Somuncu Baba Dergisi’nin 240. sayısı çıktı

Somuncu Baba Dergisi’nin 240. sayısı çıktı
Haziran 1994’ te yayınlanmaya başlayan, aylık ilim, kültür, edebiyat, tasavvuf ve tarih dergisi Somuncu Baba’nın Ekim 2020- 240 sayısı çıktı.

Bekir Aydoğan’ın Es-Seyyid Osman Hulûsi Efendi Vakfı Adına İmtiyaz Sahibi ve Genel Yayın Yönetmenliğini üstlendiği derginin Sorumlu Yazı İşleri Müdürlü ise M. Hulûsi Erdemir.

Her sayısında “Aile” ve “Çocuk” dergilerini de ek olarak okuyucuya sunan derginin bu sayısının başyazısında Bekir Aydoğan “Sultan II. Abdülhamid’in Demiryolu Politikası” başlıklı yazısında şu ifadelere yer veriyor: 

 

“Sultan II. Abdülhamid’in gütmüş olduğu İslâm Birliği siyasetinin en önemli başarısı; Şam ile Hicaz’ı yani Mekke-Medine’yi birleştiren Hamidiye Hicaz Demiryolu projesi olmuştur. 1901 yılında başlayıp, 1907 yılında tamamlanan bu proje yaklaşık 3 milyon sterline mal olmuştur. Hamidiye Hicaz Demiryolu Projesi’ne yapılan harcamaların 1/3’ü Müslüman dünyasının çeşitli yerlerinden gelen yardımlarla karşılanmıştır. Ayrıca önemli bir bölümü de devlet ricalinin gönüllülük esasına bağlı olarak maaşlarından kesinti yoluyla toplanan bağışlarıyla finanse edilmiştir. Sultan II. Abdülhamid’in şahsî katkıları da hiç azımsanmayacak derecede mühimdir. Projenin amacı kamuoyuna açıklandığı şekliyle, Müslümanların hac seferlerini kolaylaştırmak olduğu belirtilmiştir.

 Fakat bununla birlikte Arabistan’ın ortasına kolay asker sevk etmek, uzak bölgelerdeki denetimi sağlayabilmek ve İslâm Birliği politikası doğrultusunda Müslümanların kaynaşmasına katkı sağlamak gibi amaçların varlığı da bu projenin önemi açısından gayet dikkat çekicidir. Hac mevsiminde bir araya gelen adeta bir İslâm kongresi hüviyeti taşıyan hac ibadeti esnasında Müslümanların doğrudan ve etkili şekilde bilgilendirilmesi ve İslâm kardeşliği ruhunun canlı tutulabilmesi de bu projenin etkenleri arasındadır.

Sultan Abdülhamid’in ümmetin birliğini esas aldığı bu projesi Müslüman nüfusun yoğun olarak yaşadığı bir bölgede Osmanlı halifesi tarafından yaptırılan demiryolu sayesinde; hem bu bölgelerin elde tutulmasını hem de askerî sevkiyat gibi konularda devlete önemli avantajlar sağlayacaktır. Emperyalizmin provokasyonlarıyla kavmiyetçilik düşüncesini körükleyen İngilizlerin bölgedeki etkisini azaltmak için bu proje mühim bir adım teşkil etmektedir. Ne yazık ki 1919 yılına gelince kendi lokomotiflerini aynı ölçüde olduğu için demiryolunda işletemeyen İngilizler bu nadide projeyi sabote ederek yer yer patlatacak, kullanılmaz hâle getirecektir. Sultan II. Abdülhamid’in İslâm Birliği politikası konusunda bir başka girişimi de imtiyazını Almanlara verdiği Bağdat Demiryolu Projesi’dir. Doğu Akdeniz’i Basra Körfezi’ne bağlaması planlanan bu hayatî projeyi Almanlara vermesinin sebebini Abdülhamit şöyle anlatır: “Anadolu ve Mezopotamya’da Alman varlığı coğrafî açıdan İngilizlerden daha az tehlikelidir. Almanlar yalnız iktisadî ve malî menfaat gözetirler. İngilizler demiryollarına el koyabilirler.” Osmanlı Devleti’ndeki yoğun demiryolu yapımları esas itibariyle II. Abdülhamid döneminde başlamıştır. O, ülkesini demiryollarıyla kuşatmak istemiştir. II. Abdülhamid, demiryollarının artması ile imparatorluğun askerî yönden güçleneceği, isyanların anında asker sevkiyle önleneceği, tarım ürünlerinin pazara sevk edilip zenginliğin artacağı inancını gütmüştür.

Hamidiye Hicaz Demiryolu’nun yapıldığı yıllarda İngiltere bazı gizli teşebbüslerde bulunmaya başlamıştır. Bu dönemde İngilizler ’in işe karışmaları ile ortaya çıkan Yemen İsyanı, Akabe meselesi, Hicaz ve Necid’deki gelişmeler hep halifenin nüfuzunu bölgeye sokmamak gayretleriyle ilgilidir. Zaman zaman ayaklanan Arap kabilelerinin faaliyetlerine rağmen Bağdat ve Hicaz Demiryolları tamamlanmıştır.

Hamidiye Hicaz Demiryolu tamamlandıktan sonra Osmanlı Devleti’nin kısa ömrüne rağmen önemli askerî, siyasî, iktisadî ve içtimaî sonuçlar doğurmuştur. I. Dünya Savaşı ve Hicaz İsyanı sırasındaki nakliyat ve askerî operasyonlarda hayatî bir ulaşım aracı olmuştur. Özellikle Medine’nin Şam’la bağlantısının devam etmesinde Hamidiye Hicaz Demiryolu yegâne ulaşım vasıtası olmuştur.

Hamidiye Hicaz Demiryolu’nun Abdülhamid tahttan indirildikten sonra adı Hicaz Demiryolu olarak değiştirilmiştir. Projesi, yapımı, işletmesi, yansımaları, simgeselliği ve neticeleri itibariyle Osmanlı coğrafyasında inşa edilen diğer demiryollarına nispetle bütünüyle farklı bir yapı arz etmekte ve hâlâ sembol olma özelliğini sürdürmektedir.”

Derginin bu sayısına katkı sunan isimler ve makaleleri ise şöyle:

Ali AKPINAR: Tevekkül ve Teslimiyet Sahibi Kadın: “Peygamber Annesi”,

Muhsin İlyas SUBAŞ: Gül Bestesi,

Nihat ÖZTOPRAK: Seyyid Osman Hulûsî Efendi (k.s.)’de “Dedim-Dedi” Söyleyişi

Necdet TOSUN: İmâm-ı Rabbânî (k.s)’ye Göre Rûhun Mertebeleri “Letâif”,

Ramazan ALTINTAŞ: Küfrün İnsan Hayatındaki Tezâhürleri,

M. Nihat MALKOÇ: Ulu Sultan II. Abdülhamid Han,

Musa TEKTAŞ: Ezel Bezmindeki Muhabbeti Hatırlamak,

Halil GÖKKAYA: Sultân-ı Sâni Abdülhamid Han,

Kadir ÖZKÖSE: II. Abdülhamid’in Sûfî Çevrelerle İrtibâtı,

Bestami YAZGAN: Gönül Güzeli,

Resul KESENCELİ: Tarihten Günümüze İstanbul Boğazı,

Fatih ÇINAR: Menkabelerle Mustafa Takî Efendi (k.s),

Enbiya YILDIRIM: Somuncu Baba’nın Kırk Hadis Şerhi: Orucun Değeri,

İsmail ÇOLAK: 33 Yıl Darbelere Direnen Sultan II. Abdülhamid

Ekrem KAFTAN: Münacaat,

Ramazan YILDIZ: Türkiye’nin Maarif Davası ve Nurettin Topçu,

Erol AFŞİN: Oku! Aklının Sadakasını Ver,

İbrahim SAĞIR: Bu Vatan,

Aydın BAŞAR: Velilerin Zahir Batın Dengesini Gözetmeleri,

Gökhan ÖZBEK: Cüneyd-i Bağdâdî’de (k.s.) Tevbe ve Tevhid Münasebeti,

Hacı KISIR: Dua’mız Bir; Büyük, Güçlü Türkiye,

Hamit DEMİR: Manevî Kemâlin Aynası: “Edep”,

Hanifi KARA: Yâ Rab,

Yusuf HALICI: Kediname,

Ali ÖZKANLI: Çocuklar Sevgi ve İlgi İster.

Genel Merkezi Darende’de bulunan Es-Seyyid Osman Hulusi Efendi Vakfı tarafından yayınlanan dergi adını; 14.yüzyıl alperenlerinden, Darende’de medfun Şeyh Hamid-i Veli Somuncu Baba Hazretleri’nden almaktadır.

Yayın hayatına kesinti vermeden ve daha da gelişerek devam eden dergi,  özellikle Darende’nin tarihi ve kültürü ile Somuncu Baba hakkındaki yayınlarıyla, araştırmacılarca kaynak olabilecek nitelikte ve önemli bir boşluğu dolduruyor.

 

Dergi İletişim:

Zâviye Mahallesi Hacı Hulûsi Efendi Caddesi No: 71

44700, Darende / MALATYA

Tel: (0422) 615 15 54 • Faks: (0422) 615 28 79

www.somuncubaba.net • bilgi@somuncubaba.net

 

                                                                                                            Mahmut Erdemir

Bu haber toplam 222 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Buzdokuz Şiir Teori Eleştiri Dergisi 3. Sayı Çıktı01 Ocak 2021 Cuma 14:18
  • İki kaynak eser31 Aralık 2020 Perşembe 08:56
  • MorTaka 22.Sayı Yayında…30 Aralık 2020 Çarşamba 09:41
  • Karabatak dergisinde “Mâbedlerin ışığında edebiyat”29 Aralık 2020 Salı 10:21
  • Aşiret Modernleşmesi kitabı çıktı26 Aralık 2020 Cumartesi 14:43
  • Kalpten Gelen Bir Söz16 Aralık 2020 Çarşamba 11:14
  • Hece Taşları Dergisinin Yeni Sayısı Çıktı10 Aralık 2020 Perşembe 11:30
  • Kalpten Bir Söz07 Aralık 2020 Pazartesi 11:00
  • HECE Aralık 2020, sayı 288 çıktı01 Aralık 2020 Salı 13:29
  • “Türkçenin Cenaze Töreni” kitabı çıktı23 Kasım 2020 Pazartesi 13:26
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
    Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim