Bu döngü süresince derviş her türlü imtihana tâbi tutulur. Adeta benliğinden soyunur. Latifleşir. Âleme bakışı değiştiği gibi doğruları da değişir. Kısacası seyr-ü sulük dervişi hakikate ulaştıran yol, ameller bütünü ve davranış tarzı olup mekânı ise kalptir. Çünkü kalp Hakk’ın tecelligâhı ve muhatabıdır. İrfan ve marifetin doğduğu yerdir. Kısacası kalp yere göğe sığmayan Hakk’ın evidir ve bu sebeple tasavvufun ana konusu kalp temizliğidir.
Tasavvuf ehli kalbi temizlemek için çeşitli metotlar uygular. Bunların başında Allah’ı sürekli anmak yani zikir gelir. Amacı ise Allah’ı, hiç kalpten çıkarmamak, hep hatırda tutup unutmamaktır. Zikrin hakikati ise; zikir halindeyken zikredilen şeyin dışındaki her şeyi unutmaktır. Bu konuda Şah-ı Nakşibendi hazretleri: “Zikrin hakikati, gaflet meydanından müşahede fezasına çıkmaktır” buyurmaktadır. Bu sözle zikrin tüm kalbi sarması ve sadece dilde kalmaması gerektiğini hatırlatan Şah-ı Nakşibend; “Zikir gafletin giderilmesidir. Gaflet giderildiğinde sussan bile zikir halinde olursun” diyerek susma halinin bile bir makamdan sonra zikre dâhil olduğunun altını çizmektedir ki bu hale zikr-i sultani denir. Yine Şah-ı Nakşibend hazretleri; “Zikirden maksat yalnızca ‘Allah’ ve ‘La ilahe illallah’ demek değildir. Belki sebepten müsebbibe yani sebepleri yaratan Allah’a gitmek ve nimetlerin müsebbinden yani Allah’tan geldiğini görmektir” diyerek zikir sonucu kişinin fanilerden geçip gözünü Hakk’a döndüreceğini ve perdenin arkasını göreceğini anlatmak istemiştir. Bu hale ermek için aslı emir âleminden olan ama insanın vücudunda bulunan latîfelerin zikir yoluyla çalıştırılıp aslına dönmesi yani uyanması gerekmektedir.
Letâif nedir?
Melekût âlemi de denen emir âlemine tabiatüstü âlem de denebilir. Rahmani bir nefesle ortaya çıkan bu âlem maddesiz ve süresizdir. İşte bu âlemden olan letâif, vücudun farklı yerlerinde olup veliler genelde kalp, ruh, sır, hafi, ahfa ve nefs olarak sıralamışlardır. Bunlara ruhun mertebeleri de denir ki bu sebeple letâif-i ruhaniye diye de isimlendirilir.
Devamı: https://edebifikir.com/hikmet/ruhun-mertebeleri.html
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.