Türkiye'de yapılmış olan ve yeni yapılacak olan camiler hakkındaki tartışmalar gündemi işgal ederken Cağaloğlu'nda düzenlenen bir toplantıda konuyla ilgili beyin fırtınası yapıldı. Prof Dr. Suphi Saatçi, Cumhuriyet döneminde yapılan hiçbir caminin sanat değeri taşımadığını vurgulayarak "Çağdaş olup da sanat eseri niteliği taşıyan tek camimiz yok." dedi. Mimar, fikir adamı ve şair olmasının yanı sıra yaklaşık iki yıldır Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Üniversitesi Rektör Yardımcılığı görevini sürdüren Prof Dr. Suphi Saatçi, Edebiyat Sanat ve Kültür Araştırmaları Derneği (ESKADER) tarafından "Bâbıâli Sohbetleri" kapsamında Timaş Kitapkahve'de düzenlenen "Mimari Mirasımız ve Camilerimiz" konulu toplantının konuğuydu. Saatçi, üstad Mimar Sinan'ı merkeze alan cami ve bağlı yapılar hakkında kısa bir tarihçenin ardından son zamanlarda Çamlıca Tepesi'ne inşası planlanan cami hakkındaki tartışmaların sebepleri konusuna da açıklık getirdi. Kentleşmenin getirdiği toplu yıkımlara ve bunların kültürümüzde oluşturduğu tahribata da değinilen toplantı, bunaltıcı sıcaklara rağmen salonu dolduran gerek kültür dünyasından önemli isimler gerekse konunun meraklıları tarafından ilgiyle izlendi.
"Mimar Sinan bugüne dek aşılamadı"
Osmanlı döneminde cami mimarisinin en görkemli zamanlarını yaşadığını belirten Suphi Saatçi, Mimar Sinan eserlerinin de bu görkemin en zirvesinde yer aldığının altını çizdi. Süleymaniye Camii inşaatı sırasında Mimar Sinan ile Kanunî Sultan Süleyman arasında geçen naif diyalogları dinleyicilere aktaran Saatçi, "Mimar Sinan'ın ortaya koyduğu yapılara attığı özgün imza ve doğru bildiğindeki ısrarı, onun iddiasını bugüne taşıdı ve taşımaya devam ediyor. Doğru bildiğini ne pahasına olursa olsun söylemekten korkmamıştır. Padişahın dahi karşı çıktıklarını canını ortaya koyarak kabul ettirmiştir ve bugüne dek Mimar Sinan aşılamamıştır." dedi ve bugünkü devlet büyüklerini doğru imar kararlarına sevk edecek sağduyulu uzman kişilere ihtiyaç olduğunu sözlerine ekledi.
Sinan rasyonelliği
Kanunî Sultan Süleyman'ın Süleymaniye Camii'nin açılışının onurunu Mimar Sinan'a verdiğini, buna mukabil bugün cami ve başka büyük yapıların açılışı yapılırken mimarların zaman zaman davet bile edilmediklerini belirten Saatçi, sanat erbabına olan hürmetin peşinen yerine getirilmiş olmasına dikkat çekti. Rüstem Paşa Camii'nin de yine bir mimari harika olduğunu, içyapısının bir çini müzesini andırırken dış yapısının ise fiziki şartları bozmadan yapılması ile Mimar Sinan'ın rasyonel tarafını birebir yansıttığını ifade etti. Bir diğer önemli fikir harikasının Büyükçekmece'de yer alan Sokullu Mehmet Paşa Camii'nin dışında yer alan minber minare olduğunu kaydeden Saatçi, çok bilinmemekle birlikte o minarenin oradan gelip geçen ordu için kolaylık olması bakımından tasarlandığını belirterek bu detaycı ve hassas yaklaşımların Sinan'ın sanat bakışının bir uzantısı olduğunu vurguladı.
Haber: Elif Sönmezışık, Milli Gazete 14.07.2012































Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.