30 Nisan 2024
  • İstanbul13°C
  • Ankara12°C

TEMAŞA-5: KIYICILAR

Elif SÖNMEZIŞIK AYDIN

17 Eylül 2022 Cumartesi 12:06

-Ruzname; Kelime Günlüğü’nden-Başlıkta “kıyıcı” ve “temaşa” kelimeleri yan yanayken akla ilk gelen hunharca yok edilmiş kadim manzaralar olabilir.

 Ama kabul edilmeli ki temaşa, güzel bir manzara seyrinden ibaret değil. Aslında günümüzde her tür akışın takibi, temaşaya ya da aksine dair.

1960’lardan başlayarak en fazla süreli yayınlarda kendini gösteren “medyatik” yaklaşımları, Söylemlerin İçinden isimli kitabında günahıyla sevabıyla masaya yatıran Tahsin Yücel, ortaya öyle bir tahlil çıkarmış ki uydurma işler peşindekileri ve yalancıları diğerlerinden ayırmak için ibretlik tüyolar vermiş. Bu ayırma işinde en belirleyici yönün popülerlik olduğunu anlatmış.

Bu eleştirilerin neticesi ise şuna varmış: “Küreselleşme çağında tüketimin kötüsü olmaz.” Bu cümle sadece bir alıntı olduğu için değil, ironisi sebebiyle ikinci bir tırnak içinde ele alınmalı.

Günümüzde yeterli miktarda tüketilen, talep edilen her şey dikkat çekiyor ve deyim yerindeyse bütün objektiflerin kendisine dönmesini sağlıyor. Uzun uzun çekiştiriliyor, nedenleri ve nasılları konunun uzmanları tarafından tartışılıyor, reklam stantları gibi gündemin en önüne taşınarak bir süre ağızlara sakız oluyor. Ama modası geçtikten, uzmanlar anlatmaktan yorulduktan ve halk izlemekten sıkıldıktan sonra bir bakıyorsunuz ki meselenin üzerinden el çekilmiş ve terk edilmiş.

TV ve radyo kanallarının artışı ile basın-yayını da içine alan yapılanmanın tamamına “medya” dediğimiz günden bu yana kamuoyunun önüne serilen ve tartışmaya açılan konular genelde kayda değer bir neticeye varamıyor.

Serinkanlılığını tamamen yitirmiş olan medya ve sosyal medya, toplumun zıvana kontrolünü de elinde tutacak kadar söz sahibiyken bu sorumluluğunu yerine getirme kaygısından çok uzakta. Hem medya patronları hem de aktif sosyal medya kullanıcıların çoğunluğu için bunun pek bir anlamı yok

Küreselleşme ve tüketim kelimelerini, en çok da kontrolsüzlüğü körüklediklerinden her geçen gün daha fazla tenkitle anıyoruz. Tüketim kanallarının ve bu kanalları besleyenlerin her gün değişen rotası, geleceğe dair kesin hezimetler konusunda sağlıklı fikir edinmeye engel.

Devamı: https://www.yenisoz.com.tr/yazarlar/temasa-5-kiyicilar-3596/

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.