• İstanbul 17 °C
  • Ankara 18 °C
  • İzmir 22 °C
  • Konya 19 °C
  • Sakarya 19 °C
  • Şanlıurfa 26 °C
  • Trabzon 18 °C
  • Gaziantep 24 °C
  • Bolu 19 °C
  • Bursa 19 °C

1453 kere maşallah

1453 kere maşallah
Fatih'e, Rumlara hitaben "Korkmayın, canımız bir, malım bir" dedirtip Amerikalı bir politikacı gibi bir kız çocuğuyla kameralara gülüyor gibi göstermek video oyunlarına bile yakışmaz 12 yıldır Türkiye’de yaşayan Yunanlı tarihçi Vangelis Kechriotis, ‘Fetih


Okulda verdiğim lisans tarih derslerinde, her dönemde en az altı film gösteriyorum. İtiraf etmeliyim ki, Bizans’la ilgili uygun bir film bulmakta zorlanıyordum. Bir defa 1997’de çekilmiş, Ersin Pertan’ın ‘Kuşatma Altında Aşk’ını seyrettirdim. Öğrenciler sıkılmış, gerçekten ağır bir filmmiş. Sonra bir arkadaşım eski bir filmin kopyasını verdi bana, Sami Ayanoğlu’nun ‘İstanbul’un Fethi’ filmiydi. Yıllar sonra, birden o dönemle ilgili yeni bir film gündemde oturdu: ‘Fetih 1453’ filmi. Birçok arkadaşımın uyarılarına rağmen filmi ben de perdede izlemeye karar verdim. Hemen belirteyim, bunun gibi durumlarda klasik tarihçi bakışı olayların gerçekçiliği üzerine duruyor. Film olayları olduğu gibi gösteriliyor mu acaba diye soruluyor tarihçilere, onlar da bazen polemiğe giriyor. Benim polemiğe girme niyetim yok. Bu filmin arkasında değerli tarihçiler var, üstelik o dönemi birçoğumuzdan daha iyi biliyor. Dolayısıyla filme bir Osmanlı tarihçisi olarak bakmak istemediğimi belirtmek isterim.
Benim çıkış noktam son zamanlarda ivme kazanan ‘kamusal tarih’ alanı. Tarih toplumda ne yönde kullanılır, müze, sergi, medya, film aracılığıyla hangi amaçta toplumun tarih bilincini yönlendirir... Elbette, bu süreçte imaj çok önemli. Seyrettiğimiz imajlar tarih tahayyüllümüzü şekillendiriyor. Dolayısıyla, bir seyircinin bugün eskisine göre çok farklı beklentileri var. Kara Murat filmleri seyretmiş olanlar ‘Arabistanlı Lawrence’ ya da ‘Doktor Jivago’ seyretmemiş olabilirdi, o dönemin imkânların çerçevesinde referansların farkında olmayabilirdi. Fakat bizim yanımızda oturan seyirci muhtemelen Ridley Scott’un ‘Cennet’in Krallığı’ ve ‘Gladyatör’ünü, seyretmiştir. Ya da bilgisayarda savaş video oyunu oynamayı bilir. Bunları değilse bile ‘Muhteşem Yüzyıl’ dizisini mutlaka seyretmiştir.
Tabii ki, Türkiye’de bugüne kadar en pahalı prodüksiyondan bahsediyoruz. Fakat bilgisayar olmadan, böyle bir film olmazdı. Bunda ne sorun var ki diye sorabilir birisi. Zaten bütün Holywood filmleri böyle değil mi? Eğer, bütün mesele bir ‘Osmanlıwood’ yaratmaksa söyleyecek bir şeyim yok.
Gelelim filmin tarihle alakasına... Bazı tarihçiler tarih filmlerinin toplumun tarih ilgisini uyandırabilme kapasitesini önemli buluyor. Ama onlara göre, eğer biri gerçekten tarihi bilgi almak istiyorsa kütüphaneye (tabii orası da sıkıntılı olabilir) gider, sinemaya değil. Bir film “Ne olduğunu değil, neyin olması ihtimali olduğunu gösterir”, diyorlar. Tamamen katılıyorum. Üstelik artık profesyonel tarihçiliğin belgelerinin bize sunduğu bilgileri üzerine değil, ondan esinlenerek doğan ihtimaller üzerine giden bir egzersiz olduğunu kabul ediyoruz. Okuru bizim anlatımız tek gerçektir söylemiyle kandırmaya çalışmıyoruz, yorumumuzu sunuyoruz.
Sanatçının işi ise farklı. O seyirciyi ‘kandırmaya’ çalışıyor, kısa da olsa başka bir dünya kurup okurunu, seyircisini bunun içine çekmeye çalışıyor. Etkileyici bir filmden ‘vay beni nasıl kandırdı’ tatlı duygusuyla çıkıyoruz. Aksi takdirde, bizimle dalga geçildiğini, enayi yerinde konulduğumuzu hissediyoruz.
Fetih sırasında her şey olmuş olabilir. Onurlu ve kahraman Türkler, sinsi, korkak, sürekli kadınlarla eğlenen Bizanslılara hak ettikleri cezayı vermiş olabilirler. Fatih Sultan Mehmet, Atatürk gibi değil, daha sıradan, babasından yeterli sevgi görmemiş duygusal bir insan olabilir. Bütün Türk başkarakterler (Ve Ceneviz Justiniani ilginç bir şekilde) fitness’tan çıkmış Russell Crowe gibi yürüyor olabilir. Ama Ayasofya’ya giren Fatih’e, Rumlara hitaben “Korkmayın, canımız bir, malım bir” dedirtip, Amerikalı bir politikacı gibi bir kız çocuğu ellerine alıp kameralara gülüyor gibi göstermek, video oyunlarının kurallarına bile aykırı bir durumdur. Bunun arkasında duran ideoloji nedir diye soracak olursak, elbette geleceğin tarihçisi, her sene İstanbul’un fethini daha fazla ihtisasla kutlayan, hatta ‘Panorama 1453’ diye ‘muhteşem’ bir tiyatro sahnesi kuran bir toplumu anlamak için bu filmin çok iyi bir araç olduğunu fark edecek.

05.03.2012 Radikal

Bu haber toplam 997 defa okunmuştur
Diğer Haberler
Nurettin Topçu Felsefe Okulu KuruluyorNurettin Topçu Felsefe Okulu KuruluyorTürkiye Yazarlar Birliği Şeref Başkanı D. Mehmet Doğan’ın yıllardır hayali olan, Erzincan’ın Kemaliye ilçesinde bir felsefe okulu kurulması gerçekleşiyor.
Küresel Dönüşümün Eşiğinde Aile ve Kimlik MücadelesiKüresel Dönüşümün Eşiğinde Aile ve Kimlik MücadelesiAyşe CAN yazdı...
Ümmetin büyük imtihanıÜmmetin büyük imtihanıGazze soykırımı! Gazze, Müslüman'ın değişmez gündemidir! 7 Ekim sözlüğünde neler yer aldı?
Yüzyılın Öncüleri / Vural KayaYüzyılın Öncüleri / Vural KayaYüzyılın Öncüleri (Mavi Yayıncılık, 2025), şâir ve eleştirmeci Yunus Emre Altuntaş’ın sağlam bir emekle ortaya koyduğu bir çalışma.
Hece Dergisiʼnin 346. Sayısı Yayımlandı (Ekim, 2025)Hece Dergisiʼnin 346. Sayısı Yayımlandı (Ekim, 2025)AVLUDA KARŞILAMA
Muhit, Yolculuk Nereye ve Handan Acar Yıldız Dosyasıyla RaflardaMuhit, Yolculuk Nereye ve Handan Acar Yıldız Dosyasıyla RaflardaŞair ve yazar İbrahim Tenekeci yönetiminde yayımlanan Muhit dergisi, edebiyat yürüyüşüne devam ediyor.
  • İkinci Kez Yolu Açık Olsun Yavuz Bülent Bakiler’in02 Ekim 2025 Perşembe 11:06
  • Yavuz Bülent Bakiler, son yolculuğuna uğurlandı30 Eylül 2025 Salı 08:37
  • Güz Sonatı29 Eylül 2025 Pazartesi 13:14
  • Fatma Gülşen Koçak Hz Hatice’yi Anlattı23 Eylül 2025 Salı 11:20
  • Bursa: Şiir Şehir17 Eylül 2025 Çarşamba 12:09
  • Selim Cerrah Cihannüma Genel Başkanı oldu16 Eylül 2025 Salı 13:43
  • Genç Birikim dergisinin Eylül 2025 (279'uncu) sayısı çıktı.15 Eylül 2025 Pazartesi 11:47
  • Kaybettiğimiz Meçhul; Kendimiz11 Eylül 2025 Perşembe 14:21
  • Yaşayan Dil-Yaşatan Dil11 Eylül 2025 Perşembe 12:08
  • Modern Dünya İnsanın Hikayesi: Yokuşa Akan Sular10 Eylül 2025 Çarşamba 13:39
  • SON DAKİKA HABERLER
    ÇOK OKUNANLAR
    Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
    Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim