• İstanbul 23 °C
  • Ankara 23 °C
  • İzmir 26 °C
  • Konya 26 °C
  • Sakarya 28 °C
  • Şanlıurfa 25 °C
  • Trabzon 19 °C
  • Gaziantep 24 °C
  • Bolu 20 °C
  • Bursa 28 °C

Ali İlbey'den: Maraş'ta Bir Mağara Vardı

Ahmet Doğan İLBEY


Bir Hocam'dı. Bir Hocam âlimdi, ârifti ve ehl-i dildi. Münevveranın ve talebenin derdine derman olur, onlarla onların dilinden konuşurdu. Bu mağarada yapılan sohbetler, müdâvimlerin hakikati bulma yolu, yani seyr u sülûku idi. Bu mağaranın ışığı şehrin ışıklarına benzemezdi. Gönlü ışıtan nurlu bir ışıktı.

Maraş'taki mağara Bir Hocam'ın ilim ve irfanıyla meydana gelen Mekteb-i İrfandı. Yaygın nâmıyla "Fikir Dükkânı"ydı. Bilgiye ve gönüllere açılan bir kapıydı. Girişi kolay, çıkışı kalben zordu. Lisanî bir bağımlılık yapardı.

Mağaraya duhul eden okumuş, okumamış her Allah'ın kulu kısa sürede mânevî ve meşrebî bir alışkanlık kazanır, sonra aidiyet hisseder ve bir daha ayrılmak istemezdi. Çünkü kalbinden ve fikrinden tutuluyordu mağaraya. 

"Homoekonomikus"un hâkim olduğu bu çağda hazret-i insan kalabilmenin tâlimi yapılırdı bu mağarada. Kalp ve kafa inşa edilirdi. Kalp ve kafaca mâsivaya kapılanlar, kalben ve ruhen düşkün olanlar bu mağaraya yolu düşmüşse şayet muhakkak tedavi olup iyileşirlerdi. 

Dünyalık her nesne ve imkâna mâlik olup da adam olamayan yarımlar adam edilirdi. Adam gibi adam yapılırdı ham ervahlar. Kırık kalpler tâmir edilir, pas tutmuş gönüller cilalanırdı. Ham duygular ve düşünceler pişirilir ve kemâlâta erdirilirdi. 

Müdâvimler her cuma gecesi "taze ölüyü bekleyen mezar" arzusuyla giderlerdi bu mağaraya. Nefsiyle ve dünya ile dâvası olan mağara dostları seher vaktine kadar aşk ve vecd içinde süren Bir Hocam'ın sohbetleriyle mânevî ve fikrî bakımdan ihya olmuş bir halde dönerlerdi evlerine. 

Bir Hocam'ın sohbetlerinde bulunanlar onun lisanî câzibesine tutulur ve bir daha ayrılmazlardı bu mağaradan. Müdâvimler ilme'l yakîn mertebede bulunsalar da, kütüphane raflarının dolusu kitap okumuş olsalar da, onun sohbetinden sonra ne kadar yavan, dünyevî ve kitabî malûmatlar yığını içinde boş yere boğulduklarını anlardı. 

Bu mekânda "utmak için sohbet edilmez" ve bilenle bilmeyen arasında tafra satmak, rekabet etmek fiili aslâ olmazdı. 

Mağara efradınca yatsıyı kıldıktan sonra yatıp uyuyanlar kınanırdı. Çünkü mağara ehli, geceleri fikrî, edebî ve tasavvufî sohbetlerle tâlim etmesi gereken hüzünkâr bir dâva adamıydı. 

Modernizmin dayattığı bir biçim olarak kıdemlilerin önde, gençlerin arkada oturduğu sevimsiz ve samimîyetsiz bir oturma düzeni görülmezdi. Derece, rütbe ve mevki olmazdı bu mağara erkânında. Hiyerarşik oturma düzeni yoktu ve minderler numaralı değildi. Bir Hocam boş bulunan bir yere otururdu. Gelenekli sohbetimizdeki oturma âdâbı yaşatılırdı.

Kelâmın ve sohbetin kudreti, fikrin ve ilmin hası ile birleştirilir; İslâm, millet, medeniyet, tasavvuf ve insan üstüne tâlim yapılır, terbiye görülürdü bu mağarada. Fakat aslâ bu tâlim ve terbiye tâğutî rejimin "kurum ve kuruluşlarında" yer kapmak için vesile edilmez ve harcanmazdı. Vakt-i Saadet'te olduğu gibi Yaradan'a ve Resûlüne ayarlı fikir ve gönül tâlimi yapılırdı yalnızca.

Şehirden bu mağaraya giden yolu bilen bilmeyene öğretirdi. "Mağaraya gider" diye bir tabela yoktu. Böyle bir fiil, denî "uygarlık" elinde esir olan şehrin yasalarına aykırıydı ve cürüm sayılırdı. 

Şehrin karşısında meşrûiyeti tanınmamıştı bu mağaranın. Şehrin iktidarına göre gayr-ı meşru addedilirdi. Varlığını yârân ve müdavimlerinin yürek gücüyle sürdürüyordu. 

----------------------------------------

İLÂVE YAZI:

GÖNLÜME DÜŞENLER

Ökkeş Ekberoğlu; nizam-âlem Türklerinden ve bu kolun ileri gelenlerinden. Fikir Dükkânı'nın, yani Mekteb-i İrfan'ın müdavimlerinden olup, "Bir Hocam"ın hususi bağlılarından. Devlet mektebinde "kırık ayak" bir talebe iken, hocası olan "Bir Hocam"ın, elinden tutmasıyla hidayete eren, fikrî şahsiyete kavuşan, alp iken alperen olan sevimli bu gönül dostu, Hocası'nın peşinden ayrılmayan sâdık biridir. Rahmetli Muhsin Yazıcıoğlu'nu çok seven bir alperendir. Serazat bir Türk iken maişet ve aile nizamı içinde yerleşik hayata geçerek, istikrarlı bir yolda gençlere "reislik" etmekte ve göz kulak olmaktadır. Dostluğun pîrleri ondan râzı olsun.

08.09.2012 Habervaktim

Bu yazı toplam 611 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim