• İstanbul 19 °C
  • Ankara 26 °C

Transhümanizm, Yapay Zekâ ve Sanat – 3

Transhümanizm, Yapay Zekâ ve Sanat – 3

Klingemann ve Hiç Var Olmayan Portreleri

Mario Klingemann Alman bir sanatçı olup yapay zekâ hareketinin önde gelen isimlerinden. Çalışmalarında yapay zekâ ile soyut portreler üreten Klingemann, bu teknolojiyi kullanarak insan yüzüne benzeyen fakat gerçekte hiç var olmayan portreler oluşturuyor. Sanatçının portre çalışmalarına baktığımız zaman, yapay zekâ algoritmalarının insan yüzü algısını nasıl bozduğunu da görebiliyoruz. Meraklı ve şüpheci bir zihne sahip olan sanatçı, sinir ağları, kod ve algoritmalar gibi araçları kullanıyor. Son zamanlarda, geleneksel bir açık artırma evinde satın alınan ilk yapay zekâ sanat eserlerinden biri olan “Memories of Passersby I” adlı eseri ile dikkatleri üzerine çekti. Yapay zekâ ile yapılan bu öncü eser, sürekli değişen çıktıları değil onları oluşturan bilgisayar kodu ve sistemini sergilemekte. Sanatçının ilgi alanları arasında yapay zekâ, derin öğrenme, üretken ve evrimsel sanat, veri sınıflandırma, görselleştirme ve robotik kurulumlar gibi alanlar bulunuyor. Eserlerinin uluslararası sanat gösterilerinde sergilendiğini ve eleştirmenler tarafından övüldüğünü söylememize gerek yok sanırım.

Anna Ridler ve On Bin Lale

Yapay zekâ teknolojisini kullanarak sıra dışı sanat eserleri üreten bir başka isim de Anna Ridler. Ridler, 10 bin adet lale fotoğrafını yapay zekâ algoritmasına yükleyip yapay zekânın lalelerin renk, şekil ve boyut gibi özelliklerini öğrenmesini sağladı. Daha sonra, yapay zekâ algoritmasından gerçekte var olmayan lale resimleri üretmesini istedi. Ridler’in sanat anlayışını, duygu, düşünce ve hayallerin güzel, etkili ve belli bir şekil içerisinde ifadesi olarak tanımlayabiliriz. Anna Ridler, bu anlayışa uygun olarak, makine öğrenimi algoritmaları ile el yapımı veri kümeleri kullanarak resimler, metinler ve sesler üretiyor. Bu eserler, anlatı, yaratıcılık ve hafıza gibi kavramlarla karakterize ediliyor. Ridler, bilgi toplama ve bilgi sistemleri konularında uzmanlaşmış bir sanatçı ve araştırmacı. Doğal dünya ile ilgili fikirler ve veri kümeleri kullanarak yeni ve sıra dışı anlatılar oluşturma sürecinde, makine öğrenimi algoritmalarını eğitmek için büyük el yapımı veri kümeleri oluşturuyor. Bu veri kümeleri, yapay zekâ algoritmalarının ürettiği resimler, metinler ve sesler ile anlatı, yaratıcılık ve hafıza gibi kavramlarla ilişkilendirilen sanat eserlerinin şekillendirilmesine yardımcı oluyor.

Öncü Bir İsim: Refik Anadol

Refik Anadol, Los Angeles’ta yaşayan bir medya sanatçısı ve tasarımcı. Sanatçı, mimari ve medya sanatlarını veri bilimi ve yapay zekâ ile birleştirerek çalışmalar üretiyor. Yapay zekâ sanatının dünya çapında gelişmesine katkı sağlayan sanatçılardan biri ve çalışmalarını Refik Anadol Studio adlı kendi kurduğu şirkette gerçekleştirmekte. Sanatçı, 3D teknolojilerini kullanarak yapay zekâ, veri bilimi ve makine öğrenmesi teknolojilerinin yardımıyla dijital varlıklar da oluşturmakta. Kendisi, insan ve makine arasındaki diyaloğun derinleştirilebilmesi ve görünmez olanı görünür kılabilme amacıyla çalışmalarını sürdürmekte. Mimariyi bir tuval gibi kullanarak bilim ve teknolojiyle birlikte hikâye anlatımına odaklanıyor. Elbette biz ifade etmesek de sizlerin tahmin edebileceği gibi Refik Anadol’un eserleri birçok ülkede sergilendi ve pek çok ödüle lâyık görüldü.

Melek mi, Şeytan mı?

Transhümanizm’in sanat ve yapay zekâ ile birlikteliği olumlu sonuçlar doğurabileceği gibi olumsuz sonuçlarının da olması olası ihtimal dâhilinde. İnsanın sınırlarını aşmaya dayalı olan transhümanist anlayış çerçevesindeki bu yeni insan tipi, iddia edildiği gibi modern sanat deneyimleri üretmeye yardımcı olabilir. Yapay zekânın yardımıyla ortaya çıkacak bir eser insanlarla etkileşime de geçebilir. Yine bu teknolojiler sayesinde sanatçının yeni sanat eserleri oluştururken hayal gücü yapay zekâ desteğiyle yeni bir boyut kazanabilir ve çok daha güçlü olabilir.

Devamı: https://www.edebifikir.com/fikir/transhumanizm-yapay-zeka-ve-sanat-3.html

Bu haber toplam 197 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim