• İstanbul 14 °C
  • Ankara 16 °C

Toplumda Kitle Hareketleri ve Gerçek İnanç Adamı

Toplumda Kitle Hareketleri ve Gerçek İnanç Adamı
Künye: Toplumda Kitle Hareketleri ve Gerçek İnanç Adamı, Eric Hoffer, çev. Erlik Günur, Şahsi Yayınlar, 1968.

H. D. Thoreau’ya göre; “Bir insanın işlerini görmesine engel olacak bir derdi varsa, hatta karnı bile ağrıyorsa, bunun için dünyaya yeni bir düzen verilmesi gerektiğine inanır.” (s. 15)

Bir ülkeye veya dünyaya yeni düzen vermek isteyenler, bunu hoşnutsuzluğu körüklemek veya hedeflenen değişikliğin doğru ve yararlı olduğunu göstermek veya halkı yeni bir hayata zorlamak yoluyla başaramazlar. Bunu başarmak için geleceğe ait büyük umutların nasıl alevlendirileceğini ve alevin nasıl körükleneceğini bilmeleri gerekir. Ortaya atılan umudun şekli önemli değildir. Bu; ahiretteki Cennet olabildiği gibi, dünya cenneti, yağmacılık, hesapsız servet, efsanevi başarı veya dünya egemenliği olabilir. (s. 18)

Geleceğe karşı duyulan korku, bizim şimdiki düzene sarılmamıza; geleceğe ait beslenen umut ise bizim değişikliğe karşı istekli olmamıza sebep olur. (s. 18)

Hitlere göre, «bir hareket ne kadar çok makamlar kurar ve mevki dağıtırsa o kadar daha düşük kalitede kimseleri cezbeder ve sonunda bu siyasî askıntılar başarılı bir partiyi öylesine sararlar ki başlangıçtaki hareket artık ilk idealistler tarafından tanınmayacak hale gelir…. Bu durumda hareketin ‘görev’ inin işi bitirilmiştir.» (s. 21)

Şimdiki hayatımızda şahsî ilgilerimiz ve ümitlerimiz, bu hayatı yaşamaya değerli kılmayacak nitelikte ise, hayatı değerli kılacak şeyi kendi dışımızda aramaya şiddetle ihtiyaç duyarız. Nefsini adamanın, sadakatin ve manevî teslimiyetin her çeşidi, aslında ziyan olan değersiz hayatımıza bir mâna verebilecek amaçlara can havliyle sarılmamızdır. Dolayısıyla, kişinin, kendini yeni bir kişi yapacak şeye sıkıca sarılması elbetteki hırslı ve aşırı olacaktır. Nefsimize bir dereceye kadar inancımız olabilir, fakat ulusumuza, dinimize, ırkımıza veya kutsal amacımıza olan inancımız aşırı ve müsamahasız olmak zorundadır. (s. 23)

Etkili bir bölme, birbiriyle rekabet eden ve birbirine kuşku ile bakan kapalı toplulukların (ırkî, dinî veya İktisadî toplulukların) adedini arttırmak suretiyle yapılabilir. (s. 42)

Suçluya karşı bir şefkat duygusu vardır ve bütün kitle hareketleri suçluyu kazanmak için onun etrafında devamlı kur yaparlar. İkinci Haçlı seferinin kuvvetli hatiplerinden St. Bernard, asker toplamak için çağırışını şöyle yapmıştı: «Tanrının ne büyük bir inayetidir ve ne paha biçilmez bir kurtuluş fırsatıdır ki Tanrı, katilleri, ırz düşmanlarını, dolandırıcıları, yalancı şahitleri ve türlü suç işlemişleri, masum kişiler gibi, Kendi hizmetine çağırmaktadır.» İdeolojik «sapık»lara karşı insafsız olmakla beraber devrimci Rusya dahi, adî suçlulara karşı şefkat gösterir. Kutsal bir amacı kucaklayan suçlu kişinin, hayat ve mülkiyetin masuniyeti endişesine düşmüş bir kişiden daha kolaylıkla hayatını tehlikeye atacağı ve kutsal amacın savunmasında daha aşırıcılığa gideceği herhalde bir gerçektir. (s. 54)

Devamı: https://www.edebifikir.com/kitap/toplumda-kitle-hareketleri-ve-gercek-inanc-adami.html

Bu haber toplam 134 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim