• İstanbul 16 °C
  • Ankara 14 °C
  • İzmir 17 °C
  • Konya 11 °C
  • Sakarya 15 °C
  • Şanlıurfa 18 °C
  • Trabzon 19 °C
  • Gaziantep 12 °C
  • Bolu 10 °C
  • Bursa 16 °C

Fârâbî’nin Eğitim Anlayışı

Fârâbî’nin Eğitim Anlayışı
Fârâbî’nin eğitimin nasıl yapılacağına ilişkin bir eseri bulunmamakla birlikte eğitimle bilimlerin tasnifi ile alakalı olan İhsâu’l-Ulûm adlı önemli bir eseri bulunmaktadır.

O, bu eserinde eğitim yöntemleri vs üzerinde herhangi bir görüş ileri sürmemiş, yaşadığı dönemdeki bilimleri sıralayarak günümüzdeki en önemli yöntemlerden biri olan disiplinler arası işbirliğini sadece teklif etmekle kalmamış bizzat uygulamıştır.[1] Ona, gerek bu eserindeki tutumu ve gerekse mantık alanında yaptığı kavram çalışmalarından dolayı “el-Muallimü’s-Sânî” (İkinci öğretmen-birincisi Aristoteles) denilmiştir. Bu da onun eğitimci bir yönünün olduğunu göstermektedir. Eğitimle ilgili görüşlerini muhtelif kitaplarında yeri geldikçe ortaya koymuştur.

Fârâbî, eğitimin doğumdan itibaren başladığı kanaatindedir. Bebeklikle birlikte etrafından gördüğü ve işittiklerinin yanında tekrarlamaların da çocuğun eğitiminde önemli katkısı bulunmaktadır. Böylece ilk eğitimini aile içinde almaya başlayan çocuk, yaratılışından getirdiği özel nitelikleriyle neye eğilimliyse ona doğru yönelir. Bu ilk eğitimde taklit faktörü öne çıktığı için çevresinde konuşulanları da duyup taklit eden çocuğun eğitiminde bu kez dil faktörü devreye girer. Çocuğun aile içinde işittiği kelime ve cümleler, onun içinde bulunduğu milletin dilidir ve çocuk bu dilin eğitimini de farkına varmadan alır.[2]

Fârâbî’nin daha küçüklükten itibaren başladığına vurgu yaptığı eğitimin, dikkat edildiğinde öğretimle bir arada bulunduğu görülmektedir. Eğitim, ister taklit, ister tekrar yoluyla olsun, öğretilebilen bir disiplindir, ancak ikisi birbirinden farklıdır. Fârâbî de birbirlerinden farklı olan bu iki disiplini bir arada değerlendirmektedir. Bunun sebebi olarak eğitimin de bilgiyi gerektiren bir süreç olduğu söylenebilir. Bu bakımdan Fârâbî’nin eğitim anlayışını ortaya koyarken onun bilgi ve bilimlerle ilgili görüşlerinden çok kısa olarak bahsetmek gerekmektedir.

Devamı: https://www.maarifinsesi.com/2021/08/04/farabinin-egitim-anlayisi/

Bu haber toplam 10641 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Yavuz Bülent Bakiler, son yolculuğuna uğurlandı30 Eylül 2025 Salı 08:37
  • Güz Sonatı29 Eylül 2025 Pazartesi 13:14
  • Fatma Gülşen Koçak Hz Hatice’yi Anlattı23 Eylül 2025 Salı 11:20
  • Bursa: Şiir Şehir17 Eylül 2025 Çarşamba 12:09
  • Selim Cerrah Cihannüma Genel Başkanı oldu16 Eylül 2025 Salı 13:43
  • Genç Birikim dergisinin Eylül 2025 (279'uncu) sayısı çıktı.15 Eylül 2025 Pazartesi 11:47
  • Kaybettiğimiz Meçhul; Kendimiz11 Eylül 2025 Perşembe 14:21
  • Yaşayan Dil-Yaşatan Dil11 Eylül 2025 Perşembe 12:08
  • Modern Dünya İnsanın Hikayesi: Yokuşa Akan Sular10 Eylül 2025 Çarşamba 13:39
  • Şiir Ezber mi Bozacak Rahatsız mı Edecek?08 Eylül 2025 Pazartesi 10:43
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
    Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim