Hüseyin Öztürk: Tüketim tutsaklığı

Hüseyin Öztürk: Tüketim tutsaklığı
“Tüketmek özgürlüktür”.Bu ifade; insanların muhakeme, muhasebe ve akli değer yargılarını altüst eden; kimliksiz, kişiliksiz hale getiren bir slogandır.

Sözü savunanlar olacağı gibi doğru bulanlar da olacaktır. Savunanlar yazımızın kapsamı dışındadır. Sözümüz onaylayanlaradır.

Tüketim hırs ve tamahı, kişiyi kendi olmaktan çıkarıp, başkası olmaya zorlamakta, başkası gibi yaşamaya sevk etmektedir.

Bu sevkin neticesinde mutlu olmayı beklerken, bunalıma düşüldüğünü uzmanlar her fırsatta dile getirmektedirler.

Tükettiren avcı, tüketen avdır. “Tüketim Özgürlüktür” diyenler de en çok böyle kimseleri avlamakta, bunalımlarını artırmakta ve kazanmadıkları parayı harcattırmaktadırlar.

Bankalardaki kredi borçlarına ve bataklara bakıldığında, şahısların esas ihtiyaçlarından ziyade, ihtiyacı olmamasına rağmen; “Onda varsa bende de olsun”. “Şunlar alıyor da ben niye almıyorum” gibi aşağılık kompleksi mengenesine sıkışıp kalmışların batakları ve borçlarıdır.

Uzmanlar, böyle kişi yahut kişilerin evleri ile işleri arasında da dengesizlik meydana geldiğini; kazançları itibariyle imkânsız olan şeyleri istediklerini; bu sebeple evlerinden, ailelerinden, işlerinden uzaklaşarak, çevrelerine daima şikâyet boca ettiklerini dile getirirler.

“Peki, bu işin bir olur tarafı yok mudur, düşülen şarampolden çıkış yolu bulunamaz mı” gibi sorular gelmekte ve uzmanlar şöyle söylemekteler:

“İnsan, tüketim tutsaklığından kurtulmak için değer ölçüsü olan eşyadan ve paradan öte, insani ve İslami erdemleri sahiplenmelidir”.

Evlerde yemek yapmanın ve yemenin eskimeye başladığı ve dışarıdan kuryelerle beslenmenin had safhaya ulaştığı günümüzde bu sözler biraz geri gibi duruyor farkındayım.

Geçelim ve sözü Ersin Nazif Gürdoğan’a bırakalım:

“Kıt ve sınırlı kaynaklarla, bitip tükenmek bilmeyen sınırsız ihtiyaçların karşılanması demek olan Batı ekonomi bilimi, temelinde tüketimi artırmayı amaç edinmiştir.

Bu yüzden, söz konusu ekonomi için önemli olan, insan ve onun mutluluğu değil, tüketimin artırılmasıdır. Büyük üretim imparatorlukları, kendilerine baş eğmeyenleri kolaylıkla saf dışı edebilmektedir.

Şirketler, hiçbir ülkü ve otoriteye bağlanmayan güdümlü insanlar üretmektedirler. Onlar, dünyanın her yerinde, tüketim çağrılarına ve uyan insan tipi ister ve o hale getirirler.

Devamı: https://www.yeniakit.com.tr/yazarlar/huseyin-ozturk/tuketim-tutsakligi-40690.html

Bu haber toplam 45 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim