Fikir, sanat ve edebiyat dergilerini yakından takip eden okurlar, Türk Edebiyatı dergisinin Ocak-2014 sayısının “Türk Edebiyatı’nda Budizm ve Âsaf Hâlet Çelebi” başlığıyla yayımlandığını hatırlayacaklardır. Bu sayıda Beşir Ayvazoğlu, üzerinde çalıştığı Âsaf Hâlet Çelebi biyografisinden bahsetmiş ve tadımlık bir bölümü de okuyucularıyla paylaşmıştı. Ayvazoğlu’nun “Cumhuriyet devri şiirimizin en önemli temsilcilerinden biri olduğu hâlde, yaşarken çok aşağılanmış ve unutturulmak istenmiş bir şair” olarak bahsettiği Asaf Hâlet Çelebi’nin biyografisi “He’nin İki Gözü İki Çeşme”, Kasım ayında Kapı Yayınları tarafından yayımlandı.
Beşir Ayvazoğlu’nun da ifade ettiği gibi Çelebi, nisyana mahkûm edilmiş veya edilmeye çalışılmış bir edebiyat adamıdır. Onun şiirleri, mensup olduğu Türk kültürünün yanısıra Hint ve Mısır kültürlerinden izler taşımakta… Ayrıca tasavvuf ve Budizm düşüncesinin tesirleri Çelebi’nin mısralarında hissedilmektedir. Âsaf Hâlet’i okumak yolunda bir başlangıç noktası oluşturmak için onun “Mağara”, “Cüneyd”,
“Sema-ı Mevlana”, “İbrahim”, “Mısr-ı Kadim” başlıklı şiirlerini burada anabiliriz.
Yeniliği/modernliği ‘geçmişi yok saymak’ veya ‘geçmişe karşı bir düşmanlık’ olarak kabul etmediği için çağdaşları tarafından görmezden gelinmiş, aşağılanmış, eserleri ve şahsî birtakım özellikleri mizah malzemesi olarak kullanılmış. Şairin biyografisini okuduğunuzda onun edebiyat dergilerinde ve gazetelerde çıkan yazılar etrafında dönemin meşhur edebiyat adamlarıyla yaşadığı hararetli tartışmalardan ve yine o dönem yayımlanan karikatürlerden haberdar olacaksınız. Onun edebiyattaki başarısı, fikirlerindeki derinlik, şiirlerindeki edebî kıymet vefatından sonra anlaşılmıştı; fakat “He’nin İki Gözü İki Çeşme”ydi artık…
Yazının devamı için: http://www.dunyabizim.com/Manset/18935/sair-ebrucu-udi-mucellit-asaf-halet-celebi.html
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.