• İstanbul 25 °C
  • Ankara 22 °C
  • İzmir 27 °C
  • Konya 23 °C
  • Sakarya 24 °C
  • Şanlıurfa 27 °C
  • Trabzon 22 °C
  • Gaziantep 26 °C
  • Bolu 21 °C
  • Bursa 24 °C

Sibel Eraslan: Dekolonizasyon: Sömürgesizleşme sorunu

Sibel Eraslan: Dekolonizasyon: Sömürgesizleşme sorunu

80'lerin sonu ve 90'lar boyunca okuduğumuz özgürleşmeye dair belki de tüm metinlerin en fırtınalısı Frantz Fanon'a ait olanlardı. Sömürgeciliğin, sömürgecilik sona erip bağımsızlık ilan edildikten sonrasında bile devam ettiğini söylerdi Fanon. Sömürgecilik, henüz tamamlanmamış, kendisini farklı suret ve süreçlerde, bitirildiği ilan edildikten sonra bile yeniden imal eden bir tür sosyal mimari biçimiydi... Efendiler, gemilerini ve görünürdeki bayraklarını çektikten sonra bile, yaşamsal tüm izleri sömürülen ülkede kalmaya devam eder... Bu yüzden ''siyah deri ama beyaz maske''den söz eder Fanon.

İstanbul'da geçtiğimiz gün düzenlenen bir dizi panel, sunum, sergi ve film gösterimi ile geniş bir çerçevede 'World Decolonization Forum2026' adı altında ele alındı sömürgesizleşme konusu. Oldukça heyecan vericiydi duyurularını okumak bile.

Her şeyden önce uluslararası bir meydan okuma ve uyanış çağrısı olarak gördüm bu forumu sadece dış görünüş itibariyle bir deklarasyon olmaktan çok, onurlu bir duruşun sesi olarak dinledim... Bu bakımdan 70'lerdeki ''Bilginin İslamileştirilmesi' rüzgarı geldi ilkin aklıma. Modern bilimsel bilgiyi batılı seküler ve pozitivist tavrından-yüklerinden arındırarak İslami bir epistemolojiyi kurabilme girişimiydi bu hareket...

Dekolonizasyon Forumu'nda konuşan Esra Erdoğan Albayrak ise yaptığı çok önemli konuşmasında bunu bambaşka bir üst düzleme çekti, bilgiyi bizatihi üretmekten söz açtı. Sömürgeciliğe dair çizdiği katmanlar arasında düşünürken, müesseseler, zihin yapıları, akademik algılar, toplumsal psikoloji üzerine de yaptığı atıflarla Frantz Fanon'un sömürgeciliğe dair kavramsallaştırdığı ''tamamlanmamış tarih' tezini doğrulayan bir açılım olarak gördüm konuşmasını. Mesele bir antitez yazmak değildi, mesele kendi tezini sağlam şekilde ortaya koyabilmekti... Bu bakımda Esra Albayrak'ın tezlerini daha çoğulcu, diyaloğa açık, evrensel, insani ve akademik meraka köstek olmayan bir tarzda bulduğumu söylemeliyim.

Çok değerli bir konuşmaydı. Zira aynı zamanda eğitimle uğraşan bir insan olarak sömürgeciliğin zihinsel uzantılarının eğitim adı altında nasıl da ustaca empoze edildiğini elbette yakınen biliyordu Esra hanım...

Devamı:https://www.star.com.tr/yazar/dekolonizasyon-somurgesizlesme-sorunu-yazi-2015699/

Bu haber toplam 140 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim