• İstanbul 13 °C
  • Ankara 12 °C

Bekâ meselemizle ilgili bir ders teklîfi: Kelime Dersleri-2

Ahmet Tâlib ÇELEN

Yeni nesillerin yazılı ve sözlü olarak sağlam bir Türkçe formasyonuna sahip olabilmeleri için birçok görüşler ortaya atılır. En çok gördüğümüz, çok kitap okumayı sağlamaktır.

Ama yıllar bize gösterdi ki bu husûsta yüz güldürücü bir mesâfe alamadık, alınmıyor. En sonunda bir miktâr kıpırdama gerçekleşti ama yine yanlış bir taraftan yaklaşıldığı için istenen netîceyi vermedi. Eğitim hayâtımızın tamâmını eline geçirmiş, ona bağlanmadan en küçük bir adım bile atılamayan sınav vâkıası, kitap okuma sâhasına da el koymuş ve artık gençlerimiz bir miktâr kitap okumaya başlamışsa da sâdece sınavlarda başarılı olmak için okuyor. Bilgili, kültürlü; kendini ve dünyâyı daha iyi bilen bir insan olmak için değil, sâdece sınavlarda bir iki net daha çıkarabilmek için okuyor. Böylesi bir okuma, sınav bitinceye kadar devâm eder. Ondan sonrası yine boşluk… Sınav kaygısıyla yapıldığı için de geride öyle âhım şâhım bir bilgi ve kültür varlığı da bırakmadan gelip geçer. 

Kitap okumada kitapların seçimi de çok mühimdir. Bu nokta üzerinde hemen hemen hiç durulmuyor. Okul ve âile çocuğun elinde kitap görsün de ne okursa okusun. Böyle bakılıyor. Oysa çocuk ve gençlerimizin elinde o kadar ahlâksız kitaplar dolaşıyor ki, inanılmaz. Bir 7. sınıf kız talebemin elinde gördüğüm bir kitabı aldım, bazı cümlelerin altını çizdim, annesini çağırdım, o cümleleri gösterdim, “Bana okuyabilir misiniz?” dedim. Baktı, yüzü kızardı ve “Okuyamam!” dedi. Kız inatla bu kitabı istemiş, zar zor geçindikleri hâlde dünyânın parasını vererek almışlar o kitabı. Nereden öğrenmiş çocuk bu kitabı? Liseli bir abladan veya sosyal medyadan… Vaziyet bu. Bu yüzden çocuklarımıza kitap okuturken kitap seçimini baş sıraya koymak gerekir. Okunacak kitap millî değerlerimize aykırı olmamalı ve Türkçesi zengin ve güzel olmalı. Çocuk bir taraftan millî-mânevî değerlerine uygun yetişirken bir taraftan da Türkçesi gelişmeli. 

Peki, ne yapalım da yeni nesiller o bin yılların birikimi zengin, hâtıralı ve mûsikîli “imparatorluk dili” Türkçeye kavuşsun, sâhip olsun ve onu günlük hayâtında kullanabilsin?

Yukarıda da dediğim gibi bugüne kadar uygulanan “Çocuklarımız kitap okusun!” teklîfi bir türlü istediğimiz müşahhas netîceyi getirmedi. Kitap okuma başarısız, kitap seçimi başarısız, netîce belirsiz. Bu şekilde geleceğe yürüyemeyiz. Öyle bir şey yapmalıyız ki, netîceyi de net olarak görebilelim. 

Teklîfim net: Hedefimize uygun bir kitap seçeceğiz ve bu kitabın kelime hazînesini yeni nesillere tek tek kazandıracağız. Dersimizin adı: Kelime Hezînemiz.

Bu yazı toplam 141 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim