĞURLU: “YARGI REFORMU PAKETİ” NE ANLAMA GELİYOR?
Pakette, her şeyden daha önemli olanı insan haklarını yakından ilgilendiren ceza yargılaması ve koruma tedbirleri alanı.
01 Haziran 2019 Cumartesi 12:01
Bundan 27 yıl önceydi... 1992 yılında İstanbul Hukuk Fakültesi son sınıf öğrencisi iken birdenbire Baroların talebiyle avukatlık stajı öncesinde mezunların avukatlık mesleği için bir sınava alınacağı söylentisi yayılmıştı. O zamanlar, henüz ülkede 104 Hukuk Fakültesi ve 130 bin avukat yoktu ve bu sınavın ani ve haksız olacağını düşünüyorduk. O zamandan bu yana kontrolsüz ve plansız bir artışın sonucu olarak gelinen noktada tedbirler alınması gerekiyordu ve “Yargı Reformu” on yıllardır tartışılan birçok konuda ümit veren öneriler getirdi.
Cumhurbaşkanlığı tarafından bir toplantıyla deklare edilen ve Adalet Bakanı Gül’ün “82 milyonun belgesi” dediği ve adaleti merkeze alarak yaptığı konuşmaları “ortak akla” ve Türkiye’deki farklı kesimleri kucaklayacak bir söyleme işaret etmesi bakımından oldukça önemliydi. Gerçekten, ülkede adalet ortak paydasında buluşulamayacaksa herhalde buluşulabilecek ikinci bir ortak değer bulmak neredeyse imkânsız olur.
Adalet Bakanının, paketin nihai olmadığı ve gelişmeye açık bırakıldığını söylemesi ayrıca önemli. Çünkü mesleğin problemlerinden savunma ayağının problemlerini en iyi bilen Baroların görüşlerinin alınması doğru olduğu kadar, sacayağının diğer sütunlarını oluşturan Hâkim ve Savcıların da görüşlerinin geniş katılımla ve enine boyuna alınması, problemlerinin dinlenmesi bu tür öneri raporlarının hazırlanmasında doğruya ulaşmak için oldukça önemlidir. Bunun da ötesinde hukuk mesleğinden yetişen herkesin ortak adresi olan Hukuk Fakültelerinin detaylı olarak görüşlerinin alınması daha iyi olabilirdi. Ancak bu “ucu açıklık”, bu noktada eksik kalan bir iletişim varsa onun tamamlanması yönünden faydalı olacak.
Sacayağının “Yargılama” sütununu oluşturan Hâkim ve Savcıların problemlerinden ekonomik olanları büyük ölçüde çözülmüştü. Şimdi de hâkimlik teminatıyla ilgili olanlarının bu paketle giderilmesi niyeti Pakette ortaya konulmuş oldu.
Bu noktadaki asıl probleme; geçmişte çok sık yaşanan ve Yargıda kötü bir teamül olarak zaman zaman hortlayan bir uygulamaya dikkat çekmek gerekiyor: Kıdemli ve tecrübeli hâkimlerin emekliye zorlanmak üzere istemediği bir şehre gönderilmesi veya ihtisas alanı dışında sürekli farklı alanlardaki mahkemelerde görevlendirilmelerinin önünde ciddi bir kanuni ya da sistemik engeli maalesef yok.
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.