12.10.2012 Yeni Akit
Ahmet Varol'dan: Mısır’ın Anayasa Taslağı

Mısır’da Anayasa Komisyonu yeni sistemin Anayasa metninin ilk taslağını hazırladı. Bu taslak ortaya çıkmadan önce üzerinde çeşitli tartışmalar olmuştu.
Yeterli çoğunluğun onayını alması durumunda da Mısır’daki yeni sistemin dayanacağı ilkeleri ve sınırları belirleyen bir metin olarak yürürlüğe girecek.
Biz de tartışmaların odak noktalarını oluşturacağını tahmin ettiğimiz bazı maddeleri okuyucularımızın dikkatine sunmak istiyoruz.
“Devletin temel ilkeleri” başlığını taşıyan birinci bölümde yer alan ikinci maddede şöyle deniyor:
“Devletin dinî İslâm’dır. Resmî dili Arapçadır. Yasamada ana kaynak İslâm şeriatının ilkeleridir. Bu ilkelerin yorumlanmasında son başvuru noktası ise Ezher-i Şerif’tir.” İkinci kısmın çıkarılması önerilmiş. Son şekli verilirken bu öneri görüşülecek.
Yine aynı bölümde yer alan üçüncü maddede de şöyle deniyor: “Yahudi ve hıristiyan vatandaşların kendi özel hallerinde kendi şeriatlarına başvurma, özel uygulamalarını icra, dinî ilkelerini yerine getirme ve kendi ruhanî liderlerini seçme hakları vardır.”
Dördüncü maddede Ezher-i Şerif’in tanımlaması yapılarak ve yetkileri belirlenerek şöyle deniyor:
“Ezher-i Şerif merkezi Kahire ve hizmeti tüm İslâm âlemine hatta bütün dünyaya yönelik olan bağımsız bir İslâmî kuruldur. Çalışma alanına giren bütün konularda bu hizmetini yürütür. Devlet, amaçlarının gerçekleşmesi için gerekli olan bütçeyi temin eder ve bu kaynak yasayla güvence altına alınır.”
Beşinci maddede hâkimiyet tanımlamasıyla ilgili tartışma olduğu görülüyor. Burada iki ayrı öneri var. Birincide; “Hâkimiyet yalnız halkındır. Yetkilerin kullanılmasında dayanak odur. Halk hâkimiyet hakkını kullanır ve korur. Ulusal birliği Anayasa’da belirlenen çerçevede korur” deniyor. İkincide ise; “Hâkimiyet yalnız Allah’ındır. Allah halka bunu kullanma hakkı vermiştir ve bu doğrultuda kullanır. Yetkilerin dayanağı halktır.”
Mutlak hâkimiyet elbette her zaman Allah’ındır. Burada tartışmanın konusu yasama ve siyasal yetkilerin sınırlarının belirlenmesi hakkıyla ilgili tanımlamadır. Yani yasaların metinlerini hazırlayacak olanlar ve bu metinlere göre görevlendirilecek yöneticiler kullandıkları yetkilerinde nereye dayanacaklar? Eğer ki Allah’ın şeriatının belirlediği sınırların gözetilmesi şartına riayet edilirse halkın kullanacağı yetki yöneticileri belirleme ve görevlerini ne kadar yerine getirdikleri konusunda onları denetleme olacaktır. “Yasak ve cevaz sınırlarını belirleme yetkisi halka ait olacaktır” denirse de “Hâkimiyet yalnızca halkındır” tanımlamasına uygun bir yetkilendirme yapılmış olacaktır ki o zaman da Allah’ın şeriatına değil halk şeriatına göre bir siyasal nizam kabul edilmiş olur. Zaten böyle bir ibarenin kabul edilmesi ikinci maddeyle çelişkiye düşülmesi anlamına gelir ve “Mısır halkının tercihi İslâm’dır” iddiası tamamen gözardı edilmiş olur.
Anayasa taslağında ayrıca Mısır’da çok partili bir siyasal düzen uygulanacağı vurgulanıyor ve partilerin riayet edeceği ilkelere dikkat çekiliyor. Ulusal, etnik veya dinî ayrımcılığı esas alan parti çalışmasına izin verilmeyeceği ifade ediliyor.
Bu haber toplam 567 defa okunmuştur
- Yorumlar 0
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
SON EKLENEN GALERİLER
Diğer Haberler
5'inci Manas Forumu Lefkoşa’da devam ediyorAnkara Sosyal Bilimler Üniversitesi Kuzey Kıbrıs Yerleşkesi ile Kırgızistan–Türkiye Manas Üniversitesi iş birliğinde düzenlenen 5’inci Manas Forumu, “Bölgesel ve Küresel Gelişmeler Bağlamında Türk Dünyası” temasıyla 6 Kasım 2025 tarihinde başladı.
“Andolsun Zeytine”Yazar ve şair Mehmet Aycı, edebiyat ve fikir dünyasının önde gelen aylık dergilerinden HECE'nin Kasım 2025 sayısına önemli bir portre yazısıyla katkıda bulundu.- 14:36 - Arıcan: “Türk dünyasında dil ve tarih bilincinin yeniden tasarlanması elzemdir”
- 13:48 - 5'inci Manas Forumu Lefkoşa’da devam ediyor
- 10:30 - Mesnevî Okumaları Prof. Dr. Yakup Şafak ile Devam Ediyor
- 09:58 - TYB’de Osmanlıca Kursu başlıyor
- 09:54 - Acem Asaf Yıldırım, Türkiye’nin Derinliklerine Bir Yolculuk: Bu Ülke (Cemil Meriç)
- 09:53 - Ali Murat Kırık: Gerçeğin susturulmak istendiği sanal cephe: Dijital Siyonizm
- 09:52 - Meryem Aybike Sinan: Türk dünyasında su diplomasisi!
- 09:51 - Tarkan Zengin: Yaşlı Bakım Sigortası zorunluluk mu?
- 09:50 - Mahmut Ay: Doğu’nun Batı karşısındaki hazin öyküsü
- 09:49 - Yusuf Kaplan: Kozadan ulusa: Osmanlı İmparatorluğu’nun dinamik dönüşüm anatomisi
- 09:48 - Hüseyin Öztürk: Madden yükseldikçe manen çöküyoruz
- 12:20 - Mesnevî Okumaları -243- Dr. Öğr. Üyesi Fahrettin Coşguner
- 11:30 - Dr.İsrafil Kuralay: Dubai’de bir heykelin bana anlattıkları
- 11:28 - Sibel Eraslan: Küreselleşmiş bir Siyonizm'le karşı karşıyayız…
- 11:26 - İsmail Bingöl: Sonbahar
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim




























Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.