• İstanbul 18 °C
  • Ankara 20 °C

Vural Çakır: Sahiplenemediğimiz Gençliğin Yeni Sahibi: Popüler Kültür

Vural Çakır: Sahiplenemediğimiz Gençliğin Yeni Sahibi: Popüler Kültür
Günümüzde popüler kültür olarak da tanımlanan moda; 1800’lü yılların sonlarına doğru ilk olarak Amerika’da ortaya çıktı, sonra da Avrupa’da yaygınlaştı. Moda kavramı başlangıçta çoğunlukla giysi tasarımını ifade ediyordu.

1900’ yılların başından itibaren ise özellikle Batı’nın kendi kültürünü yaygınlaştırmak ve ekonomik üstünlüğünü pekiştirmek için farklı alanlarda da kullandığı önemli bir olgu haline geldi. Tasarımı ve çıkış noktası Batı olduğuna göre, onların değerlerine, beklentilerine göre şekillenmesi de normal karşılanmalıdır.

İnsanların ekranla tanışmasını takip ederek hayatın her alanında ve neredeyse her evde hissediliyor popüler kültür. Özellikle dijital ekranlarda yayımlanan dizi ve programlarla insanlar modayla tanıştırılıyor, modaya uygun yaşamaya alıştırılıyor. Hatta azımsanmayacak bir kitle -başkalarıyla bu duygularını paylaşmasalar da -modayı takip edemediğinde kendisini değersiz hissediyor. Popüler kültür bir bakıma bize şunu söylüyor: “Sen artık sadece sen değilsin, ben nasıl olmanı istersem sen osun. Neyi nasıl yiyeceğini ben belirlerim. Sana neyin yakıştığına; ne yaptığında modern, çağdaş olduğuna; nasıl davrandığında gerici, çağdışı, barbar olduğuna ben karar veririm.”

Bu sese kulak vererek denilenleri yaptığında gerçekten çağdaş olacağına inanlara da direnmeden gereğini yapmak düşüyor. Bu arada popüler kültür takipçilerine; hangi marka giysiyi, eşyayı kaç paraya nereden alacaklarını; vücudunun neresinin kapanıp neresinin açıldığının bir öneminin olmadığını; bedenin kendisine ait olduğunu ve istediği gibi kullanabileceğini, sergileyebileceğini de öğretiyor.

Bu satırlar abartılı gelebilir. Ancak çevreye bakıldığında, ifade etmeye çalıştıklarımızdan daha fazlasının yaşandığı görülecektir.
Artık şunu biliyoruz: Özellikle sosyal medyayı ve iletişim araçlarını daha etkili kullanan; yaşları gereği değişime, yeniliğe ve farklı olana karşı daha ilgili olan çocuklar ve gençler popüler kültürden daha çok etkileniyor. Tüketim ikonlarının “Bunu almazsan, böyle davranmazsan, şunu giymezsen kimse seni önemsemez, toplumun dışında kalırsın; özgür davran…” dediği gençler popüler kültürün dümen suyuna çabucak girebiliyorlar.

Popüler kültürün kendi değerlerini yok saymasına direnç gösteren ya da seçici davranan bazı ailelerle çocuklarının arası açılıyor. Ailelerinin güvenli yörüngesinden çıkan çocuklar, gençler de; hayatları hiç umurlarında olmayan, onları sadece “tüketici” ve “kültürel sömürü” aracı olarak gören popüler kültürün finansörleri ve ikonlarının çizdiği yoldan gidebiliyorlar.

Devamı: https://www.insaniyet.net/sahiplenemedigimiz-gencligin-yeni-sahibi-populer-kultur/

Bu haber toplam 271 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim