• İstanbul 15 °C
  • Ankara 17 °C

İsmail Küçükkılınç: Erol Güngör İslamcı mıydı?

İsmail Küçükkılınç: Erol Güngör İslamcı mıydı?
Kimi âlim ve entelektüelleri bir ya da tek kalıba sokmak hem mümkün değildir hem de sıhhatli bir yol değildir. Ülkemizde bu vasfı haiz bazı isimlerin muhip [sevenleri] ve muakkipleri [takipçileri]tarafından adeta temellük edilircesine, bir çizgiye hapsedilerek sahiplenilmesi aykırı tez ve görüş serdetmeyi de müşkil hale getirmektedir.

Uzun sayılabilecek bir aradan sonra kitapları yeniden basılmaya başlanan merhum Erol Güngör de zannedilenin aksine “İslamî hassasiyetleri yüksek bir milliyetçi” değil, millî hassasiyetleri bariz bir İslamcıydı.

Ülkemizde Erol Güngör okurunun, sevenin ve takipçisinin yoğunluğunu ve ağırlığını müdrik biri olarak merhumun İslamcılığını bihakkın izah edemezsek sert ve haklı tenkidlere maruz kalacağımız muhakkaktır. Olmayan bir şeyi ispata çalışmak nafile ve beyhude bir çabadır. Bu yazı, asla böyle bir çaba değildir. Şayet biz “Erol Güngör İslamcıdır” yerine “Erol Güngör İttihadçıdır” deseydik ve bunu ispata çalışsaydık nafile bir işe ictisar etmiş [cesaretlenmiş] olurduk; çünkü merhum İTC ve İttihadçılar aleyhinde kimi zaman Hürriyet ve İtilaf Fırkası ağzıyla hareket etmektedir. Kaldı ki Abdülhamid’i adeta takdis ve hemen tüm hatalardan tenzih ve teberri eden birinden de İTC müdafiliği sadır olmaz.

Evvela merhum Erol Güngör’ün entelektüel-fikrî görünümünün benzeştiği yapılar ile onun kitaplarında esas bahis mevzuları hakkında genel bir bilgi verilecek sonra da onun İslamcılığını net şekilde ifade ettiğini iddia ettiğimiz İslamın Bugünkü Meseleleri ve İslam Tasavvufunun Meseleleri kitaplarını tetkik edeceğiz.

Güngör, Meşrutiyet devrinde mecmua merkezli 3 temel fikir akımı olan İslamcılık [ Sırat-ı Müstakim-Sebilürreşad], Türkçülük [Türk Yurdu] ve İslam merkezli Türk[çü]lük [İslam Mecmuası] telakkilerinin tüm müspet taraflarını telfik, terkip, cem ve mezcetmiş bir görünümü haiz gibidir. Ancak onun Ziya Gökalp’i adeta istihza, tahfif ve tahkir edercesine tenkidi dikkate alındığında kendisinin Sırat-ı Müstakim ve İslam Mecmuası çizgisine daha yakın olduğu söylenebilir. Çünkü “Gökalp’in bu[kültür meselelerindeki] fikirleri Anadolu’dan İstanbul’a tahsile gelmiş delikanlıların ilk aylarda çektikleri ruhî sıkıntının tesiri altında söylenmiş gibidir… Biz Gökalp’i burada Türk kültürünü yanlış anlayanların en kaliteli örneği olarak bahis konusu yapıyoruz… Türkçülüğün Esasları adlı eserden naklettiğim bu fikirlerle ilkokul tarih kitapları veya TRT konuşmaları arasındaki fikirler arasındaki benzerlik okuyucuyu hayli şaşırtacaktı[r]” gibi ifadeler kanaatimizce Ziya Gökalp’i de aşan bir şümule ve kasda sahiptir. Şayet Gökalp en kaliteli örnekse Akçura hariç Gökalp’in talebesi hükmündeki sair Türk Yurdu yazar camiası nasıldır, tahmin ve cevabı çok zor olmasa gerektir.

Devamı: http://www.karar.com/yazarlar/ismail-kucukkilinc/erol-gungor-islamci-miydi-8654#

Bu haber toplam 1546 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim