Öte yandan halk edebiyatında deyişler ve bazı sufilerin insanın evrendeki 'dondan dona' girmesini anlatan cümleleri bu kapsamda değerlendirildiğinde hem nazari metinlerinde hem de halk edebiyatında evrimin izlerini bulabileceğimiz varsayılır. Evrimle birlikte ortaya çıkan düşünceler ile din arasındaki çatışmada sorunun büyüklüğünü kestirememenin en önemli göstergelerinden birisi bu tavırdır. Bir düşüncenin ana fikrini ve sistematiğini ihmal ederek sadece kelimeler üzerinden benzerlikler aramak muteber bir tutum değildir. Her bir şey ötekine benzeyebilir, her şey birbiriyle irtibatlı olabilir, her şeyin kökleri ötekinde bulunabilir. Düşünceler de insanlar ve nesneler gibi birbirini andırır. En nihayetinde müşterek bir dil kullanıyoruz ve dili ortaya çıkartan zihnimiz ve algımız asırların yüklerini bize ulaştırıyor. 'Gök kubbe altında yeni ne olabilir ki?' de diyebiliriz. Bu itibarla metinleri zorlayarak birçok kişiden evrime veya başka konulara kaynaklık teşkil edebilecek iptidai düşünceler, sözler bulabiliriz. Öyle ki neredeyse çağdaş bütün teorileri ve hakim düşünceleri geçmişe irca edebiliriz. Söz gelişi siyaset felsefesini Farabi'de, sosyal bilimleri İbn Haldun'da, fen bilimlerini çeşitli isimlerde bulmamız mümkün olabilir. Fakat bunlar sadece bir sohbet konusu olmak üzere konuşulabilecek hususlardır, daha fazla değil. Evrimi teori kılan şey insanın veya hayatın kökeni hakkında retoriğin ötesine taşarak birçok alanda test edilmiş, birçok alanda uygulamalara çerçeve teşkil edebilen güçlü paradigmasıdır. İşte bu paradigma tamamen yenidir ve -modern dünyada ortaya çıkmıştır demeyeceğiz- modern dünyayı ortaya çıkartmıştır.
Ekrem Demirli: Evrime köken aramak: Müslüman düşünürlerde evrim bulunabilir mi?
Evrim meselesini yüzeysel okumanın neticelerinden birisi klasik düşünürlerde evrim izlerini bulmaktır. Başta Cahız, İbn Tufeyl gibi kelamcı ve filozoflar evrimden söz etmişlerse ortada kabul edilebilir veya uzlaşılabilir bir düşünce vardır diye umulur.
Bu haber toplam 484 defa okunmuştur
- Yorumlar 0
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Ufuk Coşkun: Türkiye yüzyılı maarif modeli hakkındaBilindiği gibi ülkeler eğitim felsefelerini, kendi düşünce birikimleri üzerine, kendi kültür uzayına göre belirleyip bu çerçevede sistemleştirirler.
Adnan Öksüz: Başörtüsü kanunu ve anayasa değişikliği ne oldu?Hatırlayacaksınız; önce ana muhalefet partisi CHP kanun marifetiyle, sonrasında da iktidar partisi AK Parti, Anayasa değişikliği talebiyle kamuoyunun önüne çıktılar.
Selçuk Türkyılmaz: “Müslüman” öğrencilerin ABD’yi sarsan eylemleriEdward Said’in ABD’de yaşayan kızı Necla Said, Columbia Üniversitesi’nde başlayan öğrenci eylemleri hakkında konuşmuş.
- 12:41 - PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU ŞİA’NIN KUTSAL ŞEHİRLERİNİ ANLATTI
- 10:24 - Ufuk Coşkun: Türkiye yüzyılı maarif modeli hakkında
- 10:22 - Adnan Öksüz: Başörtüsü kanunu ve anayasa değişikliği ne oldu?
- 10:19 - Selçuk Türkyılmaz: “Müslüman” öğrencilerin ABD’yi sarsan eylemleri
- 10:16 - Yusuf Kaplan: Tarih bizi çağırıyor ama biz birbirimizle boğuşuyoruz!
- 10:13 - Fahri Sarrafoğlu: Anadolu topraklarında ikinci "Hoca Ahmet Yesevi" kimdir?
- 10:11 - Ali Karahasanoğlu: “HAMAS’a terörist diyen “terörist ortakları”!
- 10:10 - Hüseyin Öztürk: Tarihin kesintisiz sürdüğü şehir Tokat
- 09:50 - Hayvanlardan, bitkilerden farkımızı yazı yazmak olarak nitelendirebiliriz…
- 15:38 - Yeni Medya House'da D. Mehmet Doğan Konuşulacak
- 22:19 - Safahat Okumaları Doç. Dr. Maksut Yiğitbaş ile Devam Ediyor
- 22:06 - Mesnevî Okumaları Doç. Dr. Yakup Şafak ile devam ediyor
- 13:54 - TYB Başkanı Arıcan, Ankara Kitap Fuarı'nda eserlerini imzaladı
- 11:24 - Ali Osman Aydın: Yeni Müfredat
- 11:22 - Yitiksöz Dergisiʼnin 22. Sayısı Yayımlandı
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.