• İstanbul 18 °C
  • Ankara 27 °C

Mustafa Özcan: İslam ve şeriat rüknü

Mustafa Özcan: İslam ve şeriat rüknü
Son sıralarda slogan düzeyine inen bir tartışma ile karşı karşıyayız. O da şudur: Laik rejimin gölgesinde şeriatı istemek doğru olur mu?

Özdemir İnce gibiler bunun suç olduğunu söyleyerek neredeyse Türkiye'de Şeriat'ı İslam'ın bir rüknü sayan-ki öyledir-herkesi hapisle tehdit etmektedir. Din, elbette hukuki düzenlemeleri ifade eden şeriattan daha kapsamlıdır ama din ile şeriat arasında zıtlık yoktur. Parça-bütün ilişkisi vardır. Din, inanç manzumesi olduğundan değişmez. Sadece her yeni peygamber geldiğinde ona inanmak da kapsamına girer. İcmalen din, hiç değişmez. Tafsilen yeni peygamberler geldikçe peygamberlik şeceresine ilaveler olabilir. Lakin Hatemü'l Enbiya'dan sonra bu genişleme de geride kalmıştır. Bugün sizin için dininizi kemale erdirdim, size nimetimi tamamladım, sizin için din olarak İslâmiyet'i beğendim (Maide Suresi, 3). 

Din, tekemmül etmiştir. Sadece beşere bırakılan yorum ve içtihat alanı kalmıştır. Din sabittir, şeriat ise esnek ve değişkendir. Zira bulunduğu zaman ve zemine göre esnemeler gösterebilir. Nitekim İslam fıkıh mezheplerinin dağılımı da bu gerçeği yansıtmakta ve doğrulamaktadır. Mezhepler, sosyolojik zemine göre dağılmakta veya yayılmaktadır. Macid Arsan Geylani'nin dediği gibi bu alanda bazen siyasi tercihler de rol oynamakta ve belirleyici olabilmektedir. Nitekim Kur'an buyruğu şöyledir: "Liküllin caalne minkum şir'aten ve minhacen" yani her birinize farklı yol ve yöntem belirledik, kıldık (Maide 48). Demek ki şeriat, devirden devire, mekandan mekana değişim arz eden bir rükün ve sıfattır. Dinlerin zaman ve zemine göre değişen hukuki zeminidir. Şeriat, hukuk sisteminin bir adıdır ve dinin rükünlerinden birisidir. Bir de 'ihsan rüknü' yani 'tezkiye' ya da kalıplaşmış ifadesiyle tasavvufi alan vardır. Musevilikten sonra İslam şeriatı veya Ahkam-u Kur'an'iye de en gelişmiş hukuk sistemleri arasında yer alır. Hem siyaset hem de hukuk alanında İslam-Musevilik arasında umum ve husus, benzerlik ve geçişlilik vardır. İnanç açısından Yahudilik, teşbihe geçit verdiğinden İslam ile tam olarak örtüşmez. Lakin İbni Teymiye ve ekolü bunun hilafınadır (https://www.youtube. com/watch?v=5aZzA4MpB_0 ). 

Devamı: https://www.fikriyat.com/yazarlar/mustafa-ozcan/2024/02/26/islam-ve-seriat-ruknu

Bu haber toplam 207 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim