• İstanbul 16 °C
  • Ankara 24 °C

Tiyatro İncelemesi: Dozundan Fazla Olan Her Şey Zehirdir

Tiyatro İncelemesi: Dozundan Fazla Olan Her Şey Zehirdir
Ego, güç, öfke, hoşgörü, ihtiras, kıskançlık, korku, hasret… Hepsinin azı karar çoğu ise zehirdir.

 

"Neyin içindeyiz, yüzümüz hep yara bere
Zehri kalbinden içiyoruz bile bile
Neden deme, cevabına elim uzanmıyor
Yollarımız ayrılıyor burada belki de"

Sedef Sebüktekin'in sesinden dinlediğimiz "Zehir" adlı eserin sözlerinde söylediği gibi; zehri değişik kanallardan içiyoruz. Kimi yemek isteğini dizginleyemeyerek yiyeceklerle alıyor zehri vücuduna, kimi hep kazanma dürtüsüyle kumar oynayarak alıyor zehri ruhuna. Bazen tadımlık bazen ise doyasıya.

Geçmişin gölgesinde yaşamak da bir çeşit zehir. Hep aynı şiddette acıyı hissetmek, kalbinde kök salarken filiz vermesine olanak sağlamak hatta bir bitki misali yeşermesi için çeşitli kanallardan onu sulamak… İşte tam böyle bir tiyatro oyunu var yazımızın satırlarında. Adı: "Zehir".

Geçmişte yaşadıkları büyük ve trajik bir kaybın ardından adamın dediğine göre 5, kadının dediğine göre 6 yıl sonra bir araya gelen bir çiftin hikâyesi var sahnede. Acılı bir geçmişin hırçın, gelgitli, hesaplaşmalı bu karşılaşması hüzün dolu. Eksik olan boşluklar kederle ve gözyaşıyla dolarken anlaşılmak isteyen bir anne-baba var sahnede. En çok da birbirleri tarafından anlaşılmak istiyorlar. Bu istek her ikisinin pencere pervazında bekleşmekte.

Hollanda prömiyerinden sonra birçok dile çevrilen oyunun Zehir'in yazarı; Lot Vekemans. 1997 den bu güne aktif olarak oyun yazmakta olan Vekemans yazdıklarıyla çok sayıda ödüle layık bulunmuş. "Varşova'dan Bir Gelinlik" ve "Kaybolan" isimlerinde iki kitabı bulunan yazarın "Zehir" oyunu ona 2010 yılında Hollanda'da Tiyatro Yazarları Birliği tarafından En iyi Oyun Ödülü'nü getirmiş.

Yazdığı ve çevirdiği oyunların birçoğu Mitos Boyut Yayınları tarafından basılan Şaban Ol ise oyunun yönetmeni. Oyunlarının çoğunu oyuncularla gerçekleştirdiği doğaçlardan ve röportajlardan yazdığı bilinen yönetmenin "Arabesque" ve "Körler, Kökler ve Geyikler" adlı iki şiir kitabı bulunuyor.

Yavaş Yavaş Zerk Olan Zehir

Oyunu Aralık 2022 'de İBB Şehir Tiyatroları Üsküdar Musahipzade Celâl Sahnesi'nde izledim. Öncelikle şunu söylemeliyim ki bu akşam alışılmışın dışında iki farklı şeyle karşılaştım oyunda. Bu iki husus bendeniz için yeni olduğunsan kısaca söz etmek uygun olacak. İlki oyunun başladığı anlardı. 20:30 başlayacağı duyurulan oyunda ışıklar sönmeden bir oyuncu sahneye geldi. Biri erkek biri kadın olan iki kişilik oyunun erkek oyuncusu randevuya erken gelmiş bir oyuncunun vücut diliyle sessizce oyununa başladı. O esnada salon görevlileri izleyenlere yer göstermeye ve salondakiler kendi aralarında konuşmaya devam ediyordu. Çünkü sahneye bir oyuncunun çıktığını haber veren bir uyaran yoktu etrafta. Işıklar da sönmeyince bunu anlamak pek de mümkün değildi. Oyunun bir parçası olduğuna yorduğumun birkaç dakika süren bu durumun dışında çift cast ile izlediğim ilk oyun olması yaşadığım diğer "yeni" idi. Oyunun tanıtım broşüründe "Kırmızı Ekip" ve "Mavi Ekip" olarak adlandırılmış bu durum oyunun bu dört oyuncu arasında dönüşümlü oynandığı anlamına geliyordu. Biz Kırmızı Ekip olan Sevinç Erbulak ve Ahmet Saraçoğlu'nu izledik sahnede. Diğer ekip ise Aslıhan Kandemir ve Eraslan Sağlam ikilisinden oluşmaktaydı.

Devamı: https://www.kitaphaber.com.tr/tiyatro-incelemesi-dozundan-fazla-olan-her-sey-zehirdir-k5249.html

Bu haber toplam 813 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim