Dünyanın herhangi bir yerinde üretilen bir değer (tüketim-harcama) bizim hayat biçimimiz üzerinde de etkili olabiliyor. Sınırsız tüketimi vurgulayan açık büfe kültürünün muhafazakâr otellerde kullanılması ve bu otelin restoranın girişinde “israf haramdır” ayetinin asılı durması (Nilüfer Göle, İslâm’ın Yeni Kamusal Yüzleri, İstanbul: Metis, 2017) ya da bir kadının muhafazakâr mağazaların yaptığı kermese giderek orada ortalama bir maaş kadar harcama yapması en belirgin örneklerdendir. Böylece, popüler kültür ve din ilişkisine dair söylenebilecek ilk hususlardan biri, dininin kendisinin yahut özellikle son dönemlerde tezahür ettiği şekliyle dinî ayin ve performansın değer taşımayan birer popüler kültür öğesi olabilme ihtimalidir. Mevlevi ayinlerindeki sema törenlerinin düğün eğlencesi olarak kullanılması gibi, popüler kültür endüstrileri, dini bir meta olarak sunabilmekte ve izlenmeyi artıran bir medyatik öğe olarak konumlandırmaktadırlar. Popüler kültür ve din ilişkisindeki önemli hususlardan biri bu iki noktanın nerede birbirleriyle kesiştiği ve birbirlerinden etkilendikleridir. Toplumda ekonomik, politik yahut sosyal açıdan güçlü olanlar, toplumun belki de en içsel ve karmaşık duygusunu, getirisi olan yeniden üretilmiş bir ticarî veya ideolojik öğeye nasıl dönüştürebiliyorlar? Bu soruların cevapları, kitle iletişim araçlarıyla aktarılan sembol ve yargıların izleyicideki dini algıyı nasıl başkalaştırabileceğini gösterecektir. Pahalı bir eşarp/başörtüsü markasının reklâm içeriği buna örnek olarak sunulabilir. Bu yöntem anlamlı gibi görülse de ‘pahalılık’ ve ‘sürekli tüketim’ vurgusu; ‘israf ’ öğretisinde oluşabilecek değer kaybıyla, kullanıcının önceki dinî bilgisiyle çelişik bir alışkanlık edinmesine neden olabilecektir. Yahut sosyal medya aracılığıyla ibadetleri görünür kılmak, yapılan iyilikleri (çocuklara yardım ve okul yaptırmak) twitter gibi mecralarla bilinmesini sağlamak, Hz. Muhammed’in “sağ elinin verdiğini sol elin görmeyeceği kadar gizli vermek” öğretisiyle çelişmektedir. (İmam Buhari, Sahihi Buhari, çev., Beşir Eryarsoy, Sh: 36, İst./ 2010)
Mustafa Çelik: Popüler kültür hapishanesinin köleleri/2
Popüler kültür, bir yönüyle dışımızdakilere gönüllü olarak kul ve köle seferberliğidir. Dış dünyayı iç dünyaya gümrüksüz, kontrolsüz davet etme sürecidir.
Bu haber toplam 328 defa okunmuştur
- Yorumlar 0
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Hakkı Öcal: Amerika eteğindeki taşı dökerken“Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan 9 Mayıs’ta ABD başkanı Joe Biden’ın resmi davetlisi olarak Washington’a gidiyor. Erdoğan Biden’la Beyaz Saray’da görüşecek.”
Bedir Acar : 40 bin sanatçı ‘yola' çıkıyorDünya turizmi bakımından önemli yere sahip ülkeler kendi nüfuslarından daha çok turisti kendilerine çekiyorlar. Fransa, İspanya, Portekiz gibi...
Hüseyin Öztürk: Türkiye Yüzyılı ve Milli DevletTürkiye yüzyılına girerken artık siyasetin de yol haritası netleşmeli.
Ahmet Varol: Batı “soykırım” suçlamasını neden desteklemiyor?İsrail işgal rejiminin Gazze’de her yönüyle bir soykırım savaşı sürdürdüğü çok açıktır. Bu konuda herhangi bir şüpheye mahal yok.
Serdar Arseven: Merhum Muhsin Yazıcıoğlu niçin katledildi?On beş yıl evvel katledilen Merhum Muhsin Yazıcıoğlu Başkan’la hatıralarımıza bir önceki yazımızda yer vermiştik.
Selçuk Türkyılmaz: Siyonistler gelecekte Hitler'in yerine kimi koyacak?Gazze’de altı aydır devam eden “Filistinlilerin yerlerinden edilmesi, mülklerinin ellerinden alınması, ulusal kimliklerinin yok sayılması, zorunlu göç, ayrımcılık ve açlık” tahmin edilemeyen sonuçlarıyla dünyanın geleceğini belirleyecektir.
- 14:06 - TYB Başkanı Arıcan “Kültürel Dinî Farklılık ve Ebû Hanîfe” kitabını imzalayacak
- 13:48 - Türkiye Yazarlar Birliği “Gazze Çalıştayı” düzenleyecek
- 13:47 - ASBÜ Rektörü Arıcan: Dünyanın değişimi ve dönüşümü Gazze’den Filistin’den başlayacak
- 12:53 - Kültür Pınarının kaynağı Erzurum’dan oruç neşesi…
- 12:21 - “Belki Bir Gün” şiir kitabı çıktı
- 11:50 - Hakkı Öcal: Amerika eteğindeki taşı dökerken
- 11:47 - Bedir Acar : 40 bin sanatçı ‘yola' çıkıyor
- 11:43 - Hüseyin Öztürk: Türkiye Yüzyılı ve Milli Devlet
- 11:42 - Ahmet Varol: Batı “soykırım” suçlamasını neden desteklemiyor?
- 11:40 - Serdar Arseven: Merhum Muhsin Yazıcıoğlu niçin katledildi?
- 11:38 - Enes Bayraklı: PKK’nın Belçika’daki Türklere saldırısı
- 11:35 - Selçuk Türkyılmaz: Siyonistler gelecekte Hitler'in yerine kimi koyacak?
- 11:33 - Gökhan Özcan: Hadiseleri okuyor muyuz?
- 10:50 - TYB Gençlik birimi öğrencileri iftarda bir araya geldi
- 15:40 - Mustafa Kara: Altmış Yıl Sonra İstanbul
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.