Anadolu erken dönem mimarisinin en seçkin örneklerinden olan tarihi yapı, taş bezemeleri ve mimari yapısıyla öne çıkıyor.
Süsleme ve örtü biçimlerinin dengeli ve uyumlu şekilde ayarlanmasıyla başlı başına kendine özgü bir yapı olan eserdeki yaklaşık 10 bin motifin tamamının asimetriyle yapılmış olması da ziyaretçilerin ilgisini çekiyor.
Matematik ve sanatta, bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, uyum açısından en yetkin boyutları anlatan "altın oran" da eserin tamamında göze çarpıyor.
"Kainattaki varlıkların tekniğinden yola çıkılmış"
Ulu Cami imamlarından uzman rehber Nail Ayan, "Altın oran Rabb'imizin bize bir lütfudur. İnsan bedeninde de altın oranı görmek mümkündür. Eserin tamamında altın oranı görebiliyoruz. Eser üzerindeki Cennet Kapısı'na baktığımız zaman kapının ölçülerinde yine altın oranı görebiliriz." dedi.
Eserin üzerindeki sayısız motifler, mihrap, Cennet Kapısı, boy ve eninde mutlaka altın oran görüldüğünü dile getiren Ayan, şunları kaydetti:
"Asimetri ise eserin tamamındadır. Sadece Cennet Kapısı'na özgü bir asimetri yoktur. Şifahane ve batı kapılarında da asimetri görüyoruz. Yine caminin içerisindeki mihrap, minber ve tonozlara veya hangi tarafına bakarsak bakalım asimetriyi görmek mümkündür. Cennet Kapısı'na 20 metre geriden baktığımız zaman bu asimetriyi fark edemeyiz ama detaya indiğimizde sağ taraftaki motif ile sol taraftaki motifi kıyasladığımızda asimetriyi görmemiz mümkündür.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.