- Hakkımızda
- TYB Ödülleri
- Genç Yazarlar Kurultayı
- Kitaplık
- Ahlâk Şûrası
- Yazar Okulu
- Mehmet Âkif Ersoy
- Türkçe Şûrası
- Milletlerarası Şehir Tarihi Yazarları Kongresi
- Yayınlar
- Söyleşi
- Şube Haberleri
- Salgın Edebiyatı
- Haberler
- Şiir Şölenleri
- Mesnevi Okumaları
- Kültür & Sanat Haberleri
- Kültür Kervanı
- Kırklar Meclisi
- Duyurular
- Biyografiler
YALÇIN ÇETİNKAYA'DAN:KOMA SİSTEME PİYANO AKORDU YA DA PİYANO AKORDU İLE MAKAM İCRÂ ETMEK
Piyano, tampere sistemin ürettiği en gelişmiş enstrüman.

Piyano, tampere sistemin ürettiği en gelişmiş enstrüman. Orgdan evrilerek geliştirilmiş ve Avrupa müziğinde klasik dönemde Haydn, Mozart, Beethoven gibi bestecilerle yükselmiş, ama özellikle romantik dönemde de Chopin ve Franz Lizst ile önemi artmış, epey sükse yapmış, kullanımı daha da yaygınlaşmış ve Osmanlı'ya da intikal etmiş. Şimdiki gelişmiş şeklinden önceki yapısı biraz daha küçük, pedal sayısı daha fazla ve oktav olarak da beş veya beşbuçuk oktavla sınırlı olan bir tampere sistem enstrümanı idi ve 'fortepiyano' olarak adlandırılıyordu. Piyano bugün sadece klasik müzik icrâsında değil, tampere sistemin, caz müziğe varana kadar bütün türlerinde kullanılmaktadır. Hatta, tampere sistemden daha zengin bir ses sistemine sahip olan koma sistemin bile referans enstrümanı hâline gelmiştir. Batı müziğinin kullanmadığı sesleri kullanan mûsikîmiz, bu koma seslerin olmadığı ve indirgenmiş seslere sahip piyanoyu ve piyano akordunu referans kabul etmektedir. Evet, piyano önemli bir enstrümandır; ama tampere sistem için önemlidir, piyano bizim daha zengin ses cevherimizi ifade etmekte yetersizdir. Yedibuçuk oktavlık geniş ses sahasına sahip olması, mûsikîmizin zengin seslerini verebiliyor olduğu anlamına gelmez. Yedibuçuk oktav demek, oniki eşit sesten oluşan bir sekizlinin pestten tize farklı tonlarda yedibuçuk kez tekrarlanması demektir. Piyano elbette önemli bir enstrümandır. Ama kendi mûsikîmizi kendi enstrümanlarımızla icrâ etsek, kendi enstrümanlarımızın akordlarını piyano referansı ile yapmasak ve kendi eserlerimizi de 'piyano akordu'na göre değil de kendi müzik kültürümüzün enstrümanları ile icrâ etsek ve batı müziği karşısındaki ezikliğimizden kurtulsak olmaz mı ?
Yazının devamı için:http://www.yenisafak.com.tr/yazarlar/YalcinCetinKayaPazar/koma-sisteme-piyano-akordu-ya-da-piyano-akordu-ile-maka/56100
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği

Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.