İslam’ın Batı’ya göre Ortaçağı filozoflar çağıdır. Bu dönemde Arapça dışında Grekçe ve Grek kültürü ile yüzleşmek zorunda kalan İslam düşünürleri vardır. Bugüne kadar ve dahi bugün de İslam hattı, tezhibi, minyatürü, mimarlığı üzerine -içeriği ne minval üzerine olursa olsun- epey bir yekun tutan çalışma var. Ama o İslam estetik algılayışının ilk dönemde oluşumu üzerine yapılmış tek çalışma -şimdilik- Ayşe Taşkent’in Güzelin Peşinde/Farabi, İbn Sina ve İbn Rüşd’de Estetik adlı kitabı. Bu çalışma klasik İslam düşüncesinin oluşmaya başladığı çağlarda “güzel”, “iyi” ve “doğru” kavramlarını İslam filozofları Farabi, İbn Sina ve İbn Rüşd açısından değerlendiriyor. Kitap İslam felsefesindeki estetik düşünceyi ontolojik, kozmolojik, psikolojik ve epistemolojik olarak irdelemeye çalışıyor.
Güzelin Peşinde kitabı yedi bölümden oluşuyor: Birinci bölümde İslam estetik düşüncesinin temeli sayılan ve İslam filozoflarının da tartışmalarına imkan sağlayan Grek estetiği üzerinde duruyor. İkinci bölümde “Tanrı” ve “güzel” üzerinden İslam filozofların bakış açılarıyla estetiğin İslam teolojisindeki karşılığını sorguluyor. Mutlak güzellik ve Tanrı, mutlak güzelin idraki ve aşk kavramları bu bölümün cevaplanan soruları olarak duruyor. Üçüncü bölümde “âlem” ve “güzellik” üzerinde duran yazar, estetiğin kozmolojik görünümlerini sorguluyor. Sudûr teorisi, ay-üstü ve ay-altı âlemlerin güzelliği, kozmik aşk bu bölümün cevaplanan soruları. Dördüncü bölümde, İslam filozofların sanat felsefesini psikolojik açıdan irdelemelerini açıklıyor. İdrak, mütehayyile, poetika, taklit ve mimesis bu bölümün cevaplanan soruları.
Yazının devamı için: http://www.dunyabizim.com/Manset/18980/grek-estetigi-islam-dunyasini-nasil-etkiledi.html































Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.