• İstanbul 24 °C
  • Ankara 25 °C

Genç Kahve'de Felsefi Bir Gün

Genç Kahve'de Felsefi Bir Gün
İlki ASBÜ'de TYB Gençlik Birimi ortaklığıyla gerçekleştirilen Felsefe Akademisi'nde ikinci haftada Genç Kahve'de Platon'un Menon eseri konuşuldu.
 Konuşmacılardan Gülfem Akyıldız, Sokrates - Menon diyaloğunda öğrenmenin gerçekte bir anımsama olduğunu Menon'un bir kölesi üzerinden kanıtlamaya çalışarak, bilginin özünde anımsamadan başka bir şey olmadığı tezinin öne sürülebileceğini dile getirdi. Akyıldız, erdemin tartışıldığı diyalogta Sokrates'in, onun ne olduğu yanıtlanmadan önce öğretilip öğretilemeyeceği konusunda bir şey söylenemeyeceğini ifade ettiğini söyledi. Erdemin (arete) gerçekte ne olduğunu tanımlama amacı güden Menon'u diğer diyaloglardan ayıran en önemli özelliklerden birinin Platon'un bu eserde, hocası Sokrates'in erdem tanımları üzerinden karşısındakinin bilgisizliğini göstermeye çalışan ahlâkî ikna yönteminin yetersizliğini fark ederek, onun felsefesini aşma yolunda birtakım pozitif öğretiler öne sürmesi olduğuna dikkat çekti. 
 
Erdemli bir insan olmak için ruh ile bedenin uyumlu olması gerekir, diyen Akyıldız, iyiye ve mutluluğa ulaşılması ancak erdemle yani bilgiyle mümkündür diyerek Sokrates'e göre hiç kimsenin kendisini mutsuz edeceğini bilerek kötü olan bir şey istemeyeceğini erdemi isteyenin ise mutlu olacağını söylediğini sözlerine ekledi. Sonuç olarak Sokrates'in Anımsama Kuramı ve ruhun ölümsüzlüğü öğretisi'nin Platon'da gördüğümüz İdealar kuramını bir şekilde varsaydığını söylemek mümkündür, diyerek sözlerini bitirdi. 
 
İkinci konuşmacı olan Rabia Nur Akmaz ise erdemin söz konusu olduğu Menon diyaloğunda erdemin bilgi olup olmadığı; doğuştan mı sonradan mı olduğunun tartışıldığını söyledi ve Sokrates'in bunlardan önce erdemin mahiyetini soruşturmak gerektiğini ifade ettiğini belirtti. Akmaz sözlerine erdem denilince insan varlığı akla gelir çünkü erdem insanla anlam ve değer kazanır; var olan her şeyin bir amacı olduğu gibi insanın da amacı -Sokrates'in ifadesiyle- ruhun eğitilmesidir, diyerek devam etti. Erdemler üzerine düşünmeli, bilgiyle tekâmül etmelidir diyen Akmaz, erdemlerin aynı zamanda bir ölçü ve orta olma hâli olduğunu vurgulayarak, savurganlık ile cimriliğin ortasının cömertlik olarak ifade edileceğini dile getirdi. Bilginin bir hatırlama olduğundan söz edilen diyalogta geometri bilmeyen bir köleye sorular sorularak problemi çözmesi sağlanarak insan ruhunun önceden bilgiyi aldığını yalnızca hatırlaması gerektiğine işaret ettiğini belirten Akmaz, Sokrates ve Platon'un öğretisinin bu anlamda bilginin hatırlanmak suretiyle açığa çıkarılacağı olduğunu söyledi. Akmaz sözlerini, insan erdemleri yaşamaya başladığında kendisiyle uyumlu olmaya da başlar. Ölçü korunduğu sürece erdemlerden fayda tesis edilebileceği de söylenebilir, diyerek bitirdi. 
 
TYB ile gerçekleştirilen felsefe okumalarının ikincisi bu konular üzerine konuşularak tamamlandı.
Bu haber toplam 394 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim