• İstanbul 18 °C
  • Ankara 21 °C

Bir Tarkovski Filmi: Mâzînin “Ayna”sı

Bir Tarkovski Filmi: Mâzînin “Ayna”sı
Andrei Tarkovski, Rus-Sovyet sinemasının en büyük film kuramcı, senarist ve yönetmenlerinden biri. Yavaş ve şiirsel sinemanın önde gelen temsilcilerinden olan Andrei’in filmleri, genellikle fizik ötesi ve ruhanî temalar içeriyor.

Filmleri genellikle uzun çekimlere, yavaş tempoya ve minimalist oyunculuğa sahip olan Tarkovski, genellikle gerçek mekânları ve doğal ışığı tercih ediyor.

Tarkovski’nin en önemli filmleri arasında Ivan’s Childhood  (Ivan’ın Çocukluğu) (1962), Andrei Rublev (1966), Solaris (1972), Stalker (İz Sürücü) (1979) ve The Sacrifice (Kurban) (1986) yer alır. Bu filmler, eleştirmenler ve izleyiciler tarafından gerek kendi dönemlerinde gerekse günümüzde çok fazla beğenildi ve adından söz ettirdi.

Andrei Tarkovski’nin önemli eserlerinden biri olan Ayna (Zerkalo) filmi, 1975 yılında Sovyetler Birliği’nde çekilmiş bir dramadır. Film, Tarkovski’nin çocukluğu, annesi ve babası, Sovyet Rusya’nın politik durumu gibi temaları ele alır. Hatta daha çok Tarkovski’nin annesine sevgisini, çocukluğuna olan özlemini ve aynı zamanda Sovyetler Birliği’ne protestosunu yansıtıyor diyebiliriz. Kısacası film, Andrei’in biyografisine ayna tutuyor. Tarkovski’nin Mühürlenmiş Zaman adlı kitabına baktığımızda da aslında Tarkovski’nin her filme kendisinden bir şeyler kattığını görebiliriz: “Bütün filmlerimde baba evine, çocukluğuma, vatanıma ve yeryüzüne olan bağlarım ve köklerim önemli bir yer tutar. Bir geleneğe ve kültüre, belli bir insan ve düşünce çevresine aidiyetim mutlaka ortaya çıkmalıdır.” [1]

Tarkovski’nin eşsiz yeteneğini, estetiğini ve sinemaya katkısını gözler önüne seren filmi izlerken, zaman ve bellek, gerçeklik ve hayal, aşk ve yalnızlık gibi evrensel temalar iç içe geçiyor ve böylece izleyici yönetmenin anlamlandırması zor dünyasına bir kez daha tutunmaya çalışıyor.

Tarkovski’nin en kişisel filmlerinden biri olarak kabul edilen ve sinema tarihinin önemli filmlerinden biri olarak gösterilen Ayna, bir doktor olan başkarakter Aleksei’nin (Ignat Daniltsev) annesi, babası ve kız kardeşi ile ilişkilerine değinmekte. Sık sık çocukluk anılarına, hayallerine ve düşüncelerine odaklanıyoruz. Aleksei’nin babası doktor, annesi müzik öğretmeni. Aleksei, annesinin müzik sevgisini ve babasının tıp sevgisini birleştirmiş bir şekilde yaşamaya çalışıyor.

Devamı: https://www.edebifikir.com/sinema/bir-tarkovski-filmi-mazinin-aynasi.html

Bu haber toplam 333 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim